Tematické okruhy a otázky ke státní závěrečné zkoušce z oboru výtvarná výchova B. Teorie vyučování l. b) Analogie mezi ontogenezí a fylogenenezí výtvarného projevu. Umění prehistorických kultur a přírodních národů jako zdroj inspirace didaktiky výtvarné výchovy. Hučínová Lenka - 8.11 5. b) Symbol, archetyp a mýtus ve výtvarném projevu dětí a mládeže. Mytologické náměty výtvarné tvorby jako prostředek psychologizace výtvarné výchovy. Burdová Jitka - 8.11 8. b) Námět ve výtvarné výchově (náměty k individuální a skupinové výtvarné činnosti, kontextualizace námětu vzhledem k rámcovým vzdělávacím programům, příklady námětů výtvarných projektů). Levínská Pavla - 8.11 9. b) Prezentace dětské a studentské výtvarné práce dítěte (klasické a soudobé formy výstav a doprovodných programů k výstavám, environmentální formy prezentace plošné, prostorové či konceptuální práce – příklady). Pavlíková Hana - 8.11 10. b) Metodická řada a výtvarný projekt (výtvarné myšlení, smysl projektování výtvarných činností, jednotlivé druhy a modely výtvarných projektů). Hudáková Tatiana – 15.11 11. b) Průkopníci nového poselství výchovy výtvarnou tvorbou, hnutí za uměleckou výchovu v českých zemích, experimentální pedagogika, dětský expresionismus. Psychologická didaktika a počátky empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Sedláčková Tereza - 15. 11 12. b) Avantgardní výtvarné školy a učiliště. Odkaz Bauhausu výtvarné pedagogice. Zachrlová Berta – 15.11 13. b) Analogie mezi výtvarným projevem umělců a dětí. Publikace umělců avantgardy jako zdroj pedagogicko-uměleckých přístupů k výtvarné tvorbě. Odkaz skupiny CoBrA a umění situacionismu výtvarné pedagogice. Siebenbürgerová Iveta – 15.11 14. b) Performativní projevy ve výtvarné pedagogice. Nové podněty pro výtvarnou pedagogiku vycházející z umění postmoderny. Proslová 22. 11 15. b) Námětová inspirace umělecko-pedagogických projektů. Hledání příkladů námětů ve výtvarných směrech a skupinách. Sedláčková Barbora - 22. 11 16. b) Principy výtvarné tvorby v „dílně“. Novodobé pojetí dílny jako cesty k umění, k sebevyjádření i k sebereflexi. Hamerníková, Padalíková 22.11 17. b) Výtvarné projekty a dílny v praxi – osobnosti české výtvarné pedagogiky. Miková Magdaléna – 22.11 18. b) Specifika výtvarné práce dětí a dospělých s mentálním a tělesným postižením. Komentář k výtvarné práci mentálně a fyzicky postiženého. Křivová Jana, Martina Skrejvalová – 29.11 19. b) Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním. Matysová Markéta – 29. 11 20. b) Výklad pojmů kreativní a pasivní arteterapie (formy a metody arteterapeutické práce s výtvarným zaměřením). Šťastová Anita – 29.11 21. b) Současné zahraniční trendy ve výtvarné výchově, charakteristika teorie a praxe výtvarné výchovy v Německu, Rakousku a ve Francii. Americký model výchovy uměním (osobnosti, tendence). K. Veseká, Klicnarová - 29.11 22. b) Výstavy, přehlídky a soutěže dětské výtvarné tvorby u nás a v zahraničí, významná výtvarná učiliště, osobnosti. Tunová Veronika - 29.11 23. b) Úloha materiálu v motivaci výtvarných činností, materiál jako východisko pedagogického experimentu a výtvarného projektu. Horecká Veronika – \6.12 24. b) Základy interpretace uměleckého díla a animace díla v muzeopedagogické praxi (participace diváka na interpretaci uměleckého díla, muzeopedagogické publikace). Jana Oslzlá - 6.11 25. b) Odkaz Readovy koncepce „výchovy uměním“. Hlavní vývojové tendence teorie a praxe výtvarné pedagogiky ve druhé polovině 20. století. Beuysova „rozšířená pedagogika“. Veronika Glembek – 6.11 26. b) Intermediální výtvarné aktivity, metody jejich rozvíjení na druhém stupni ZŠ a na SŠ. Sedláček Lukáš – 6.12 27. b) Osobnosti české výtvarné pedagogiky: Jaromír Uždil, Igor Zhoř, Jiří David, Jaroslav Brožek a další čeští teoretici a výtvarní pedagogové. Romana Siebenbürgerová – 6 .12 28. b) Výtvarná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu, učebnice, využití audiovizuální techniky ve výtvarné výchově, technické a materiální vybavení školy. Musilová Kristýna – 13.12 29. b/ Výtvarný projev v mezioborových pedagogických projektech na různých typech škol. Lucie Sobková – 13.12 30. b) Environmentální výchova, výtvarné aktivity mimo školu, vedení výtvarné dílny, kurzu, semináře, výtvarné činnosti v exteriéru. Benešová Marie 13.12