Ukázka písemné práce pro získání zápočtu z předmětu Česká literatura v čítankách Písemná práce sestává z pěti okruhů, kterými se prověřuje následující problematika: 1. Chronologická orientace (např. Seřaďte autory X,Y,Z podle generační posloupnosti; uveďte, v jakém pořadí následovaly umělecké směry X,Y,Z) 2. Autorské zastoupení v jednotlivých žánrech (např. Uveďte alespoň tři autory, kteří psali v období XY prózu pro děti) 3. Významné autorské osobnosti české literatury v přesahu do literatury pro mládež (např. Uveďte, co napsal pro děti XY) 4. Propojení „čítankových“ děl s autorstvím a jejich zasazení do kontextu (např. Uveďte autora díla XY, žánr a v jaké době bylo vydáno, charakterizujte dílo X), přesnost datace vydání děl se různí podle jejich významu (rozpětí od desetiletí po určení správné poloviny století) 5. Otázka směřující k reflexi zadaného tématu (např. Jakým způsobem autor reagoval na podnět XY, za jakých okolností vznikalo jeho dílo XY, jaké reakce budilo jeho dílo XY); zodpovězení této otázky se předpokládá formou vlastní souvislé úvahy rozsahu cca 15-20 vět. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí písemné práce je znalost společensko-historického kontextu a literárněhistorické povědomí na úrovni absolventa SŠ! U posledního okruhu (možnost zvolit jedno ze dvou témat dle předchozí přípravy) je hodnocena rovněž jazyková a stylistická úroveň projevu.