29.11.2010 1 Diagnostický testDiagnostický test Seminář k pedagogické diagnostice 2. část2. část OpakováníOpakování Co je to diagnostický test? Na co ho využíváme? Pro kterou třídu je vhodný? Má jeho použití na 1. stupni nějaká specifika? Konstrukce testuKonstrukce testu Plánování testu ◦ využití Bloomovy taxonomie Zkušební prezentace testu Korekce testu a jeho bodování Položková analýza kvality úloh Hodnocení výsledku testu Percentil – percentilová stupnice = označuje míru, kolik prvků se na stupnici vyskytuje pod nebo na stejné úrovni měřeného prvku (student, který vyplnil test a umístil se v 90 percentilu, dopadl lépe nebo stejně než 90% všech ostatních studentů) Zásady pro tvorbu testových úlohZásady pro tvorbu testových úloh testové úlohy jsou navzájem nezávislé zadání neobsahuje nápovědu pro správnou odpověď nepoužíváme „chytáky“ (test postřehu) máme promyšlené skórování (nevytváříme ho ex post) připravíme více testových úloh, než kolik jich využijeme formální úprava testu Testové úlohyTestové úlohy úlohy otevřené ◦ široké odpovědi (bez struktury, se strukturou) ◦ stručné odpovědi (produkční, doplňovací) úlohy uzavřené ◦ dichotomické ◦ s výběrem odpovědi ◦ přiřazovací ◦ uspořádací Literatura k diagnostickým testůmLiteratura k diagnostickým testům Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 212–231. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc : UP, 2003, s. 28–33. Hrabal, V.; Hrabal, V. Diagnostika. Praha : Karolinum, 2004, s. 59–70.