Otázky ke zkoušce 2012 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky – přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Pozorování jako jedna ze základních metod pedagogické diagnostiky. 2. Diagnostický proces, typy diagnostiky. Metody a techniky pedagogické diagnostiky – souhrnný přehled. Diagnostický rozhovor. Diagnostika rodinného prostředí. 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. Dotazník a škály a jejich použití v pedagogické diagnostice. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces – diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. Anamnéza dítěte. 5. Diagnostika školní třídy a sociálních vztahů ( Dotazník „My class inventory“, sociogram, přístupy k této problematice). Dotazník jako významná metoda pedagogické diagnostiky. Jeho konstrukce, typy, použití. 6. Didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí – tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků – ve vztahu k RVP ZV a ŠVP. Hodnocení žáků, funkce, typy, formy. Kritéria a indikátory hodnocení. Hodnocení klíčových kompetencí. Sebehodnocení a hodnocení v systému. 8. Diagnostika učebních stylů. 9. Diagnostika žákova pojetí učiva. Portfolio žáka. Obsahová analýza prací žáka. 10. Diagnostika hodnotové orientace. 11. Diagnostika sebepojetí žáka. 12. Diagnostika zájmů, motivace žáka. 13. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, odborná diagnostika a zprávy z poradny.