•PhDr. Lenka Gajzlerová • •gajzlerova@ped.muni.cz •Seminární práce –kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami –rozsah práce 3 strany A4 + úvodní list –odevzdání – 6.1.2013 – •Zkouška –formou písemného testu – –Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu. •Hlavním cílem předmětu je •seznámit s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • • •předmět a klasifikace •charakteristika jednotlivých dysporuch •etiologie •LMD, ADD, ADHD •poradenství - systém péče o žáky se SPU •vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení •reedukace SPU •diagnostika SPU •literatura 11250.jpg 11251.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysgrafia2m.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysortografiam.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\Im003.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysgraphia.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dyslexia.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\Dyslexie.bmp C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\DES212_1_I002i.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00002.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00003.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00004.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00005.gif •Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami •Specifické poruchy učení (SPU), Specifické poruchy učení a chování (SPUCH). •Specifické vývojové poruchy učení (SVPU). •Vývojové poruchy učení (VPU). • •Žáci se SPU jsou žáci se SVP (se zdravotním postižením). • •Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů –§ 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami •Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (116/2011) •Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů (147/2011) • •Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je osoba se: –Zdravotním postižením – MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, PU, PCH. –Zdravotním znevýhodněním – zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k PU, PCH. –Sociálním znevýhodněním – rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy, nařízená ÚV, uložená OV, postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR. Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dysmúzie Dyspinxie Dyspraxie Specifické poruchy učení •Dyslexie - specifická porucha čtení •Dysgrafie - specifická porucha psaní •Dysortografie - specifická porucha pravopisu •Dyskalkulie - specifická porucha matematických schopností • •Česká specifika •Dyspinxie - specifická porucha kreslení •Dysmúzie - specifická porucha hudebnosti •Dyspraxie - specifická porucha schopnosti vykonávat složité úkony •„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. •Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci CNS. • •„I když se porucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení –(jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emociální poruchy) •nebo souběžně s jinými vlivy prostředí –(např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), •není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.“ •(Matějček, 1995, s. 24) •ČR –Matějček, Langmeier, Zelinková, Tymichová, Pokorná, –Mareš, Skalická, Kocurová, Novák, Košč, Kučera. •Zahraničí –Bakker, Barkley, Munden, Train, Reifová, Orton. •německá literatura –Spezielle Lernprobleme. •anglická literatura –Learning disabilities –Specific learning difficulties (SpLD). •Výskyt: 2-4% •SPU postihují oblasti a výkonnosti, které jsou důležité pro vzdělávací proces •Problematika SPU má interdisciplinární charakter: –oblast pedagogická, psychologická, lékařská, jazykovědná •Terminologie –směrem k humanizaci oboru à žák, student, osoba se SPU. •U jednotlivých osob s SPU se vyskytuje řada příznaků, které se těžko zobecňují • •Dyslexie je specifická porucha učení, která je •neurobiologického původu. •Je charakterizovaná obtížemi se správným a/nebo plynulým rozpoznáním slova a špatným pravopisem a dekódovacími schopnostmi. •Tyto obtíže jsou typickým následkem deficitu ve fonologické složce jazyka, •který je často neočekávaný ve vztahu k ostatním poznávacím schopnostem a k podmínkám efektivní výuky ve třídě. •Mezi sekundární následky mohou patřit problémy s porozuměním čteného a omezené čtenářské zkušenosti, které brání růstu slovní zásoby a základních znalostí. •lat.lexis-řeč, jazyk •specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. •„Potíž se slovy“, porucha ve vyjadřování řečí psanou (v psaní) a ve zpracování psané řeči (ve čtení) •Projevy: •problém v rozpoznání a zapamatování jednotlivých písmen, tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j), •záměny akusticky (zvukově) podobných hlásek (a-e-o, b-p), •obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek, •neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov, •obtížné skládání hlásek a písmen do slabik a souvislé čtení slov –souvisí s oslabením v oblasti spolupráce mozkových hemisfér a s očními pohyby •přidávání nebo vynechávání písmen, slabik, slov, •domýšlení si textu, odhadování slov apod. •Porucha postihuje rychlost, správnost čtení a porozumění textu. •vliv na osobnost žáka, •pocit napětí ve výuce jazyka i jiných předmětů, •snížení celkového školního výkonu, •riziko neurotizace dítěte, •obtíže s fonémovou segmentací, •porucha slovní paměti a vizuálního vnímání, •problémy s rozlišováním písmen, •žák nezvládá techniku rychlého či letmého čtení, •reprodukce textu je mnohem lepší než čtení textu, •čtení s nerovnoměrným a přerývaným rytmem •specifická porucha grafického projevu, postihující zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. • •Projevy: •záměna tvarově podobných písmen, obtíže při zapamatování tvarů písmen, při jejich napodobování, •písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné à často obtížně čitelné, •nestejná velikostí grafémů, •potíže s dodržením lineatury à neschopnost udržet písmena na řádku •pomalé a namáhavé psaní à neupravený písemný projev •obsah napsaného v časové tísni nekoresponduje se skutečnými schopnostmi žáka •vadné držení psacího náčiní •špatná úprava dětského písemného projevu •nestačí průměrnému tempu •většího množství chyb (při diktátech, časově limitovaných úkolech) •neúhledné psaní, ani přehledného rozvržení textu •problémy s udržením horizontální roviny písma •mimořádně velká či naopak malá písmena •tendence směšovat psací a tiskací písmeno •zápis slov foneticky (tak, jak slyší) •nutná vysoká míra koncentrace na psaní •obtížná koncentrace na obsahovou a gramatickou stránku projevu •matematika: –správný zápis čísel, problémy v řešení slovních úloh dysgrafie.jpg dysgrafie1.jpg •specifická porucha pravopisu, často se vyskytující společně s dyslexií. •Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů – délka samohlásek, měkčení, sykavky, hranice slov v písmu. •Objevují se vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemném projevu. Porucha negativně ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času. V časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat. Chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít. •Projevy: •specifické dysortografické chyby: –rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, –rozlišování slabik dy – di, ty – ti, ny – ni, –rozlišování sykavek, –vynechávání, přidávání, přesmykávání písmene, slabiky, záměny tvarově podobných písmen a nedodržování hranice slov v písmu; •obtíže při osvojování a procesu aplikace gramatického učiva a při aplikaci gramatických jevů. •při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času •nezvládá krátce limitované úkoly, zejména psaní diktátu a desetiminutovek –v časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat –chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít •obtíže se projevují i při výuce cizího jazyka •obtíže s rozlišováním grafických symbolů •při psaní písmen často zaměňují pořadí dysgrafie1.jpg dysortografie.jpg •specifická porucha matematických schopností. Týká se zvládání základních početních výkonů. •dvojí dělení –dle L. Košče (6 typů) •Praktognostická Verbální •Lexická Grafická •Operační Ideognostická –dle J. Nováka (5 typů) •Kalkulastenie Oligokalkulie –Kalkulastenie emocionální –Kalkulastenie sociální Vývojová dyskalkulie –Kalkulastenie didaktogenní •Hypokalkulie Akalkulie •Praktognostická –narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly •Verbální –problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů •Lexická –neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly. •Grafická –neschopnost psát matematické znaky •Operační –porucha schopnosti provádět matematické operace (sčítat, odčítat, násobit, dělit) •Ideognostická –porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi (4 = 3+1, 4 = 2x2), obtíže s řešením slovních úloh (převedení zadání do systému matematického zápisu • •potíže s aritmetickými výpočty •úzce souvisí i s dalšími poruchami - dyslexie a dysgrafie •často zažívají intenzivní úzkost při řešení aritmetických příkladů •špatná úprava à často chyby ve výpočtech •řešení slovní úlohy - přesně neví, jaký problém má řešit •je schopen řešit úlohu logickou úvahou, ale v detailech selhávají •problém s nalezením chyby v příkladu •nedokonalé numerické představy •lépe řeší žáci úlohu u tabule než v sešitech •při řešení úlohy si žák vybaví maximálně 2 následující kroky •Dyspinxie –specifická porucha kreslení charakteristická nízkou úrovní kresby. Neobratné, tvrdé zacházení s tužkou. Neschopnost převést představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír. Potíže s pochopením perspektivy. •Dysmúzie –specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, obtíže v rozlišování tónů, zapamatování melodie, rozlišováním a reprodukcí rytmu. Potíže se čtením a zápisem not souvisí s dyslektickými a dysgrafickými projevy. •Dyspraxie –specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony, projevující se při běžných denních činnostech i ve vyučování. Projevuje se pomalostí, nešikovností, špatnou úpravou. Obtíže se projevují v psaní i řeči. •Dílčí funkce jsou základní schopnosti, umožňující diferenciaci a rozvoj vyšších psychických funkcí (řeči a myšlení) •v dalším vývoji jsou pak předpokladem, o který se opírá dovednost čtení, psaní, počítání i přiměřeného chování •deficity v dílčích funkcích vyjadřují oslabení základních schopností à vedou k obtížím v učení a chování –projevy, mohou znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU •Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí –projevují se v různé míře a intenzitě, nemusí být u všech jedinců se SPU •diferenciace figury a pozadí (zaměření pozornosti) •optická a akustická percepce a diferenciace •funkce intermodálního kódování •optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť •koncentrace pozornosti •motorika, grafomotorika •funkce seriality •vnímání schématu těla a orientace v prostoru •Sindelarová: Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. •50 % dětí lehká mozková dysfunkce (LMD) – příčiny encefalopatické, •20 % dědičnost – příčiny hereditární, •15 % kombinace dědičnosti a LMD – příčiny smíšené, •15 % etiologie neurotická nebo nejasná 1.Biologicko – medicínská rovina 2.Kognitivní rovina 3.Behaviorální rovina • •Genetika •Struktura a fungování mozku •Hormonální změny •Cerebelární (mozečkové) teorie •Fonologický deficit •Vizuální deficit •Deficity v oblasti řeči a jazyka •Deficity v procesu automatizace •Deficity v oblasti paměti •Deficity v časovém uspořádání ovlivňující rychlost kognitivních procesů (rychlé pojmenování po sobě následujících podnětů) •Kombinace deficitů (nejčastější příčina) •Rozbor procesu čtení •Rozbor procesu psaní •Rozbor chování při čtení, psaní a při běžných denních činnostech •Období prenatální –onemocnění matky, kouření, alkohol, nedostatečný přísun kyslíku. •Období perinatální –dlouho trvající porod, překotný porod, poškození hlavičky novorozence, hypoxie. •Období postnatální –infekční nebo hořečnatá či jiná onemocnění, do 2 let věku dítěte. •lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození •Třesohlavá (1989), Train (1996) •pojem LMD se začal používat v souvislosti se SPU v 60. letech 20. stol. à příčinou SPU mohou být drobná neurochemická poškození určitých částí CNS •vývojovou poruchou neurochemických spojů, jejichž úkolem je předávání informací v jednotlivých částech mozku •u nás pojem vžitý pro poruchu pozornosti •V zahraničí ADD, ADHD –(u nás dříve hypoaktivní nebo hyperaktivní forma LMD). •Souhrnné označení pro celou řadu projevů dítěte na bázi strukturálních změn CNS. •U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě LMD. • •Nápadně nerovnoměrný vývoj jednotlivých mentálních funkcí. •Zvýšená pohyblivost a neklid. •Nesoustředění a těkavost. •Impulzivita a překotnost reakcí. •Nápadné výkyvy nálad a duševní výkonnosti. •Tělesná neobratnost. •Poruchy a nápadné nedostatky ve vnímání a představivosti. •Attention Deficit Disorder •porucha pozornosti bez hyperaktivity •prostá porucha pozornosti •neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita •hypoaktivní •denní snění, pomalí •problém se zaměřením a udržením pozornosti. •obtížně navazují sociální vztahy • •snadná rozptýlenost vnějšími projevy •problémy s nasloucháním a s plněním pokynů •potíže se zaměřením a udržením pozornosti •potíže se soustředěním na úkol a jeho dokončením •nevyrovnaný výkon ve škole (v práci) •„vypínání“ pozornosti, což působí jako zasněnost •nepořádnost •nedostatečné studijní dovednosti •potíže se samostatnou prací •častěji u dívek, menší skupina než ADHD •SPU se v této skupině vyskytují častěji než u ADHD •Attention Deficit Hyperactivity Disorder •porucha pozornosti s hyperaktivitou (Barkley, 1990 in Zelinková, 2003) •vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity •potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR •neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony •à ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností •impulzivita –mluví, když nejsou tázáni, vykřikování, zbrklé provádění zadání. •slabá pracovní paměť - denní aktivity •dys-organizace –problémy s plánováním, zapamatování kroků, směrů, materiálů •hyperaktivita - neposednost, roztěkanost •nepozornost –denní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost. •obtíže při zpracování verbálních informací –jazykové problémy •častěji u chlapců –riziková skupina z hlediska antisociálního chování •tendence zapojit ruce –potřebují se dotknout, manipulovat, potřeba malého předmětu, •slabé výsledky v didaktických situacích –potřebují aktivně začlenit, udržovat krátkodobé aktivity, •bývají méně zralé, než jejich vrstevníci, •nerovnoměrné projevy à negativní mínění učitelů, •potřebu nejen medikamentů, ale také dovedností, •potřebu pomoci od rodičů, spolupráce školy a rodiny, •odlišné styly učení (globální styl učení) •ADHD – žáci potřebují (Bartoňová, 2006): –stručnost, –různorodost, multisenzoriální přístup, oživení učiva, –strukturu, –zapojit ruce – kinestetické učení, –aktivně začlenit. •ADHD – nástroje učitelů (Bartoňová, 2006): –nesedět v lavicích, lavice do U, skupinová práce, –komunikace s rodiči, –barevnost, –pestrost pomůcek – ne přílišná, –strukturované seznamy, přehledy • •Pocity méněcennosti, snaha zakrýt obtíže •Upozorňování na sebe (šaškování, vykřikování) •Neodpovídající hodnocení a klasifikace •Nepříznivé hodnocení učitelem, rodiči •Negativní vztah ke škole •Školní fobie •Záškoláctví •Psychosomatické obtíže •Primárně (součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí): •poruchy pozornosti, •infantilní chování, •zvýšená vzrušivost. • •Sekundárně (důsledek neúspěchu): •obranné a vyhýbavé mechanismy, •kompenzační chování, •agresivita a projevy nepřátelství, •úzkostné stažení se do sebe. •à Kooperativní učení. • •Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních •Školská poradenská zařízení (§ 3) –pedagogicko-psychologická poradna (PŘÍLOHA č. 1) –speciálně pedagogické centrum (PŘÍLOHA č. 2) •Školní poradenská pracoviště (PŘÍLOHA č. 3) –výchovný poradce –školní metodik prevence –školní psycholog –školní speciální pedagog PPP SPC SVP ž. s vadami řeči ž. se zrakovým p. ž. se sluchovým p. ž. se tělesným p. ž. s mentálním p. ž. s PAS ž. hluchoslepé ž. s více vadami výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízení Poskytované školou •70. léta 20. stol. – vznik Pedagogicko-psychologických poraden (PPP) •po roce 1990 – vznik speciálně pedagogických center (SPC) •soukromé služby a poradenství •neziskové organizace (např. peer programy) •určené –dětem/žákům –rodičům –pedagogickým pracovníkům •spolupráce s –lékaři, soudy –orgány podílejícími se na prevenci sociálně patologických jevů a drogových závislostí –odbor péče o dítě –referáty sociálních věcí a jinými odbornými institucemi •poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků; •děti a mládež od 3 do 19 let (do ukončení vzdělání na SŠ) •péči zajišťuje –speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice •hlavní náplní práce PPP je –diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence •zjišťuje –pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, •provádí –psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením • •zaměření –poradenská činnost pro děti a žáky s jedním typem postižení, –případně se souběžným postižením více vadami, kde dominuje typ postižení, pro které bylo SPC zřízeno •služby –dětem od nejranějšího věku –žákům do doby ukončení povinné školní docházky –po dobu studia na SŠ a –podle potřeby i pro jedince v období rané dospělosti •těžiště služeb –systematická speciálně pedagogická psychologická a psychoterapeutická práce –komplexní charakter •definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění zákona č. 383/2005 Sb. •spolupracuje s –PPP, SPC –orgány podílejícími se na prevenci sociálně patologických jevů a drogových závislostí –referáty sociálních věcí a jinými odbornými institucemi •poskytuje všestrannou preventivní speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc •činnost –diagnostická –poradenská –psychoterapeutická –výchovná a vzdělávací •ambulantní nebo celodenní péče –max. 2 měsíční dobrovolný pobyt • • •Formy vzdělávání a poskytování reedukační péče vychází z doporučení PPP (SPC), Dys-centra, možnosti péče: –individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy –individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu –třídy individuální péče při ZŠ –cestující učitel –speciální třídy pro děti s PU, PCH –speciální školy pro děti s PU –dětské psychiatrické léčebny –individuální a skupinová péče (PPP, SPC, Dys-centra) •dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a CH; •služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách; •spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie a relaxačních cvičení. • •reedukace SPU, •kurzy nápravy GM, •rozvoj jednotlivých oblastí, •kurzy cizího jazyka pro žáky se SPU, •práce s výukovými a reedukačními programy na PC, •psychorelaxační cvičení, •zájmové odpolední kroužky, •prázdninové pobyty s reedukačním programem, •vedení odborné knihovny, •vzdělávací akce, přednášky, •akreditované kurzy pro pedagogy, studenty, rodiče •1997 Asociace Dys-center, občanské sdružení •který má od počátku školní docházky obtíže při osvojování dovedností (čtení, psaní, počítání); •jehož výsledky školní práce jsou v rozporu s jeho rozumovými schopnostmi; •který netrpí závažnou smyslovou vadou, ani mentálním nebo tělesným postižením (psaní); •který má optimální podmínky pro školní práci; •jehož potíže neustupují, i když mu byla poskytnuta potřebná péče (obtíže odolávají běžným pedagogickým postupům ). •individuální péče, respektování pracovního tempa, časté opakování učiva - prodloužený čas •individuální přístup pedagoga –úprava či nahrazení nevhodných testových úloh, ne změna obsahu, ale přeformulování nebo vynechání, •přihlédnutí k charakteru vady při klasifikaci a hodnocení –kratší texty, čitelnost upřednostňovat před úpravností, názorné pomůcky •použití metod nápravy SPU, •snížený počet žáků ve třídě •upravený formát testových sešitů, •kompenzační pomůcky – technické, didaktické, •asistent, •náhradní způsob zkoušky •pravidelný režim dne, •relaxace, •spolupráce s rodiči •lavice do U •komunikace s rodiči •barevně označené předměty •různé materiály ke zlepšení pracovní paměti •nutnost relaxace •seznamy úkolů + označování dokončených •záznamy probírané látky •srozumitelné vyučování (systém, struktura) •kooperativní vyučování •množství práce •časté procházení třídou, pozorování •úkoly na tabuli, DÚ do deníčku •užívání vizuálních pomůcek •užívání barev •zaměřovat pozornost •praktické ukázky •posadit žáka k sobě •kamarád – pomoc • •Nemá ucelené chápání v oblasti numerických představ. •Je schopen řešit daleko přesněji úlohu u tabule než v sešitě. •Při řešení zadané úlohy je schopen si vybavit maximálně dva následující kroky. •speciální pedagog a učitel s absolvovaným kurzem, •rozvoj a posílení oslabených funkcí CNS a osvojení potřebných dovedností, •kompenzace impulzivity a zkrácené pozornosti, •kompenzační pomůcky (kalkulátor, PC, magnetofon, speciální didaktické pomůcky), •individuální přístup, •informace pro zákonné zástupce, •alternativní metody a postupy. •Část D: 8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: –Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním (podmínky vzdělávání). –Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (podmínky vzdělávání). • •školský zákon (§18), vyhláška 73/2005 Sb. (§6), •zpracovává se pro žáky integrované, žáky speciálních škol, žáky s hlubokým mentálním postižením, •zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem a zákonným zástupcem žáka, •vychází z učebních dokumentů školy, •obsahuje významné skutečnosti pro úspěšnou integraci žáka, •obsahuje seznam pomůcek (kompenzační, didaktické), •snížený počet žáků ve třídě, •účast dalšího pedagogického pracovníka, asistenta pedagoga, •obsah, rozsah, průběh poskytování individuálních potřeb •vyšetření PPP, SPC, SVP, datum vyšetření, •pedagogické postupy a metody, •vyučovací předmět (y), •speciálně pedagogickou a psychologickou péči, •způsob hodnocení a klasifikace, •předpokládané navýšení finančních prostředků, •spolupráce se zákonnými zástupci, •podíl žáka na řešení problému, •jmenovité určení pracovníka PPP, SPC, SVP, •podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujícího, zákonného zástupce, poradenského pracovníka, popř. žáka • •Hodnocení = úroveň vzdělání žáka k určitým cílům •Klasifikace = číselné vyjádření hodnocení • •Slovní hodnocení = výrokové hodnocení –Kriteriální hodnocení = vychází z dosaženého stupně kvality vzdělávací činnosti •Individualizované hodnocení = vychází z pokroku žáka •vysvětlit ostatním rozdílný přístup •vycházet ze znalostí příznaků postižení •zvýraznit motivační složku hodnocení •nechat zažít pocit úspěchu!!! •hodnotit pouze jevy, které zvládl!! •upřednostňování slovního hodnocení •využívat různých forem hodnocení (bodové, mezistupně), •výkony hodnotit spravedlivě •požadavky do IVP •u žáků s SPU minimalizovat stres a zkoušení u tabule •individuální přístup •předem informovat o zkoušení •preference ústní formy •písemnou formu ověřit ústně •chválit za snahu •hodnocení jen toho, co žák stihl •specifický přístup při hodnocení uplatňovat ve všech předmětech, do kterých se postižení promítá, •hodnocení schopnosti praktického použití jazyka •tolerance slov, napsaných foneticky •neopravovat červenou barvou •následná práce s chybou •alternativní forma hodnocení, •obsah má být pozitivně motivační i objektivně kritický, •vyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl, v jaké kvalitě, vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem na vynaložené úsilí a k individuálním zvláštnostem žáka, •pro rodiče problematické, •zátěž pro učitele, •učitel musí být sám přesvědčen o výhodách slovního hodnocení, •různé formulace u různých žáků •Výhody •zajišťuje žákům i rodičům větší a širší informovanost, •postihuje celou osobnost žáka, •nutí učitele mapovat všechny složky výkonu žáka, •nehodnotí pouze výkony, ale celý proces, •poskytuje vodítka k nápravě. • •Nevýhody •náročné na čas a formulace, •svádí jen k hodnocení pozitiv, •nesrozumitelné pro rodiče, •malá možnost srovnávání •Soustavné pozorování žáka •Rozhovor •Analýza výsledků činnosti žáků (písemných prací, kreseb, projektů, výrobků) •Konzultace s kolegy (psychology, lékaři) či rodiči •Zkoušení: –ústní (orientační, klasifikační), písemné, praktické –individuální, skupinové, hromadné •Didaktické testy: –orientační – nestandardizované, –normalizované - standardizované •PhDr. Soňa Chaloupková, Ph.D. • •Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace • •= vyhledávání SPU •provádí učitel po nástupu dítěte do ZŠ •rodiče • •během 1. a 2. třídy – nedostatečnost •jistota až koncem 2. třídy → poslat do poradny • •Základní diagnostika probíhá v: –Pedagogicko-psychologické poradně (PPP). –Speciálně-pedagogickém centru (SPC). –Středisku výchovné péče (SVP). •Diagnostika SPU –je východiskem výchovně-vzdělávacího procesu a především reedukace –zaměřena na kognitivní a percepční funkce •Základní dělení ve speciální pedagogice: –METODY OBECNÉ (RA, OA, A prostředí) –METODY SPECIÁLNÍ •pozorování, explorační metody (dotazník, rozhovor), diagnostické zkoušení (ústní, písemné, praktické), testové metody, případové studie (kazuistika), rozbor výsledků činnosti (písemné práce, výtvarné činnosti, zájmové činnosti), přístrojové metody (audiometr, tapping, mozaikový tachistoskop, PC) •Podle zaměření metod: –METODY PŘÍMÉ = zaměřeny přímo na aktivity jedince (př. analýza školních výkonů) –METODY NEPŘÍMÉ = zaměřeny na údaje, které s aktivitami souvisí (př. rozhovory) •učitel, PPP •cílem je stanovení •úrovně vědomostí a dovedností, •poznávacích procesů, •sociálních vztahů, •osobnostních charakteristik, •dalších faktorů podílejících se na úspěchu či neúspěchu dítěte. • •Úvodní vyšetření –rozhovor s rodiči, rozhovor s učitelem, popřípadě školní dotazník, rozhovor s dítětem à osobní anamnéza (OA), rodinná anamnéza (RA), anamnéza prostředí. •Diagnostické prostředky –speciální zkoušky vypovídající o intelektové úrovni dítěte a výkonech v jednotlivých oblastech percepce. •Diagnostická kritéria •speciální pedagog –analýza ped. údajů, vyšetření výukové úrovně, vyšetření percepčně-kognitivních zkoušek, školní dotazník, •psycholog –stanovení úrovně rozumových schopností – vyšetření inteligence pomocí standardizovaných testů (odhalení nepravé dyslexie = pseudodyslexie à diferenciální diagnostika). –Pražský dětský Wechslerův test (PDW test), Ravenovy progresivní matice •další specialisté –neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr. • 1.Vyšetření výkonu čtení. 2.Úroveň písemného projevu. 3.Úroveň matematických schopností. 4.Poruchy sluchového vnímání. 5.Poruchy zrakového vnímání. 6.Vyšetření laterality. 7.Poruchy vnímání prostorové orientace. 8.Vyšetření představy prostoru. 9.Vnímání časové posloupnosti. •SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení –metodika zaměřená na děti předškolního věku a prvních ročníků, •POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ – Test ke screeningu specifických poruch, 1997. •Screening POKORNÉ, 1996. •Sheffieldský screeningový test diagnostiky dyslexie – pro předškolní věk. •Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ, 2001. • •PRIMÁRNÍ PREVENCE –osvěta •SEKUNDÁRNÍ PREVENCE –porucha se již projevila –Edukativně stimulační skupiny •TERCIÁLNÍ PREVENCE –odstraňujeme znovu se opakující problémy, zabraňujeme jejich zhoršení –PU+PCH –zásah do sociálního prostředí • • • pokorna zelinkova jucovicova_začkova danova •BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 2006_pipekova_02.jpg •BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. •BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. •ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Přepracované a rozšířené 11. vyd. 2009, ISBN 978-80-7367-514-1. •BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1. •BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2012. ISBN 978-80-7315-232-1 •BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.: Strategie ve vzdělávání žáků se SVP a SPU. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. •MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. • •osobnost žáka s SPU a ADHD a ADD????