ŠKOLNÍ A TŘÍDNÍ PROSTŘEDÍ  Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)  Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky – novela 2012  Vyhláška 410/2005 Sb O hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.  RVP pro ZV (cíle a klíčové kompetence) + ŠVP (podmínky pro naplnění cílů a klíč.komp.) ŠKOLSKÝ ZÁKON § 2 Zásady a cíle vzdělávání b) zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce f) zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod, § 15 – Ve školách lze vyučovat náboženství. Mohou je vyučovat registrované církve nebo náboženské společnosti, kterým bylo přiznáno zvláštní právo vyučovat náboženství na státních školách. Nepovinný předmět pokud se přihlásí alespoň 7 žáků školy. Je možné spojovat třídy i mít smlouvu s jinými školami (úhrada nákladů) – maximálně do výše 30 žáků ve třídě. (6) Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní Jaké mohou být speciální vzdělávací potřeby? § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů (1)Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. Jak? § 26 Vyučovací hodina (1) Vyučovací hodina v základním vzdělávání trvá 45 minut. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat. Kdy to má smysl? (2) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání stanoví počet povinných vyučovacích hodin, a to v prvním a druhém ročníku nejvýše 22 povinných vyučovacích hodin, ve třetím až pátém ročníku nejvýše 26 povinných vyučovacích hodin. § 27 Učebnice, učební texty, školní potřeby (3) Žákům základních škol a dětem zařazeným do přípravných tříd (§ 47) jsou bezplatně poskytovány učebnice a učební texty uvedené v seznamu podle odstavce 1(schvalovací doložka MŠMT). Žáci prvního ročníku základního vzdělávání a děti zařazené do přípravných tříd tyto učebnice a učební texty nevracejí, žáci ostatních ročníků základního vzdělávání jsou povinni učebnice a učební texty vrátit nejpozději do konce příslušného školního roku. § 32 Zákaz činnosti a propagace politických stran a hnutí, zákaz reklamy (1) Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace. (2) Ve školách a školských zařízeních není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáků a studentů nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí. Co si představujete pod touto propagací a reklamou? § 41 Individuální vzdělávání (1) O povolení individuálního vzdělávání žáka rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi prvního stupně základní školy. Součástí žádosti je popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka. § 47 Přípravné třídy základní školy (1) Obec, svazek obcí nebo kraj mohou se souhlasem krajského úřadu zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 7 dětí. Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky – novela 2012 § 1 (1) Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v 7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin. (2) Ředitel základní školy umožní žákům vstup do budovy školy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování a o přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním. (3) Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. (5) Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně 10 min. Během dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se zařazuje alespoň jedna přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 50 minut. V případech hodných zvláštního zřetele lze zkrátit některé desetiminutové přestávky na nejméně 5 minut a přestávku mezi dopoledním a odpoledním vyučováním na nejméně 30 minut. Při zkracování přestávek ředitel školy přihlédne k základním fyziologickým potřebám žáků. Pokud škola zařadí do školního vzdělávacího programu základní plaveckou výuku, uskutečňuje ji v rozsahu nejméně 40 vyučovacích hodin celkem během prvního stupně. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola svými zaměstnanci, vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem. Zaměstnance, který není pedagogickým pracovníkem, může ředitel školy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků určit pouze, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, se zajišťuje bezpečnost a ochrana zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce škola oznámí nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků. Počty žáků ve školách a třídách Průměr žáků na třídu 1 třída prvního stupně má nejméně 10 2 třídy prvního stupně má nejméně 12 3 třídy prvního stupně má nejméně 14 4 a víc tříd prvního stupně má nejméně 15 Ostatní mají nejméně 17 (7) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30, cizí jazyk 24. (+,- 4 žáci, pokud rozhodne zřizovatel, odpovídá hygienickým požadavkům a dofinancuje) Prostory - hygiena - Učebna – nejméně 1,62 m2 na žáka - Odborné pracovny, počítačové a jazykové učebny – 2m2 - Pro žáky se zdravotním postižením musí být ve školách uskutečňujících vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zajištěny podmínky podle druhu jejich zdravotního postižení. V učebnách musí být vytvořeny relaxační koutky s odpovídajícím vybavením umístěné mimo prostor lavic. - V místnosti, kde je použito přirozené větrání okny, musí být okna zajištěna proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné z podlahy. - Při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících dnech pod 18 °C, ne však méně než 16 °C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16 °C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání zastaven. Poskytování učebnic, učebních textů a základních školních potřeb Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč na žáka za jeden školní rok. Žákům se zdravotním postižením druhých a vyšších ročníků se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 100 Kč na žáka za jeden školní rok. PROSTORY A JEJICH VYUŽITÍ Co by mě mělo zajímat před zahájením školního roku? Třída – místnost a) velikost , počet lavic, typ lavic, rozmístění lavic upřednostňovaná forma vzdělávání b) umístění mého pracoviště – stolku, vybavení (počítač, tiskárna) c) plocha k prezentaci a podpoře výuky d) umístění třídy (možnost využití chodeb, jiných prostor…) Možnosti ve škole a v jejím okolí a) Odborné učebny b) Možnosti vycházek, …. Pravidla školy, třídy? Kázeň? Přemýšlejte, jak budete učit děti: - samostatnosti v běžných školních situacích - zodpovědnosti za věci, vztahy i činy - schopnosti se domluvit - schopnosti spolupracovat - řešit problém KOMPETENCE PRACOVNÍ Skupinová práce a kooperativní činnosti - žáci v ZŠ i v MŠ používají opravdové nástroje, ne jen hračky (nože, smetáček a lopatky, nůžky,…) a učí se s nimi bezpečně zacházet - žáci mají volně přístupné počítače, techniku, lupy, mikroskopy, které využívají při skupinových pracích a kooperativních činnostech - společně s dětmi jsou tvořena pravidla pro práci s nástroji - žáci jsou vedeni k plnění povinností a závazků vyplývajících z dělení práce ve skupině - ve skupině zkoušejí děti hledat nová originální řešení, originalita je učitelem oceňována a podporována Tvorba a úpravy školního řádu - žáci každoročně tvoří nebo připomínkují stávající školní řád - žáci společně s učiteli rozhodují o sankci za porušení školního řádu - v případě potřeby si žáci jednotlivých tříd tvoří pravidla třídy ITV a projekty - žáci využívají vybavení třídy a školy pomůckami i technikou (počítače, kopírka, tiskárna, scanner, ….) - při zjišťování informací využívají internet, e-mail, telefon, dotazníky, ankety,…. Rada dětí - děti se učí si vypracovat plán řešení problému, rozdělit si úkoly, přijmout osobní zodpovědnost za dílčí úkol a ten ve svém volném čase splnit Projekt individuální - rozvoj dítěte v oblasti, která ho zajímá Centrum volného času - pestrá nabídka kroužků vede k možnostem, aby se dítě mohlo realizovat v oblasti, která ho zajímá