Nebyl jsem nikdy hodný chlapeček, jak si ho obyčejně lidé představují. Byl jsem dost špatný žák. Učení mě nebavilo, hádal jsem se s učiteli a nevěřil jsem tomu, co nám vykládali. Zajímalo mě malování a loutky; všechno ostatní jsem pokládal za zbytečné. To bylo patné, že? Dnes to vím. Jiří Trnka vypráví 5. ročník (leden) 1. Spočítejte, kolik větných celků z tohoto textu patří k souvětím. (3 celky: 1., 3., 4.; ve 4. celku místo čárky věty odděleny středníkem; žáky upozorníme, že středník odděluje věty výrazněji než čárka) 2. Napište vzorec nejdelšího souvětí. (3. celek: V1, V2 a V3, co V4.) 3. Slovo že známe jako často užívanou spojku. Poznáte, jakým slovním druhem je slovo v našem textu? Uveďte příklad, kdy bude že použito v souvětí jako spojka. (Včera jsme se dozvěděli, že…; Říkal, že… atd.) 4. Vyhledejte podstatná jména středního rodu. Co mají kromě rodu ještě společného? (učení, malování – jsou v 1. p. č. j., skloňují se podle vzoru stavení; obě obsahují slabiku –ní) 5. Vyhledejte spojení podstatného jména s předložkou s. Určete pád a číslo. (s učiteli – 7. p. množ. č.) 6. Spojujte další použitá podstatná jména předložkami s (se), z (ze). Vytvořte s nimi věty, zapisujte je a odůvodněte pravopis. (např. Babička šla s chlapečkem na procházku; Někteří z lidí se udiveně otáčeli; Často se potkával s lidmi společných zájmů atd.) 7. Vypište postupně všechna použitá zájmena. Dokážete je zařadit i k jejich druhu? (ho, mě, tomu, co, nám, mě, všechno, to, to). 8. Nahraďte sloveso vykládali slovem souznačným (synonymem). (povídali, říkali, vysvětlovali) Může mít sloveso vykládali i jiný význam? Vytvořte s ním větu. (Dělníci vykládali zboží z vagónu.) 9. Správně rozdělte všechna čtyřslabičná slova z textu. (o-by-čej-ně, před-sta-vu-jí, ne-ba-vi-lo, u-či-te-li, vy-klá-da-li, za-jí-ma-lo, ma-lo-vá-ní) U kterých slov oddělujeme jako první slabiku předponu? (před-, ne- a vy-, ale také za- ve slově zajímalo – srov. přijímat, dojímat) 10. Zdůvodněte pravopis v kořenech těchto slov: nebyl (jsem), obyčejně, lidé, nevěřil (jsem), zbytečně, vím. (žáci srovnávají s řadami vyjmenovaných slov, jednou zdůvodňují pravopis skupiny vě) 11. HLAVOLAM: Vyřaďte vždy to slovo, které do řady nepatří. Vysvětlete důvod. a) malování – malíř – malba – pomalovaný – malířství (pomalovaný je přídavné jméno, ostatní slova patří k podstatným jménům) b) hádal – hádka – hádanka – hadí – dohadování (hadí – není příbuzné slovo) c) učení – učitel – učebnice – vyučování – doučování – naučit (naučit je sloveso, ostatní podstatná jména) d) dnes – odnes – dnešek – dnešní – dodnes – podnes (odnes – tvar slovesa, ostatní příbuzná slova k slovu dnes)