Cvičení 3 – práce v prostředí Layout Lišta Layout V levém dolním rohu mapového okna se nachází nástroje na ovládání mapového okna. První dva nástroje slouží k přepínání mezi Data View – náhledem na obsah vrstev a Layout View – rozvržením pro tvorbu map a tisk. layout Lišta nástrojů Layout je aktivní pouze v Layout View. Nástroje vesměs slouží k ovládání náhledu na stránku, postupně zleva se jedná o přibližování a oddalování náhledu, posun, krokové přiblížení a oddálení, zobrazení pohledu 1:1, krok zpět, krok vpřed, nastavení velikosti náhledu pomocí procentuálního vyjádření. Zbývající čtyři nástroje mají následující funkce: vypínání zobrazování obsahu mapového pole, aktivace rámce mapového okna, změna velikosti stránky, nastavení možnosti více stránek v jednom náhledu. Vizualizace vrstev Formulář Layer Properties se zobrazí kliknutím pravé myši na vrstvu v Table Of Contents a výběrem Properties... Zvolte záložku Symbology. V okně Show se volí, zda se použije nastavení symboliky vrstvy stejné pro všechny prvky nebo se bude lišit pro různé hodnoty zvolených atributů. Features – jednotná symbolika pro celou vrstvu Categories – nastavení symboliky pro konkrétní hodnoty jednoho atributu nebo více atributů Quantities – nastavení symboliky pro stanové škály hodnot odstíny barev (graduated colors), různou velikostí symbolů (graduated symbols) nebo proporcionální velikostí symbolů (propotional symbols). Charts – tvorba kartodiagramů Multiple Attributes – nastavení symboliky podle kombinací unikátních hodnot až tři atributů LayerProp_symbology V okně Fields se vybírají hodnoty atributů (sloupce v tabulce), na jejich základě se bude symbolika nastavovat. Ve zbývajícím okně se po výběru konkrétního atributu ve Fields načtou unikátní hodnoty nebo vytvoří škály – záleží na zvolené metodě symboliky. Po kliknutí pravou myší na toto okno se mohou zobrazit další možnosti úprav hodnot. Vyzkoušejte také nastavení volby hodnot škál u metody Quantities v okně Classification. symbol Formulář Symbol Selector Zobrazí se následně: v záložce Symbology po kliknutí na objekt symbolu nebo na symboly v tabulkách hodnot a škál. Nebo dvojitým poklikáním na barevný symbol u vrstvy v Table Of Contents. Text Hlavní okno slouží k výběru symbolu. V pravé části pak mění barva jeho výplně (Fill Color), barva a tloušťka ohraničení (Outline Color, Outline Width). Tlačítko Edit Symbol zobrazí formulář pro další možnosti nastavení symbolu od čerchování čar až po nastavení symbolu na obrázek z externího souboru. Vkládání objektů do mapy Kompoziční prvky mapy se vloží do Layout pomocí záložky Insert. Tiráž a název jsou textová pole Insert -> Text. Dvojitým poklikáním na vložené textové pole se zobrazí formulář pro editaci textu Properties. Změnu formátování provedete po kliknutí na tlačítko Change Symbol. Legend_prop Měřítko a směrovka se vloží pomocí formuláře Scale Bar Selector a North Arrow Selector, po výběru stylu poklikáním a tlačítka OK. Legenda Legenda se vloží opět pomocí Insert -> Legend. Vložení probíhá pomocí průvodce o několika krocích: 1) Výběr vrstev, jejichž znak bude obsažen v legendě 2) Vložení názvu legendy a jeho formátování 3) Formátování rámu legendy 4) Úprava jednotlivých znaků vkládaných do legendy, které reprezentují jednotlivé vrstvy 5) Úprava řádkování legendy legend_style Doporučuji průvodce v rychlosti odklikat a finální úpravy provádět editací již vložené legendy – dvojité poklikání na legendu a otevření Legend Properties. Důležitá je záložka Items, kde se pod tlačítkem Style skrývá formulář výběru stylu – Legent Item Selector. Je vhodné si vybrat styl, který neobsahuje příliš zbytečných popisů a podnázvů, většinou stačí popsat v názvu obsah legendy a popis jednotlivých znaků. Podrobný návod pro práci v prostředí Layout: Layout zobrazíte po kliknutí na ikonu Layout View, která je umístěna v levém rohu pod Zobrazovacím polem (viz obrázek 4). Nebo v Hlavním menu View → Layout View . Nyní se vám aktivovalo Layout menu v horní části okna, a můžete s ním tak pracovat. Pro uchycení a přesun mapy se používá ikona ikona ručička.png Pan umístěná na nástrojové liště. Budete-li se potřebovat vrátit do výchozího zobrazení neboli zobrazení dat, kde můžete přidávat a upravovat vrstvy, máte opět dvě možnosti. Kliknutím na ikonu Data View, která je umístěna jako první v levém rohu pod Zobrazovacím polem (viz obrázek 4). Nebo Hlavní menu → View → Data View. Je nutné si uvědomit, jak velká bude výsledná mapa a nastavit si podle toho velikost a orientaci formátu (papíru), na kterém budete pracovat, popřípadě tisknout. V Hlavním menu zvolíte File → Page and Print Setup (stránka a nastavení tisku). Zde si můžete nastavit tiskárnu, velikost a orientaci listu (Portrait = na výšku, Landscape = na šířku). Můžete si zde také nastavit vlastní velikost mapy → odškrtněte políčko Use Printer Paper Settings (použít nastavení tiskárny, papíru) a nastavte si velikost podle potřeby. page and print setup.png Projekt můžete různě přemísťovat podle potřeby pomocí ikonky Šipka - menu nástroje.png , umístěné na nástrojové liště. Různé přiblížení papíru si lze nastavit v kolonce Kolonka na zvětšení - layout menu.png , která je umístěná v Layout menu. Přestože jste správně nastavili velikost, přiblížení mapy a posunuli mapu do požadovaných míst, zobrazuje se vám rám, který je třeba přizpůsobit okrajům papíru - roztáhnutím. V případě, že budete potřebovat vzít poslední krok zpátky, slouží k tomu tlačítko Tlačítko zpět - standardní menu.png Undo, umístěné ve Standardním menu. Tlačítko Tlačítko vpřed - standardní menu.png Redo, umístěné hned vedle, má opačnou funkci. Přidání základních kompozičních prvků krok za krokem Název Název mapy vložíte následovně: V Hlavním menu kliknete na Insert (vložit) → Title (název). Zobrazí se vám tabulka Insert Title (viz obrázek 14), zde napíšete název mapy. Kliknete-li na název mapy dvakrát, objeví se tabulka Properties (vlastnosti) (viz obrázek 14), kde můžete pomocí Change Symbol měnit velikost, typ nebo barvu písma. vložení názvu.png Měřítko Měřítko vložíte pomocí Hlavní menu → Insert (vložit) → Scale Bar (měřítko). Vyberte typ a umístěte ho do mapy. Kliknutím na tlačítko Properties (vlastnosti) můžete nastavit charakteristiky měřítka. Můžete je také nastavit dodatečně, když po umístění měřítka na něj kliknete pravým tlačítkem myši a zvolíte možnost Properties. Nebo dvojitým pokliknutím na vložené měřítko. Na kartě Scale and Units (Stupnice a jednotky) (viz obrázek nížre) nastavíte počet hlavních a vedlejších dílků v měřítku. V políčku When Resizing (při změně velikosti) zvolíte, jak se má měřítko měnit při změně měřítka mapy. V poli Division Units (rozdělení jednotek) nastavíte jednotky měřítka (např. kilometry) a poté v poli Label napíšete, jak budou vepsány jednotky měřítka (např. km). V poli Label Position nastavíte, kde budou jednotky umístěny (zde vždy volte after labels). Aby se vám měřítko zobrazovalo od nuly, nesmí být před řádkem Show one division before zero zobrazena „fajfka“. Na další kartě Numbers and Marks (čísla a znaky) nastavujete, které čísla se na měřítku mají zobrazit (Frequency), a která rozdělení (Marks) mají být vykreslena. měřítko.png Měřítko textového či číselného charakteru (např. 1 : 10 000) vložíte obdobně jako grafické měřítko: Hlavní menu → Insert (vložit) → Scale Text (textové měřítko). V okně pak vyberete typ měřítka. Když kliknete na tlačítko Properties (vlastnosti), můžete v dalším okně nastavit charakteristiky tohoto měřítka. Výběr a nastavení vždy potvrďte kliknutím na OK. Legenda Legendu vložíte opět podobně jako u předešlých prvků: Hlavní menu → Insert (vložit)→ Legend (legenda). Otevře se okno Legend Wizard (průvodce legendou) (viz obrázek 16). V levé části okna jsou vypsány všechny vrstvy, které máte v mapě. V pravé části, jsou vypsány vrstvy, které se budou zobrazovat v legendě. Položky se v legendě zobrazují tak, jak je máte nadefinované v Obsahu (Table Of Contents). Pokud chcete některou část legendy odstranit, kliknete na ni, aby se vybrala, a pak kliknete na šipky směřující doleva. Šipky nahoru a dolů vpravo umožňují nastavit pořadí vrstev, jak se vykreslí v legendě. Pokud máte vše nastaveno, kliknete na Next (další) a dostanete se do dalšího okna. Legend wizard krok 1.png V dalším okně (viz obrázek 17) se nastaví název legendy a parametry (velikost, barva, písmo) textu v legendě. Česká kartografie zakazuje označovat legendu nápisem „legenda“. Proto v tomto okně vymažte původní nastavení Legend. Opět potvrdíte kliknutím na tlačítko Next (další). Dostanete se do dalšího okna (viz obrázek 18), kde nastavíte orámování, barvu pozadí a stínování legendy. Legend wizard krok 2.png Legend wizard krok 3.png V dalším okně (viz obrázek níže vlevo) můžete změnit velikost a tvar symbolu u jednotlivých liniových a polygonových vrstev. Kliknutím na Next (další) se dostanete k poslednímu oknu Legend Wizard. V posledním okně (viz obrázek níže vpravo) nastavíte mezery mezi jednotlivými částmi legendy. Do příslušných políček zapíšete číselnou hodnotu mezery. Pokud je vše nastaveno, klikněte na tlačítko Finish (Dokončit). Z tohoto okna se ještě můžete vrátit do předešlých dialogů pomocí tlačítka Back (Zpět). V každém kroku Legend Wizard můžete využít tlačítka Preview pro zobrazení náhledu legendy. Legend wizard krok 4.png Legend wizard krok 5.png Jakmile je legenda vytvořena a umístěna, můžete dále měnit její vzhled dvojitým kliknutím na legendu, nebo pravým kliknutím na legendu a zvolení možnosti Properties. Zobrazí se okno Legend Properties (viz obrázek níže). Na jednotlivých kartách měníte vlastnosti obdobně jako v Legend Wizard. Pokud chcete provést nějaké změny pouze u některých položek, je třeba je označit v záložce Items (položky). Tento krok provádějte pouze, pokud je to nezbytně nutné a až na konci všech úprav s mapou: Vytvořené základní kompoziční prvky vždy nemusí být přesně podle vašich představ. K podrobné úpravě (např. legendy) slouží tzv. „rozbíjení“, tím oddělíte jednotlivé položky legendy. Dále již nepracujete s legendou jako s celkem, ale můžete měnit jakoukoli její dílčí část. Rozbití provedete tak, že kliknete pravým tlačítkem myši na legendu a zvolíte možnost Convert To Graphics (převést na grafiku). Ještě musíte od sebe oddělit jednotlivé položky legendy, čehož docílíte, kliknete-li opět pravým tlačítkem na legendu a zvolíte možnost Ungroup (oddělit). Pomocí tlačítka Ungroup lze oddělit i jednotlivé prvky legendy (symbol a text). Jakmile budete s úpravou legendy hotovi, označíte položky, které chcete, aby se spojily, kliknete na ně pravým tlačítkem a zvolíte možnost Group (seskupit). legend properties.png Severka Severku vložíte výběrem z Hlavního menu → Insert (vložit) → North Arrow (severka). Otevře se okno North Arrow Selector, (viz obrázek 22), kde zvolíte typ severky. Potvrdíte kliknutím na OK. Severkou můžete pohybovat v mapě pomocí stisknutého levého tlačítka myši a přemístěním severky na vybrané místo. Dvojitým kliknutím na severku se zobrazí tabulka North Arrow Properties (viz obrázek níže), kde si opět podle potřeby nastavíte typ, velikost, barvu, rám a umístění. Jelikož jsou data zobrazena v souřadnicovém systému S-JTSK, je třeba nastavit kalibrační úhel na 7 stupňů. Severka v české kartografii musí být popsána česky, nikoli N jako North, ale S jako sever. Toho docílíte, když zvolíte Insert → Text. Napíšete S, dvakrát na něj pokliknete a zde můžete upravit velikost. Zvolíte Change symbol → Edit symbol a v záložce Angle napíšete -7, aby mělo písmeno S stejný sklon jako severka. severka.png Tiráž Tiráž vložíte pomocí Hlavního menu → Insert (vložit) → Text. Objeví se obdélník, do kterého napíšete potřebné údaje. Rozhodnete-li se později tiráž upravit, kliknete na ni dvakrát, nebo pravým tlačítkem myši a zvolením možnosti Properties. Objeví se okno Properties (viz obrázek níže), ve kterém dále můžete měnit text, velikost a druh písma, barvu atd. tiráž.png Export mapy Konečnou fází je převedení vypracovaného projektu do běžného grafického formátu. V Hlavním menu zvolíte záložku File (soubor) → Export Map (export mapy) (viz obrázek níže). Zde máte na výběr několik formátů (např. PDF, BMP, JPEG, TIFF). Zvolíte si vámi požadovaný formát, navolíte název souboru, místo uložení a uložíte. export map na závěr.png