Katedra biologie PdF MU Brno - Středisko „Kejbaly“- Botanická zahrada MU, Vinohrady 100, 639 00 Brno, Ing. Jedličková HelenaPhD.,É547 21 37 08 APLIKOVANÁ EKOLOGIE A PĚSTITELSTVÍ SAMOSTUDIUM: Pracovní materiál k procvičování Názvosloví (text + pracovní list - tabulka) Přehled základních pojmů k diskuzi. Jejich třídění člověkem dle charakteristických znaků.(V závorce jsou uvedeny používané zkratky, doporučujeme je využívat při zápisu do tréninkové tabulky). Text si doplňte o poznávání přírodnin v přírodě s klíčem a procvičujte modelové přírodniny viz pomocné studijní texty: seznamy. Literatura viz přednášky. Červeně je označen text klíčový, bez jehož znalosti vznikají problémy s dalším učením! Červeně kurzivou jsou psány další úkoly k promyšlení - základ diskusních bloků. neživá (voda, vzduch, nerost, hornina,.doplň.. ) PŘÍRODNINA diskuzní otázka: Kam bys zařadil pojmy: „půda, hnojivo“. Proč? živá-organismus (rostlina, živočich-zvíře, houba, bakterie, „vir“.je co doplnit?) A, NÁZVOSLOVÍ UŽIVATELSKÉ: I. PODLE VLIVU ČLOVĚKA NA VÝVOJ ORGANISMŮ (uveď příklady a vysvětli podstatu): rostlina planá (varieta), r. zdomácnělá, r. šlechtěná - kulturní, r. zplanělá živočich volně žijící – divoký(rasa), zdomácnělý - domestikovaný, chovaný - kulturní, zdivočelý II. PODLE UŽITKU = VÝZNAMU PRO ČLOVĚKA – PŘÍRODNINA (kdy platí tyto pojmy v přírodě): Škodlivá (Š) = škůdce, plevel (poškozuje základní podmínky života organismů) Užitečná (Už) = př. biologická ochrana (Vysvětli pojem!) (zlepšuje -„- ) Užitková (K) kulturní -vyšlechtěná = odrůdy, plemena (poskytuje člověku produkty) III. PODLE VLIVU NA ZDRAVÍ a VÝŽIVU ČLOVĚKA – PŘÍRODNINA (Platí pro všechny živočichy?) BEZPEČNÁ: Jedlá (J), Jedlá po úpravě (J+), Nejedlá (NJ), Ozdravná (*) NEBEZPEČNÁ: Alergenní (!), toxická = jedovatá (+, ++, +++ =smrtelně nebezpečná(N)! IV.PODLE ZPŮSOBU VYUŽITÍ a ZÍSKÁVÁNÍ ČLOVĚKEM – Rostlina (Čím se zabývá valeologie?): Plevel (Pl), Léčivá rostlina (LR), Pochutina:Koření (K), Potravinový doplněk:Bylinka(By), Potravina (Po), Rostlina s pozitivními účinky na zdraví = Ozdravná rostlina (*) Vysvětlete podstatu pojmu, historický význam pro člověka na příkladu pro ZŠ. Polní plodiny: potravinové (PPP), krmné (PPK), technické (PPT) Zahradní rostliny: Ovoce (Ov), Zelenina (Ze), Okrasné rostliny (OkR).. Doplň další! Rostliny luk a pastvin (Luční Rostliny) Vyjmenuj zástupce. Rostliny lesů a křovin (Lesní Rostliny) aj. Vyjmenuj zástupce. V. PODLE PRODUKTŮ a ZPÚSOBU PÉSTOVÁNÍ ČLOVĚKEM - ROSTLINA: Vyjmenuj zástupce! Charakterizuj skupinu (poznávací znaky). Polní plodiny: Obilniny (Ob), Luskoviny - luštěniny (Lu), Olejniny (Ol), Přadné r. (PřR), Siličnaté r. (SiR), Pícniny (Pí), Okopaniny (Ok) Ovoce: jádroviny, peckoviny, bobuloviny, drobné ovoce Zelenina: listová, lusková, plodová, cibulová, kořenová, košťálová, kořeninová Okrasné rostliny: letničky, dvouletky, trvalky:skalničky, cibuloviny, pereny = vytrvalé byliny, pokojové a balkónové r. konifery=okrasné jehličnany aj. VI. PODLE NÁROKÚ NA ŽIVOTNÍ PODMÍNKY a NA PĚSTOVÁNÍ (platí i pro jiné organismy?): ROSTLINA: náročná, nenáročná - je dáno souborem limitů života - min., max., optimum: teplo, světlo, voda, vzduch, živiny (v přírodě nelze od sebe oddělovat, jde o didaktickou pomůcku): DŮLEŽITÉ PRO SPRÁVNÉ PĚSTOVÁNÍ POKOJOVÝCH ROSTLIN I CHOVY!!! TEPLO: teplomilná, neutrální, chladnomilná, mrazuvzdorná (Znáte jiné označení?) SVĚTLO: světlomilná, neutrální, stínomilná (Víte, kdo by použil označení světlobytná?) VODA: vodní, bahenní. vlhkomilná, neutrální, suchomilná aj. viz. přednášky VZDUCH: snášející (Ne) proudění vzduchu (průvan), vlhkost vzduchu (rosení), znečištění OZNAČENÍ DŮLEŽITÉ PRO PĚSTOVÁNÍ – SOUVISÍ S OBSAHEM DUSIČNANŮ A ZDRAVÍM ČLOVĚKA:!! Dokážete vysvětlit podstatu třídění a význam pro zdraví?: ŽIVINY: velmi náročné = r.I. tratě, středně náročné = r. II. tratě, nenáročné = r. III. tratě Víte jak souvisí zahrádkaření s těmito pojmy a co jsou to osevní plány? PŮDA: kyselá, neutrální, zásaditá Písčitá, hlinitopísčitá, písčitohlinitá, hlinitá, jílovitohlinitá, jílovitá, jíl Dokážete vysvětlit, jak (a proč) může být živočich vázaný na určité druhy půd? VII. PODLE DÉLKY ŽIVOTA Které označení platí i pro živočichy?: Rostlina jednoletá, /jařiny, ozimy/, dvouletá, víceletá plevel: jednoletý, dvouletý, víceletý-vytrvalý okrasné r.: letničky, dvouletky, trvalky Další třídění viz specializovaná literatura např. farmaceutická, zahradnická, lesnická aj. Pokuste se vysvětlit pojmy: konifery, dendrologie, antibiotika, cibuloviny, antidepresiva... B, NÁZVOSLOVÍ VĚDECKÉ –přírodovědné nejpřesnější je latinské Pozn. pro základní vzdělávání stačí znát české názvy! je základem systematiky = klasifikace = taxonomie třídí organismy podle jejich vlastností a vývoje do systematických jednotek = TAXONŮ Základem rozdělení jsou podobné vlastnosti organismů, příbuznost a jejich vývojové vztahy (studium DNA).Taxony jsou hierarchicky uspořádány, vyšší-nadřazený taxon zahrnuje obecnější vlastnosti, nižší naopak konkrétnější. základem je dvouslovné (BINOMICKÉ) JMÉNO DRUHU!!!: základní skladba názvu: RODOVÉ JMÉNO + DRUHOVÝ PŘÍVLASTEK Dávejte si příklady organismů různých říší a pokuste se najít, zda vědecké označení je totožné s uživatelským. Vědecky pojmenovaný organismus se pokuste zařadit do výše procvičovaných uživatelských skupin. Dostanete již velmi slušnou charakteristiku organismu! Jste šikovní!!! Biologické názvosloví=NOMENKLATURA pojmenovává taxony (není jednotné pro botaniku, zoologii a mikrobiologii) ZÁKLADNÍ TAXONY: Říše Kmen (zoologie) = oddělení (botanika) Třída, řád, čeleď, rod, DRUH (species) rasa, plemeno (zoologie), varieta, odrůda (botanika) př. Třídění BOTANICKÉ je podle stavby stonku, listu, kořene, květu, plodu, semene…. DŘEVINA: STROM, KEŘ, POLOKEŘ-vysoký, polovysoký, nízký, poléhavý, plazivý aj. jehličnatý, listnatý, opadavý, neopadavý-stálozelený BYLINA : stálozelená, perenující, popínavá , aj., Doplňte si: stavbu, třídění, metamorfózy (dostudovat do cvičení z libovolného klíče k určování rostlin!): PLOD - suchý - nepukavý: - pukavý : - poltivý : - dužnatý: SOUPLODÍ: PLODENSTVÍ: KVĚT: - nepravý (šištice) = nahosemenné r.: - pravý = krytosemenné r.: KVĚTENSTVÍ: KOŘEN: STONEK: LIST: Př.botanického názvosloví: Rosa canina= růže šípková: ROSTLINA, KRYTOSEMENNÁ, DVOUDĚLOŽNÁ, RŮŽOTVARÉ, RŮŽOVITÁ, RŮŽE C, NÁZVOSLOVÍ EKOLOGICKÉ („vztahové“) Producent : konzument x-tého řádu (býložravec, všežravec, masožravec): destruent – reducent - rozkladač: Parazit: Hostitel: Saprofyt: Epifyt: symbióza-symbiont ( př. lišejník): PRACOVNÍ LIST 1: NÁZVOSLOVÍ – TABULKA Uživatelské názvy Švestka = rostlina jablko ořech malina jahoda I. Podle vlivu člověka na vývoj šlechtěná kulturní II. Podle významu – užitku užitková pěstují se odrůdy III. Podle vlivu na zdraví bezpečná ozdravné účinky IV.Podle způsobu využití a místa výskytu ¬ potravina zahradní ovoce V. Podle produktu (botanický název plodu) a způsobu pěstování ovoce (peckovice) peckoviny VI . Podle životních podmínek= pěstování nároky na teplotu dle odrůdy teplomilná až chladnomilná VII. Podle vegetace – délky života polykarpická víceletá opadavá dřevina Botanické názvy: rod slivoň (Prunus) Botanický název užívané části plod peckovice Nomenklatura: Rostlina krytosemenná, dvouděložná, růžotvaré, růžovitá, slivoň, Prunus domestica „Švestka domácí“,var.Dolanka Ekologické názvy: producent Uživatelské názvy mrkev I. Podle vlivu člověka na vývoj II. Podle významu – užitku III. Podle vlivu na zdraví IV.Podle způsobu využití a místa výskytu V. Podle produktu (botanický název plodu) a způsobu pěstování VI . Podle životních podmínek= pěstování nároky na teplotu VII. Podle vegetace – délky života Botanické názvy: rod Botanický název užívané části Nomenklatura: Ekologické názvy: