15. min zahájení 4. Roč. samostatně bez 1. Roč. před učebnou (instrukce, pracovní materiály, informace) Fáze výuky 4. + 1. Roč. Úlohy - název - cíle Metoda (forma) Čas pro aktivitu (celkem) Poznámky , místo výuky pomůcky Úvod Studenti 4. + 1. Roč. Motivace Seznámení s cílem hodiny Kontrola přípravy na výuku Škola= hra s pravidly Seznamme se! - organizace výuky - vysvětlení pravidel, která budou studenti na cvičení dodržovat prezence podpisem bezpečnosti (příloha 1) - setkání studentů 1. a 4. roč. - losování barev (4. roč.) a náhodný výběr - rozdělení do 4 skupin (1. roč.) -napsání jmenovek-seznámení se Školní zahrada= biotopová biozahrada studentská = radost nebo starost? - vyvození tématu a cíle IVP ( pozorování biotopů biozahrady - rybník, objevování života v něm; - osvojování si skupinové práce) Plný nebo pozdní podzim? - fenologie Vyzkoušej sám sebe - pretest - ověření fyzické i znalostní přípravy na VP (ověření oblečení, znalosti opěrných a nových pojmů) Výklad vysvětlování (frontální = =hromadná výuka) hromadná výuka ve skupinách řízený rozhovor + pozorování hromadná ve skupinách prac. list (frontální ve skupinách vyplňování individuální (13+2 min přesun) 5 min 3 min 5 min - uložení věcí do šatny, převlečení před výukou před budovou Kejbal: - zklidnění studentů a zahájení VP - výklad (viz metodika )1: během 2. bloku na Kejbalech budou studenti plnit úkoly pomocí aktivizujících metod a praktických činností 6 pastelek x 4 barvy + barevné lístky nalepovací štítky: 4x30, tužky před rybníkem (motivační rozhovor č.1 v terénu je v kompetenci studentů 4. Roč.) did. testy (příloha 2), tužky, podložky, teploměry a texty na fenologické tabuli Dle počasí přesun: zelinářská zahrada -fóliovník : Hlavní část Procvičování a opakování známého Jedličková+ stud.4+1: Expozice – nové učivo Jedličková+ stud.4+1:: Jedličková: Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky Studenti 4. + 1. Roč. Aplikace – další aktivity k probírané-mu učivu PRAKTICKÉ ČINNOSTI: Biozelenina, mulč a osevní plán - st. vyhledají co nejrychleji určené zeleniny na záhoně dle osev. plánu - likvidují bioochranu na kompost -likvidace mulčovací folie z cest Sklizeň – podrývání, skladování – Organizace vyrytí, očištění, třídění,uskladnění zeleniny – spolupráce ve skupině Půda – vznik v přírodě, druhy, ochrana, mulčování, kompost - demonstrace mulčování cest - demonstrace kompostování - osev. plán a hnojení 2012-13 Kolotoč podzimních dovedností: - kompostování - rytí - osev. plán a hnojení 2012-13 Fenologie: pozdní podzim – pozorování a kolotoč ověřování znalostí : - NÁZVOSLOVÍ 1: Dřeviny zdraví prospěšné, užitkové a nebezpečné. - POKUS: Třídění pokojových rostlin dle základních podmínek života PŘESTÁVKA NÁZVOSLOVÍ – poznávání 2: - studenti degustují zeleninu a dle instrukcí ve studijním textu vyplňují sebereflexní tabulku Frontálně ve skupinách: Didaktická hra – soutěž s prac.listem (frontálně ve skupinách) Praktické činnosti (frontálně ve skupinách) Vysvětlování demonstrace (hromadně) Skupinová –individualizace (kolotoč 3 sk.): Praktické činnosti Skupinová – (kolotoč 3 sk.): Diskuze s demonstrací ---------- Frontálně ve skupinách: prac. návod + prac. list + degustace (20min) 5 min 8 min 7 min (40min) 10 + 2 min přesun 3x (10min) 5+5 min 5 min. (10min) (5min. prac. list + 5 min. kontrola) Studentská zahrada-zelinářský záhon 3: 4x osev plán 2012 (příloha 3), Rycí vidle, rýče (1+1= 4 skupiny), bedničky upravené na skladování + podnos na nestandardní zeleninu ke konzumaci Jedličková::prezentace zamulčované cesty, zakládání kompostu, principu hnojení a pěstování rostlin v tratích ! Kolečka, vidle, vápno+lopatka, síto, lopata Kolečka, lopaty, kompost z koňské mrvy 4 skupina (nemocní) připravuje zeleninu v šatně a učebně na degustace (zelenina, prkýnka na krájení, nože, 4 talíře) Učebna v přírodě - stůl č.1,2,3: třídění dřevin ovocných a jejich produktů - třídění dřevin užitkových-produkce dřeva a vegetační stupně -třídění dřevin okrasných - valeologie Skleník: Ověření pochopení založeného pokusu Přesun, umytí, převlečení, toaleta Učebna, šatna, stůl před učebnou: 4 talíře nakrájené zeleniny ,vidličky, studijní text- „Názvosloví“, cvičná tabulka (příloha 4) Shrnutí Závěr, zopakování probrané látky Zhodnocení hodiny 4. + 1. Roč. studenti 4. roč. KVĚTINY PRO UČITELE: Zopakování aktivit VP Co jsem se naučil – zadání DÚ Zhodnocení IVP 1. + 4. roč. Ukončení výuky 1. roč. - zhodnocení IVP breistorming (frontální) Peer program - diskuse) Individuali-zovaná výuka v terénu (10min) 2 min 4 min 2 min 2 min 5 min Učebna: Jedličková: Posttest u 1. roč. bude realizován za 14 dnů Pracovní list č.3 hodnotící (příloha 5) Biotopová zahrada: vrstevnické učení Učebna Literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.Dotisk 1. vyd. Praha: VUP. 2006. 91 s. ISBN 80-87000-02-1. Studijní texty předmětu v ISu: Viz blokové cvičení 25.10: - NÁZVOSLOVÍ, včetně tabulky na procvičování, PŘEHLED ROSTLIN PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, NEBEZPEČNÉ ROSTLINY, ostatní pracovní listy Viz přednášky Bi2BP_PESP všechny vložené