II. VÝVOJ DĚJEPISECTVÍ • Rozeznáváme tři hlavní stupně: • - vyprávěcí =narativní • - vypravování, výčet látky v prostorově – časovém sledu • Klasické dílo „vyprávěcího dějepisu“: • HÉRODOTOS (5. st. Př. Kr.)– líčí boje mezi Řeky a Peršany • U různých národů – rozmanitý smysl pro zachycování historických událostí a schopnost reprodukce historické látky • - poučné = pragmatické • Z historických událostí je třeba čerpat praktické poučení pro podobné situace v budoucnosti. • Thúkýdidés (5. st.) – uplatňuje tento způsob nazírání v dějinách Peloponéské války • Polybios (3./2. st. Př.Kr.) – zdůrazňoval psychologické pohnutky jedinců – jednostranné a ovlivněné názorem a informacemi pisatele ! • Pragmatické dějepisectví – hlavně Řecko a Řím • 1./2. st. Po Kr. Tacitus • Ve STŘEDOVĚKU – pokles zpět k narativnímu dějepisectví kombinovanému se zdokonalenými formami, v pozdním středověku u některých národů rozkvetlo pragmatické dějepisectví (Francie, Itálie) • - vývojové = genetické • Teprve na tomto stupni se stává historie vědou • Toto pojetí pronikala od 2. pol.18. st., v 19. st. již převažovalo • Cílem je poznání, jak se každý dějinný zjev stal tím, čím byl za své doby a jak dále působil. • Souvislost účinků = vývoj • V uvažování o dějinách i přes přijetí základního pojetí genetického dějepisectví, existují hluboké rozdíly. • Nemáme jediný všeobecně uznaný názor na svět. Filozofie dějin • Autor pojmu – VOLTAIRE (18. st.), když pojednával o mravech a duchu národů. • Ve smyslu vědního odvětví ho formuloval J.G. HERDER na konci 18. st. Dualisticko – teokratický názor na dějiny • Nejstarší systém, zůstal platný po celý středověk, své místo má i dnes, zejména v katolickém prostředí: • Tvůrce: AUGUSTIN AURELIUS (354-430) • Tento názor formuloval svým dílem • DE CIVITATE DEI • (dualismus= říše Boží x říše Ďáblova) • Částečně z něj vychází i protestantský názor na dějiny, ale výše hodnotí pozemský život a jeho kulturní statky. Materialistický názor • Významně pronikl za VFR • 2 směry: • A) biologický materialismus • B) ekonomický materialismus • Ad a) opírá se o vývojovou teorii Ch. Darwina (boj o život, přirozený výběr, dědičnost) • Ad b) Formulován K. Marxem, dále B. Engels. Hybná síla = materiální poměry výroby, kolem nich se otáčejí veškeré dosavadní dějiny v podobě bojů národů a mas. • O marxistický výklad historie Ruska se pokusil Michail Pokrovskij Pozitivistický názor • August Comte • Dílo: Kurs pozitivní filozofie (1837). • Pozitivní filozofie – blízká materialismu, ale není v zásadě materialistická. • - dějinný vývoj uvažován psychologickými prvky • - individuální motivy, události, činy a ideje jsou určovány úhrnnými vlivy jejich okolí – millieu • - za hlavní úkol doby považoval povznesení sociologie (nauka o lidské společnosti), k níž počítal také historiografii Pokantovská filozofie • Leopold von Ranke (19. st.) • - zdůrazňování role státu v dějinách • „ …K pravidelnému postupu světových dějin, i přes zdánlivou svobodu volních impulzů a činů jednotlivce, může docházet, proto, že si lidé dobrovolně ukládají podřídit se státnímu pořádku a jeho zákonům“… (I. Kant, 18. st.) Expresionistický názor • - Expresionismus jako umělecký směr poč. 20. st. zdůrazňoval individuální, vnitřní zážitek a vztah k zobrazované skutečnosti • - hlavně v Německu, zdůrazňoval fakta • Theodor Lessing 19./20 st. (dějiny jsou spoustou nahodilých událostí bez smyslu a souvislosti • Oswald Spengler 19./20. st. (je pozitivnější, ale! „v dějinné skutečnosti není ideálů, není pravd, jsou jen fakta“ Humanitní filozofie • zdůrazňuje humanitu – lidství, snahu po společenském ideálu • Vychází z osvícenské filozofie Johanna Gottfrieda von Herdera (18. st.) • Dílo: Myšlenky filozofie dějin lidstva Sociologické směry • zdůrazňuje humanitu – lidství, snahu po společenském ideálu • Vychází z osvícenské filozofie Johanna Gottfrieda von Herdera (18. st.) • Dílo: Myšlenky filozofie dějin lidstva • vycházely z předpokladu, že sociologie je historii nadřazená • Pitirim Sorokin • Max Weber 20. století • snaha o sblížení dějepisectví s filozofií • NÁBOŽENSKÉ DĚJEPISECTVÍ • - katolické • - protestantské • NACISTICKÁ HISTORIOGRAFIE – rasové aspekty, šéf Říšského institutu pro dějiny – Walter Frank, Hitler se o historii zajímal jen okrajově (hodnotil vysoce Spartu jak nejvyhraněnější stát v dějinách, též Řím a Svatou říši) • - fašistická historiografie- Itálie: Joachino Volpe