Písemná zkouška z didaktiky jazykové výchovy

 

Jméno a přímení:

Datum:

Termín:

 

 

1. Opravte chyby.

Rozumněli mu jen ztěží, protože velmi špatně vyslovoval sikavky. Prodavačka balící dárek zřejmě neměla dobrou náladu. Platnost údajů by jste ještě měli ztvrdit svým podpisem. Hra na stopovanou zkončila na mítině nedaleko myslivny. Po tůře jsme se zastavili v restauraci s názvem Na vyhlídce, kde měli dobře vychlazené 10ti stupňové pivo. Na divadelním festivalu byl program nabitý zajímavími představeními. Po klikaté silnici, která se vynula údolím jeli vozy s pytli. „Tvým sladkým řečím a slibům už nevěřím“, řekla matka. Nabyté vědomosti dokázala u státní zkoušky na pedagogické fakultě dobře zúročit. Dennodenně vzpomínal na její obětí. Kolega mě řekl, že v některých diplomových pracech byly velmi zajímavé myšlenky. Z kavárny Slavie jsme měli krásný výhled na pražský hrad a Hradčany. Když tě tak Jakube poslouchám, už se docela těším.

 

2. Hlavním cílem jazykové výchovy v MŠ je osvojení základů hovorové podoby spisovného jazyka. Vyjmenujte dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje).

a)

 

b)

 

c)

 

3. Ve vyjadřování dětí předškolního věku se objevují různé odchylky od spisovného jazyka. Vyjmenujte, v kterých jazykových oblastech jsou nejčastější a u každé uveďte alespoň dva příklady.

a)

b)

c)

 

4. Ve slovní zásobě dětí předškolního věku se objevují tzv. dětská slova a neologismy. Oba pojmy vysvětlete a uveďte příklady.

a) dětská slova –

 

 

 

b) neologismy –

 

 

5. Vyjmenujte základní diagnostické metody, které v jazykové výchově uplatňujeme. Poté uveďte, jaké základní poznatky pomocí diagnostikování dětské řeči získáváme.

a) diagnostické metody:

 

 

 

b) poznatky:

 

 

 

 

6. K prostředkům jazykověvýchovné práce patří připravený rozhovor s učitelkou

a rozhovory mezi dětmi. Vysvětlete, jaký je mezi těmito prostředky rozdíl a v čem spočívá jejich přínos.

a) rozdíl:

 

 

 

 

b) přínos:

 

 

 

 

7. Vyjmenujte, co má dítě z oblasti jazykové výchovy umět před vstupem do školy.

-

 

-

 

-

 

-

 

 

8. Uveďte libovolnou didaktickou hru, pomocí které můžeme rozvíjet jazykovou výchovu: uveďte její cíl a poté ji stručně popište.