Milé studentky, milí studenti, právě vstupujete do další fáze vašeho života. Studium na vysoké škole je v mnoha aspektech zcela odlišné oproti základním i středním školám. Od vysokoškolských studentů se očekává větší míra samostatnosti a především zodpovědnosti za sebevzdělávání. V současné době se klade důraz na rozvoj sebereflektivních dovedností, které jsou základem pro osobnostní i profesní rozvoj každého studenta. Každý z vás si s sebou přináší celou řadu zkušeností z vyučování a s vyučováním (přinejmenším z doby, kdy jste byli sami žáky). Rovněž vaše postoje ke škole, k vyučování, k učiteli jsou do značné míry ovlivněny vlastními zkušenostmi. To vše se bude spolupodílet, se získáváním znalostí z oboru učitelství pro mateřské školy, na vytváření praktických dovedností. Předměty pedagogická praxe (vstupní motivační, průběžná, souvislá) si kladou za cíl vytvořit podklady pro získávání profesních zkušeností z pozice již ne žáka/studenta, ale učitele. Seznámit se s úskalími, ale zejména radostmi této vskutku náročné, ale důležité profese. Základem předmětu Průběžná pedagogická praxe bude docházet pravidelně každý týden na určenou mateřskou školu a zde sledovat vzdělávání dětí a pomáhat učiteli jako jeho pomocník. Právě při této činnosti získáte základní zkušenosti, které lze obecně považovat za jednu z největších deviz každého učitele. Prvním z úkolů je vést si pedagogický deník, ať již v podobě sešitu, volných listů nebo počítačového záznamu, a zaznamenávat si do něj veškeré dění a události dnů, které jste na praxi strávili. Můžete do něj uvádět jak popisné pasáže zabývající se chováním žáků, jednáním učitele, zaznamenáváním jevů, popisem uspořádání třídy, rekonstrukcí rozhovorů, tak i interpretujícími pasážemi, jako např. pokusy o objasnění jevů, vaše úvahy, nápady, spekulace, teorie, názory. V průběhu studia na pedagogické fakultě budete od garanta praxe či jiných učitelů z fakulty dostávat úkoly, které budete zpracovávat. Cílem těchto úkolů bude zamýšlení se nad různými pedagogickými jevy i situacemi, které před vás praxe postaví, a vlastní zpětnou vazbou, kterou si budete vytvářet pro svoji potřebu. Úkoly (často zpracované formou seminárních prací) i pedagogický deník budou součástí vašeho profesního portfolia. Pojmem portfolio označujeme osobní sbírku různých produktů, které sami vytvoříte a budou se vztahovat ke studiu učitelství. Budete sem tedy zařazovat hospitační záznamy, vyplněné pozorovací archy, přípravy na výuku, seminární práce a další materiály. Portfolio si založíte při vstupu do 1. semestru studia (právě teď) a bude vás provázet celým studiem. Zároveň poslouží jako „vizitka“, kterou budete předkládat u různých zápočtů či zkoušek a zejména u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Nyní již znáte dva úkoly, které máte aktuálně před sebou: založit si pedagogický deník a portfolio. Věřím, že předmět pedagogická praxe vám poskytne mnoho cenných příležitostí i důvodů začít plnit deník i portfolio zajímavými a přínosnými materiály. Základní informace k vstupní motivační pedagogické praxi máte již vyvěšené v IS. Podrobnější informace včetně rozdělení do jednotlivých mateřských škol dostanete na 1. hodině předmětu Výchova v rodině. Zdraví Zora Syslová