Učební osnova odborného předmětu Název školního vzdělávacího programu: 69-51-H/01 Kadeřník Kód a název oboru vzdělání: 69-51-H/01 Kadeřník Stupeň poskytovaného vzdělání: střední vzdělání s výučním listem Délka a forma studia: 3 roky, denní studium Platnost ŠVP: od 1. září 2009, počínaje 1. ročníkem Obsah: Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská nauka Matematika Chemie Psychologie a společenská nauka Práce s počítačem Tělesná výchova Ekonomika Technologie Materiály Zdravověda Výtvarná výchova Odborný výcvik Příklad učební osnovy předmětu Materiály Učební osnova Odborný výcvik Pojetí vyučovacího předmětu a) obecné cíle vyučovacího předmětu - vychovat žáky k větší bezpečnosti práce a vytváření zdravého životního prostředí - být pospěšný společnosti a to svým vzděláním odbornými znalostmi a prací - poskytovat žákům odborné znalosti aby byli schopni sebe¨realizace vlastní prezentace a uplatnění na trhu práce - motivovat k celoživotnímu vzdělávání - poskytnout základní vědomosti o materiálech a jejich vlastnostech a použití při práci s vlasy a při péči o vlasy a pokožku b) charakteristika učiva vzdělání je zaměřeno - charakteristiku vlasů, pochopení jeho chemických a fyzikálních vlastností a vlivů materiálů na vlas - desinfekci,používání chemických přípravků v kosmetice - přípravky osobní hygieny , druhy pleti a její ošetření - předpisy pro výrobu kosmetických přípravků c) pojetí výuky - podle tématických celků vhodně zvolit metody výuky a vzájemně je kombinovat - formovat výklad tak aby vedl k získání určitého obsahu znalostí a vzdělání - volbu vhodné metody důkladně promyslet stanovením témat žákovských referátů a projektů - besedy a odborné diskuze s majiteli kadeřnických salónů - stáže v zahraničních školách - exkurze a školení d) hodnocení výsledků žáků - odborné znalosti a vědomosti hodnocené jak za ústní tak i písemný projev - praktické úkoly ( referáty , projekty..) e) přinos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí a průřezových témat - porozumět potřebným technologickým metodám , pracovním postupům z různých oborů lidské činnosti a potřebách pro kvalifikovaný výkon povolání a uplatnění na trhu práce - rozvíjí aktivní přistup k práci a profesi a učí schopnosti přizpůsobit se změnám na trhu práce - učí žáka odpovědnému přístupu k plnění povinností a respektování pravidel - učí žáka komunikování mluveným i psaným projevem - učí žáka znát možnosti svého dalšího vzdělávání v oboru a povolání - rozvíjí a učí žáka schopnosti porozumět zadání úkolu - správnou volbu a způsoby vhodné pro slnění zadaného problému - učí dosáhnout jazykové způsobilosti pro základní komunikaci (základní odborné termíny) v cizojazyčném prostředí - pracovat v týmu a realizovat společné pracovní činnosti - zvolit vhodné přípravky podle vlastností a kvality vlasů - učit dodržování správnosti dávkovaní přípravku a likvidace po skončení doby životnosti - naučit komunikovat tak aby vedli zákazníky ke koupi přípravků(zdůvodnit potřebu péče o vlasy) - bezpečně a správně manipulovat s prostředky a volba vhodného uskladnění - dodržování zásad osobní a provozní hygieny - posouzení vlastnosti pokožky a vlasů z hlediska chorob vlasů a pokožky - využití mezipředmětových vztahů a to znalostí z předmětů česky jazyk - mluvený a psaný projev technologie a odborný výcvik - znalosti a využití technologických postupů informační technologie - využití a práce s informacemi ( internet ..) Rozpis učiva Matriály 1. ročník 38 hodin VÝSLEDKY VZDĚLÁNÍ A KOMPETENCE TÉMATICKÉ CELKY HODINY Žák - vysvětluje popisuje strukturu vlasů - rozlišuje druhy vlasů a struktury vlasů - vysvětluje a popisuje výměnu vlasů - vysvětluje schopnosti a vlastnosti keratinu - vysvětluje vazby ve vlasech - rozlišuje skupenství vody - vysvětluje hodnocení vody - poukazuje znečištění vody - dokazuje vlastnosti smáčedel a emulgátorů - zná druhy mýdel - zná složení holících mýdel a šampónů - zná rozdíl mezi mýdlovým a nemýdlovým šampónem - definuje vlasové přípravky s a bez obsahu vody - orientuje se v použití přípravků - zná složení laků - rozlišuje laky podle způsobu jejich použití 1. Vlasy 1.1 Vlasové ústrojí 1.2 Struktura vlasů 1.3 Růst a výměna vlasů 1.4 Barva vlasů 1.5 Chemické a fyzikální vlastnosti vlasů 1.6 Vousy 2. Voda 2.1 Vlastnosti vody 2.2 Výskyt vody v přírodě 2.3 Jakost a měkčení vody 3. Mycí a holící přípravky 3.1 Mytí snášivost a emulgace 3.2 Mýdla 3.3 Holící přípravky 3.4 Šampony 4. Prostředky k fixaci účesu 4.1 Vlasové prostředky bez obsahu vody 4.2 Vlasové přípravky s obsahem vody 4.3 Laky na vlasy a aerosoly 14 8 8 8 Rozpis učiva Matriály 2. ročník 40 hodin VÝSLEDKY VZDĚLÁNÍ A KOMPETENCE TÉMATICKÉ CELKY HODINY Žák - umí popsat a nakreslit průběh preparace - vyjmenuje složení preparační vody je seznámen s firemními zpevňovači - rozlišuje stabilitu a stabilizace preparační lázně - zná předpisy ochrany bezpečnosti práce při preparaci - zná a umí využít desinfekční přípravky - umí vypočítat hodnotu pH - umí použít k měření pH barevné indikátory a pH metry - ví které hodnoty peroxidu vodíku lze využít v kadeřnické praxi - zná vzorec pro výpočet roztoku peroxidu vodíku - dokáže vyjmenovat rozklad alkalizovaného peroxidu vodíku - jmenuje zjišťování koncentrace amoniaku - ví jakým způsobem skladuje amoniak - zní bezpečnostní předpisy pro skladování a manipulaci amoniaku - zná mechanismus a princip odbarvování - jmenuje a dokáže poznat vliv peroxidu vodíku na vlasovou strukturu - dokáže popsat princip stahování barvy pomocí peroxidu vodíku - je seznámen se staršími způsoby odbarvování ( olejové odbarvování , odbarvování pomocí derivátů kyseliny siřičité ) 1. Vlasová preparace 1.1 Podstata preparace 1.2 Průběh preparace 1.3 Prostředky vlasové preparace 1.4 Firemní zpevňovače pro studenou vlnu 1.5 Vlastnosti a složení preparačního přípravku 1.6 Úprava preparační lázně 1.7 Stabilita a stabilizace preparační lázně 1.8 Ochrana vlasů,pokožky a očí při preparace 2. Dezinfekce 2.1 Dezinfekce nástrojů 2.2 Dezinfekce drobných poranění 2.3 Plošná desinfekce 3. Hodnota pH 3.1 Odvození a vysvětlení pojmu pH 3.2 Měření pH 4. Peroxid vodíku 4.1 Vlastnosti peroxidu vodíku 4.2 Příprava a ředění roztoku peroxidu vodíku 4.3 Stabilita a skladování peroxidu vodíku 5. Amoniak 5.1 Vlastnosti amoniaku 5.2 Zjištění pH a koncentrace amoniaku 5.3 Použití a skladování amoniaku 6. Odbarvování vlasů 6.1 Mechanismus odbarvování 6.2 Fyzikální a chemické změny ve struktuře vlasu při odbarvování 6.3 Odbarvování uměle zbarvených vlasů 6.4 Úprava odbarvovací lázně 12 6 4 6 6 6 Rozpis učiva Matriály 3. ročník 39. hodin VÝSLEDKY VZDĚLÁNÍ A KOMPETENCE TÉMATICKÉ CELKY HODINY Žák - dokáže charakterizovat barvení vlasů - zná složení barvících šampónů - orientuje se ve starších způsobech dlouhodobého i krátkodobého barvení - ví která barviva se používá ve vlásenkářství - definuje druhy a způsoby poškození vlasů - orientuje se v přípravcích a jejich složení které se používají pro regeneraci vlasů - zná složení kolínských toaletních vod a parfémů - zná složení potu a způsob ochrany před a proti pocení - rozlišuje složení přípravků pro ošetření pleti po holení a způsob jejich použití - charakterizuje druhy pleti - zní složení kosmetických emulzí a způsoby jejich využití - umí rozlišit způsoby odstraňování nežádoucího ochlupení - zná složení a způsob použití přípravků které se používají pro depilaci a epilaci - je seznámen a používá předpisy a normy hygienických předpisů v kadeřnických a kosmetických službách 1. Barvení vlasů 1.1 Charakteristika barvení vlasů 1.2 Krátkodobé barvení vlasů 1.3 Dlouhodobé barvení 1.4 Barviva používaná ve vlásenkářství 2. Poškození vlasů 2.1 Poškození vlasů způsobené nešetrnou péčí 2.2 Přípravky k povzbuzení vlasového kořínku 2.3 BÚL 3. Přípravky osobní hygieny 3.1 Kolínské a toaletní vody a parfémy 3.2 Deodoranty a antiperspiranty 3.3 Přípravky pro ošetření pleti po holení 4. Přípravky k ošetření pleti 4.1 Péče o pleť 4.2 Kosmetické emulze 4.3 Přípravky pro čištění pleti 4.4 Přípravky k dalšímu ošetření pleti 4.5 Depilace a epilace 4.6 Líčidla a některé další prostředky líčení a dekorativní kosmetiky 4.7 Divadelní, filmová a televizní líčidla 5. Předpisy pro výrobu kosmetických přípravků 5.1 Testování a vývoj kosmetických přípravků 5.2 Hygienické předpisy a podnikové normy 9 8 6 10 6