1 ZZáášškkoollááccttvvíí ZZáášškkoollááccttvvíí –– je neomluvená absence žáka základní či střední školy ve škole. Jedná se o přestupek, kterým žák úmyslně zanedbává školní docházku. Je chápáno jako porušení školního řádu a současně porušení školského zákona. LLeeggiissllaattiivvnníí rráámmeecc  Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění;  Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, v aktuálním znění;  Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, v aktuálním znění;  Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v aktuálním znění;  Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v aktuálním znění;  Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, v aktuálním znění;  Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v aktuálním znění.  Metodický pokyn MŠMT „K jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování,, prevenci a postihu záškoláctví“ vydaný pod č.j. 10 194/2002 – 14.  www.msmt.cz  www.odrogach.cz  Webové stránky příslušných krajských úřadů, jednotlivých škol a školských zařízení (školní řády) KKaatteeggoorriiee zzáášškkoollááccttvvíí::  Pravé záškoláctví – žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí;  Záškoláctví s vědomím rodičů – na této formě se podílí několik typů rodičů, jejichž hlavními charakteristikami je buď odmítavý postoj ke škole nebo přílišná slabost ve vztahu k dítěti či závislosti na pomoci a podpoře dítěte v domácnosti;  Záškoláctví s klamáním rodičů – existují děti, kteří dokážou přesvědčit rodiče o svých zdravotních obtížích, pro které nemohou jít do školy a rodiče jim absenci omlouvají pro tyto zdravotní důvody, tento typ záškoláctví je však obtížně rozlišitelný od záškoláctví s vědomím rodičů;  Útěky ze školy – žáci do školy přijdou, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na několik hodin odejdou, přičemž zůstávají v budově školy nebo ji na krátkou dobu opustí;  Odmítání školy – některým žákům činí představa školní docházky psychické obtíže, např. v důsledku problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, při strachu ze šikany, či výskytu školní fobie nebo deprese; Rizikové faktory – společnost (negativní vzory v okolí, nezaměstnanost atd.), osobnost jedince (hledání náhradního uspokojení při citové deprivaci, dítě je ve stresu atd.), škola (vysoký počet žáků ve třídě, projevy šikanování na školách, povyšování žáka s mimořádnými vědomostmi a schopnostmi, osobnost pedagoga atd.), rodina (zanedbávající, příliš autoritativní nebo příliš liberální výchova, nejednotnost výchovného působení, zaměstnanost rodičů atd.), vrstevnické prostředí, místní komunita (party s negativním cílem činnosti, nedostatečná nabídka volnočasových aktivit v komunitě atd.); Projektivní faktory – společnost (kvalitní úroveň školy, pozitivní vzory ve společnosti, atd.), osobnost jedince (rozvoj schopností dítěte, svědomitost, citová stabilita atd.), škola (zdravé 2 klima školy a třídního kolektivu, podpora učitele, včasná diagnostika výukových obtíží a náprava motivace k učení, včasná systematická a efektivní specifická primární prevence atd.), rodina (dobré vztahy v rodině, otevřená komunikace, kvalitní a podnětné rodinné prostředí atd.), vrstevnické prostředí, místní komunita (kvalitní a pestrá nabídka volnočasových aktivit jak v mimoškolní činnosti, tak v místě bydliště); KKddoo řřeeššíí zzáášškkoollááccttvvíí??  Školní poradenské pracoviště o školní psycholog; o školní metodik prevence; o výchovný poradce; o speciální pedagog;  Pedagogicko-psychologická poradenství;  Střediska výchovné péče;  Oddělení sociálně právní ochrany dětí;  Policie České republiky. PPrriimmáárrnníí pprreevveennccee  Nespecifická primární prevence – prostřednictvím školního vzdělávacího programu posilovat u žáků kladný vztah ke škole, vzdělání, svým spolužákům a učitelům atd.;  Všeobecná primární prevence – důsledné seznámení žáků a rodičů se školním řádem příslušné školy, s preventivní strategií a Minimálním preventivním programem atd.;  Specifická primární prevence – včasné zahájení preventivních programů pro rizikové jedince či skupiny atd.; Ukázka: Školní řád ZŠ http://www.zstaborska.cz/o-skole/skolni-rady/skolni-rad/#prava-a-povinnosti-zaka Školní řád SŠ http://www.ssposbrno.cz/component/attachments/download/4 DDooppoorruuččeennéé ppoossttuuppyy hhlleeddiisskkaa ppeeddaaggooggaa  Vyšetření příčin záškoláctví; problém včas rozpoznat;  Spolupráce rodičů, učitele a poradenských pracovníků školy;  Pomoc integrovat žáky zpět do školy; DDooppoorruuččeennéé ppoossttuuppyy pprroo uuččiitteellee  Co nejdříve odhalit záškoláctví. Při hledání příčit záškoláctví spojit se s rodiči, případně psychologem.  Pokud je záškoláctví důsledek neúnosné školní situace, navodit změnu.  Rozmáhá-li se záškoláctví ve velkém je nutné spolupracovat s pedagogicko-psychologickou poradnou a centry.  Učit se v třídním kolektivu vyčíst, jaké postavení má problémový žák.  Pomoci dítěti při návratu do třídy. Doprovodit ho při prvním vstupu do kolektivu. Nemluvit o tom. K vyřešenému případu se již nevracet a neprojevovat nedůvěru. Domluvit se s rodiči na spolupráci – předcházení případně dalšímu záškoláctví.  Učitel by měl smazat všechny předchozí špatné zkušenosti s problémovým žákem, zbavit se 3 předsudků a postavit všechny žáky na stejnou „startovní čáru“. NNeevvhhooddnnéé ppoossttuuppyy  Nedůslednost učitelů v dodržování školního řádu, nastavených pravidel tříd, špatná komunikace s vedením školy, kolegy, žáky.  Nejednotný, pseudohumánní přístup pedagogů v dodržování nastavených pravidel ve vztahu k řešení záškoláctví.  Nekompetentní (mocenská, neprofesionální, žádná) komunikace s rodiči, zákonnými zástupci žáků.  Obavy ze setkání s rodiči. ŘŘeeššeenníí nneeoommlluuvveennéé aabbsseennccee  Do 10 neomluvených vyučovacích hodin – se zákonným zástupcem žáka třídní učitel formou pohovoru.  Více než 10 neomluvených hodin – svolává ředitel školy školní výchovnou komisi (ředitel školy, zákonný zástupce, třídní učitel, výchovný poradce, zástupce orgánu sociálně-právní ochrany dětí, školní metodik prevence, zástupce rady školy, popř. další odborníci). o Podle § 31 zákona č. 561/2004 Sb. může být uloženo výchovné opatření (napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele, důtka ředitele školy). o Tato opatření zpravidla předcházejí před snížením stupně z chování.  Neomluvená nepřítomnost přesáhne 25 hodin – zasílá škola oznámení o zanedbání školní docházky s náležitou dokumentací orgánu sociálně-právní ochrany dětí nebo pověřenému obecnímu úřadu. 1100 mmýýttůů zzáášškkoollááccttvvíí  Záškoláci jsou především děti líné, kterým vyhovuje zahálčivý způsob života.  Hlavním důvodem záškoláctví je nezájem žáků o vzdělávání.  Záškoláctví má především skupinový charakter a je spojené s touláním se venku.  Nám se to nemůže stát.  Záškoláctví se dramatizuje, bylo tu vždy.  Záškoláctví je spojeno s nižším intelektem žáků.  Vina je především na záškolácích samých.  Záškoláctví se téměř vždy odhalí a je spojené s „výchovnými“ opatřeními.  Nejúčinnějším prostředkem při řešení záškoláctví je důsledná kontrola záškoláků a potrestání jejich záškoláctví.  Škola dělá co může, řešit by to měli jiní. DDooppoorruuččeennáá lliitteerraattuurraa Metodický pokyn MŠMT č.j. 10 194/2002 – 14 k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, ze dne 11. března 2002. Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. Jedlička, R., Koťa, J. Aktuální problémy výchovy. Praha : Karolinum, 1998. Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2004. Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno : Paido, 2008. Matoušek, O. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.