Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu (úvod do psychologie - kombinované studium, 2013) dokument je postupně aktualizovaný podle postupu přednášek úvod do psychologie pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, ekonomie, sociologie, psychiatrie, filozofie; psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence; sebepoznání, supervize; projekce; asociační experiment; psychoanalýza osobnosti: Sigmund Freud, Erich Fromm, Carl Gustav Jung základní psychologické směry a jejich historický vývoj pojmy: asocianizmus, asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, blízkosti, kontrastu, ...); gestaltizmus (tvarová psychologie), gestalt zákony – figura/pozadí; behaviorizmus, paradigma S-R, podmiňování, primární a sekundární podnět; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému osobnosti: D. Hume, J.S.Mill, K. Koffka, M. Wertheimer, W. Köhler, J.B. Watson, E.C. Tolman, I.P. Pavlov Literatura: Atkinsonová a kol. (vydání z r. 2012) – s. 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) K syndromu vyhoření a problematice pomáhajících profesí také rozhovor s C. Höschlem na Leonardu Plus: http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?defaultNavigation=+generic2%3A%5E%22Plus%22%24&query=&from=&to=&p orad=101064x_Leonardo+Plus (pořad z 31.8. 2013) dále také (nepovinně) kniha „Nebezpečí moci v pomáhajících profesích“ – viz sylabus vnímání pojmy: vnímání, čití, sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra; iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test; nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv), pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání velikosti; nápovědi zrakového vnímání binokulární, stereoskopické vidění, binokulární paralaxa; nevědomé vnímání (Helmholtz); okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking; tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy teorie: konstruktivistické výklady vnímání, přímé výklady vnímání, ekologická teorie J. Gibsona osobnosti: H. von Helmhotlz, H. Rorschach, J. Gibson Literatura: Eysenck, Keane (42-51; 73-80); Atkinsonová (187-188; 197-199; 210-213; 549-551) kognitivní psychologie jako experimentální věda – priming, prime, cílová úloha video na Youtube „psychological priming“: http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM paměť pojmy: explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, deklarativní, nedeklarativní paměť; senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá paměť; pracovní paměť, fonologický okruh, vizuálně-prostorový náčrtník; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); demence; kognitivní trénink; vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení: kontext, emoce (posttraumatická stresová porucha), opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové, vliv představivosti (mnemotechnika, Eidetická představivost); křivka zapomínání (Ebbinghaus); autobiografická paměť a její organizace, „flashbulb“ vzpomínky druhy učení: senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting), primární a sekundární podmiňování, klasické a operantní podmiňování; pojmové učení; sociální učení autoři: H. Ebbinghaus, I.P. Pavlov, B. Skinner, A. Bandura, G.A. Miller Literatura: Eysenck, Keane (186-194); Atkinsonová (321-323; 326; 330-331; 336-346; 362-367; 282-285; 292-294; 302-304) teorie sociálního učení: http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 myšlení pojmy: indukce, dedukce, myšlení a imaginace (analogové), myšlení jazykové (propoziční); kognitivní typy (verbálně analytický vs. vizuálně analogový; závislost vs. nezávislost na poli); heuristika (heuristika dostupnosti), chyby v usuzování (chyba poměrného základu), stereotypy autoři: A. Tversky, D. Kahneman myšlení a řeč pojmy: syntax, sémantika, Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity; teorie univerzálnosti vnímání barev (Berlin a Kay); jazyk jako socio-kulturní fenomén, případy vlčích dětí; vnější řeč a vnitřní řeč (funkce a vývojový aspekt), simultánnost myšlení, sukcesivnost řeči, vnitřní řeč a snění (Vygotskij) teorie vztahu myšlení a řeči (Vygotskij); Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity; teorie univerzálnosti vnímání barev (Berlin a Kay) autoři: L. Vygotskij, E. Sapir, B.L. Whorf; B. Berlin, P. Kay literatura: Atkinsonová (392, 414-415), teorii Vygotského najdete v Encyklopedii nejvýznamnějších psychologů; Eysenck a Keane (355-356) k samostudiu (nebylo odpřednášeno): emoce teorie: emoce a tělesné reakce: James-Langova teorie emocí; evolucionitstický přístup k emocím: teorie R. Plutchika motivace pojmy: motiv, potřeba, incentiva, pud; humanistická psychologie: teorie hierarchie potřeb (A. Maslow), deficitní potřeby, metapotřeby, sebeaktualizace k samostudiu (nebylo odpřednášeno): inteligence pojmy: inteligence jako kognitivní schopnost, sociální inteligence, emoční inteligence; verbální a neverbální inteligence; fluidní a krystalická inteligence (Cattell); teorie g-faktoru (Spearman) pozornost pojmy: aktivní a pasivní pozornost, záměrná a bezděčná pozornost; „coctail party“ fenomén