Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání psychoanalýza PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …) PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník PAMĚŤ Zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610 Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …) Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … Co ovlivňuje zapamatování -představivost; využití v mnemotechnice - -Eidetická představivost Vybavování autobiografických událostí - často na základě konstruování podle dominantních událostí Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - lonenz4 6a00d8341c562c53ef017c315d0c7a970b-500wi Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární Druhy učení -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování - Druhy učení -Pojmové učení - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - a)4 – 9 – 2 – 3 – 5 b)8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 c)2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 d)6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 e)9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 f)5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 g)6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 h) h) h)H – T – K – L – G i)G – L – F – M – K – H j)F – H – G – T – L – N – D k)G – K – D – G – F – T – H – N l)O – T – D – H – N – D – F – L – K m)G – F – T – H – K – O – D – M – U - L a) • Postel Odpočinek Vzbuzený Unavený Sen Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Klid Zívat Ospalý Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek