ÒPsychometrika je disciplína zaměřená na tvorbu, adaptaci, úpravy a hodnocení psychodiagnostických metod. ÒObor zabývající se teoretickými otázkami měření v psychologii, a teprve druhotně aplikací těchto teoretických principů v praxi. ÒK tomu účelu používá množství matematických a statistických postupů, které byly v průběhu vývoje této disciplíny vytvářeny pro konkrétní potřeby psychologické praxe. ÒNormativní měření – výsledky jsou interpretovány z hlediska chování či výkonů jiných osob ve stejné situaci ÒIpsativní měření – se interpretuje na základě výkonu stejné osoby v různých situacích Ò ÒMěření jako přiřazování číslic objektům a událostem na základě pravidel (přesně definovaných) Ò přiřazování.JPG ÒJaký význam má změřit pohlaví? ÒNebo národnost? Ò ÒStevensova definice měření – přiřazování číslic objektům a událostem na základě pravidel ÒTato definice je problematická, ne každé přiřazování číslic je měření, ale klasická psychometrika s ní stále pracuje, proto je potřeba tento koncept pochopit, ač je pomýlený a být si jeho nedostatků vědom ÒStevensovy úrovně měření ÉNominální ÉOrdinální ÉIntervalová ÉPoměrová ÉKontrolní otázka – jaké jsou jejich míry středu? ÒNikdy neověřený předpoklad (nebo neověřitelný?), že psychologické atributy jsou kvantitativní povahy ÒPřijetí chybné definice měření oproti klasickému pojetí ÒKlasické (přírodovědné) pojetí měření - měření jako proces odhadování míry nějaké velikosti kvantitativního atributu ve vztahu k dané jednotce (kolikrát se jednotka vejde do hodnoty nějaké veličiny) ÒAdekvátní rozvoj věcných teorií v humanitních oborech – sebelepší teorie měření nestačí, pokud jsou teorie toho co chceme měřit vágní či špatné (např. jak měřit schopnosti, stačí výkonové testy?, historie vzniku EQ) ÒPřímé (porovnání dvou stejných atributů) x nepřímé měření (srovnání konkrétního atributu s jiným atributem) ÒNa míry psychických charakteristik se usuzuje prostřednictvím odpovědí na nějaké otázky či reakcí na určité situace, tzn. jedná se vždy o nepřímé měření! ÒProblém – vztah mezi výsledky té dané reakce a hodnotami měřeného atributu. ÒVýsledky měření navíc ovlivňovány mnoha nežádoucími vlivy. ÒK jejich alespoň částečné eliminaci slouží popis chyb měření aneb Co dělat nechceme-li se měření úplně vzdát. ÒKonstantní (systematické) chyby – nejzávažnější chyby týkající se samé podstaty měření v psychologii, existuje vůbec to, co měřím? Ò „Inteligence je to, co měří inteligenční testy.“ Ò S jejich eliminací souvisí validita. Ò ÒOsobní chyby – zapříčiněné osobou zadavtele či hodnotitele. Ò S jejich eliminací souvisí objektivita. ÒNáhodné (proměnné chyby) – odlišnost naměřených hodnot v závislosti na velikosti měřené hodnoty a přesnosti použitého měřidla. Ò Eliminací se zabývá reliabilita. ÒInterpretační chyby - spočívají v nedodržení požadavku, aby se hodnota naměřená testem vždy interpretovala v nějakém vhodném kontextu. Ò Eliminací se zabývá normalizace (standardizace). ÒUrbánek, Denglerová, Širůček: Psychometrika Òstrany 17-52