Podmínky integrace žáků se SP a legislativní opatření 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Integrace • proces začleňování jedince či komunity do integrální society • pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky (Vítková , 2004) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • naprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití • integrovaným vzděláváním máme na mysli přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Inkluze • stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno • společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • každý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti • cílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální (www.uni- koeln.de) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Hlavní výhody integrace: identifikace se skupinou slyšících dětí běžná škola je pro dítě výzvou a silným podnětem dítě nemusí během týdne bydlet na internátě 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování • musí se mnohem více vyrovnávat s všedními potížemi, než žáci v chráněném prostředí internátu • význam i pro slyšící děti • lepší návaznost školy na SŠ a VŠ 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Nevýhody procesu integrace: • učitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP dítě vyžaduje speciální přístup a dítě nemá z vyučování dostatečný zisk • SP dítě se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené • třídní učitelé nemohou vždy brát na SP žáky zvláštní ohledy jako učitelé škol pro SP, což je dáno velkým počtem žáků ve třídě 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni SP dítěti pomoci • třídy se špatnou prostorovou akustikou a zvýšenou hladinou hluku • větší vytížení rodičů během týdne 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Kritéria pro integraci SP dítěte:  dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě)  rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah)  škola (ředitel, učitel, žáci)  SPC (poradenství a diagnostika) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • prostředky speciálně pedagogické podpory osobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek • forma integrace individuální, skupinová • další faktory sociálně psychologické mechanismy (Janotová, Svobodová, 1998, srov. Michalík, 1999) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: • posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci – Vyhl. č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů (logoped/surdoped, psycholog, učitel, ředitel, rodiče) • doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • metodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech • další speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny (Janotová, Svobodová, 1998) 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Vzdělávací oblasti RVP • Jazyk a jazyková komunikace • Matematika a její aplikace • Informační a komunikační technologie • Člověk a svět práce • Člověk a společnost • Člověk a příroda • Člověk a zdraví • Umění a kultura 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Klíčové kompetence v RVP ZV • Kompetence k učení • Kompetence komunikativní • Kompetence k řešení problémů • Kompetence sociální a personální • Kompetence občanské • Kompetence pracovní 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno • SPC, PPP – IVP (normativ – rozhoduje a přiděluje kraj) • IVP – ředitel, rodiče, učitel, SPC • Plán osobnostního rozvoje, příp. plán podpůrných opatření – není integrace • disponabilní časová dotace • volitelné předměty 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Legislativa - integrace • č. 561/2004 Sb. (paragraf 16) • č. 48/2005 Sb. • č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno Literatura • JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7 • JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998.ISBN 80-7216-050 • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-981-6 • POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc:UP PdF, 2003.ISBN 80-244-0766-3 • SOBOTKOVÁ, A. Edukace žáků se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5 • VALENTA, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy. Olomouc : ANAG, 2005 • VÍTKOVÁ,M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 29.10.2012 Radka Horáková, PdF MU Brno