INTERVENČNÍ TECHNIKY Posilování – vztahů, sebevnímání, pozitivního náhledu na druhého, EMOCE – PROŽITEK POCHVALY – PŘÍJEM, VYSÍLÁNÍ POZITIVNÍ VRSTEVNICKÉ HODNOCENÍ Cíl: Tato intervence používá strukturované pochvaly pro růst pozitivních sociálních interakcí žáků s problémy v oblasti sociálních schopností nebo problémy v chování. Užívá odměnu jako prostředek k posilování dětí se sociálními problémy nebo s nízkou mírou sociálního zapojení. Cesta: učení se odměňovat a odměnu přijímat, zaměření pochvaly na to, co kamarád řekl nebo udělal a bylo to patřičné, radši než chválení toho, jak student vypadá nebo co má na sobě. (např. radši „Dobře jsi tu hru hrál.“ než „Pěkný tričko.“ ) Cílová skupina: mladší a střední školní věk, děti s problémy v chování, s poruchami chování Pomůcky: Plakát s kroky pro řečení pochvaly, sklenice, bavlněné míčky nebo kuličky. POSTUP Logický výklad a popis této techniky skupině:  informace o smyslu práce na vrstevnických vztazích;  organizační informace: „hvězda skupiny“ bude chválena ostatními po určitou dobu (všichni se vystřídají)  ostatní budou mít příležitost ji během tohoto času chválit za dobré chování Kroky udělení pochvaly (mohou být také zobrazeny na plakátě nebo na nástěnce) (a)Podívej se na chválenou osobu. (b)Usměj se. (c) Popiš, co osoba řekla nebo udělala. (d)Řekni něco hezkého, jako třeba „To se ti povedlo.“, „Tak to má být.“ apod. Posílení efektivity  Bodový systém – (kuličky, víčka, obrázky pro skupinu za dobře udělenou pochvalu odměna pro skupinu) Podívej se Usměj se Komentuj - co se ti líbí Pochval