Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 1 Intervence založené na sociálním učení Techniky intervence Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 2 Pravidla  Jasné, přesně definované způsoby očekávaného chování;  Srozumitelnost pravidel;  Četnost pravidel – vodítko, co se smí, co ne.  Pozitivně vyjádřená pravidla - formy pozitivního posilování.  Negativně formulovaná pravidla co nejméně vodítkem pro udělování trestu. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 3 Pochvala  pozitivní slova, gesta, pohyby a další afektivní indikátory souhlasu;  pochvala za žádoucí, neagresivní chování studentů - jedna z klíčových složek úspěšného ovlivňování chování;  nezanedbávat - pochvala je nejdůležitějším elementem programu pozitivního posilování; Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 4 Pozitivní posilování Efektivitu zvyšuje, pokud pochvala splňuje:  následuje okamžitě po patřičném chování,  je častá,  podána s nadšením,  je provázena očním kontaktem učitele,  obsahuje popis chování, jenž získalo odměnu,  vyvolává spokojenost a touhu po další pochvale v budoucnu,  je značně různorodá. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 5 Verbální zpětná vazba  Informace týkající se přiměřenosti nebo nevhodnosti chování.  Reakce učitele na žákův školní výkon a chování (a její obsah, emocionální charakter, načasování) jsou zásadními činiteli, kteří rozhodují o tom, jak se žák naučí chovat.  pozitivní, srozumitelná;  nejefektivnější tempo a načasování. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 6 Změna stimulu Úprava událostí a podmínek, které spouští určité druhy chování;  pokyny, tempo práce;  události vyvolávající agresivní chování;  modifikace kontextu. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 7 Dohoda o podmínkách KONTRAKT Psaná dohoda o chování mezi studentem a učitelem (nebo rodiči). Stanovuje role, očekávání a důsledky. Dohoda musí být sepsána s ohledem na věk a mentální úroveň studenta. Měla by být jednoduchá a jasná. Posilování vzorců chování nápodobou - modeling  Vzor – nápodoba  Instrukce – porozumění  Individualizace  Skupina Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 8 Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 9 Posilování vzorců chování nápodobou - modeling  Učení prostřednictvím pozorování vzorů a jejich imitace – observační učení – je základním procesem sociálního učení.  Vzorem může být dospělý jedinec nebo vrstevník.  Dítě, které se má učit vhodnějším vzorcům chování, musí být instruováno, na koho a co se má zaměřit, a které vzorce chování napodobovat.  Efektivní učení nápodobou musí často probíhat privátně a individuálně. Postup pomáhá studentům zapojit naučené chování do každodenních situací prostřednictvím observačního učení. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 10 Trénink sebemonitorování a sebekontroly  Důsledné sledování, zaznamenávání a hodnocení vlastního chování s cílem toto chování změnit.  Součástí je neustálé zaznamenávání vlastních vzorců chování, pobízení sebe sama a aplikace vlastních trestů. Tato metoda vyžaduje explicitní trénink, nácvik, ale také motivaci. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 11 Vyloučení - Time-out Vyloučení (odmítnutí pozitivní zpětné vazby) na přesně stanovenou dobu, za nepřípustné chování. „Time out“ je vhodné si ponechat v rezervě pro případy závažného problematického chování. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 12 Penále  Odebrání dříve získané odměny (nebo její části), pokuta či penále za specifické nepřípustné chování.  Odebrány mohou být přestávky, volný čas, možnost vykonávat oblíbenou činnost, body, které mohly sloužit získání chtěného předmětu Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 13 Tvarování Proces výstavby nových reakcí, je založen na již vybudovaném chování studenta a jeho posilování směrem k žádoucím vzorcům chování. Identifikace a posilování malých pokroků při nápravě jsou hlavními činiteli tvarování. Velký důraz je kladen na současné chování dítěte vzhledem k chování, jehož chce tvarování docílit. Kauffman, 2005 PdF MU Věra Vojtová 14 Systematický nácvik sociálních dovedností  systematický nácviku sociálních dovedností pomáhá  iniciovat a udržet pozitivní sociální interakci,  navazovat přátelství a podpůrnou sociální síť,  efektivně se potýkat se sociálním prostředím. Sociální dovednosti zahrnují schopnost vycházet s autoritami (např. učiteli, rodiči), komunikovat s vrstevníky při různých aktivitách a konstruktivním, neagresivním způsobem řešit společenské problémy.