SP4MP_SPE3 Specializace: E Etopedie 3 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz> Konzultace: via e-mail (středa 14:00 – 15:00) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k dětem a žákům v riziku a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů etopedie a praxe speciálněpedagogické práce, · Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxe · Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň · Přístupy k dětem s PCH - 3P verzus 3R · Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování · Koncept resilience a inkluze v intervenci dětí v riziku, s problémy, s poruchami chování · Problematika klasifikace poruch chování · Internalizované poruchy chování, Extrenalizované poruchy chování, ADHD, ADD · Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Kvalita života jedince s poruchami chování – příprava na život, profesní orientace, provázení · Vedení případu perspektivní orientace – případová konference, individuální plán rozvoje, holistický přístup Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, Věra, ČERVENKA, Karel et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: MU, 2012 ISBN 978-80-210-6053-1 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. Mareš, J. Posttraumatický rozvoj člověka / -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3 (brož.) ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) Ševčík, D. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. -- 192 s.ISBN 978-80-7367-690-2 (brož.) CHROMÝ, Jakub. Kriminalita páchaná na mládeži / Jakub Chromý. -- 1. vyd. -- Praha : Linde, 2010. ISBN 978-80-7201-825-3 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Bechyňová, Věra: Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou / Věra Bechyňová. -- 1. vyd. -- Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6 (brož.) Výstupy kurzu jsou: (1) seminární práce – odborná kniha – samostatná práce (2) seminární práce – odborný text – překlad, zpracování analýzy a komparace se stávající situací v ČR, prezentace v týmu; (3) portfolio (4) písemná zkouška Informační zdroje seminární práce: Ad 1 Odborná literatura – monografie: Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti článek: PRESOVÁ, Jana. Teorie resilience jako zdroj edukačních strategií v etopedii. In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. (et al.). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Zpracovat esej na téma: a) faktory resilience v dětství a jejich využití pro posilování dětí v riziku/problémy/poruchami chování b) resilience jako cesta k sebepodpoře dětí v riziku/problémy/poruchami chování; Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je 4.12.2013. Rozsah práce je 7-10 stran. S tématem budeme pracovat 18. 12. 2013. Práci přineste v tištěné formě. Ad 2 Odborný text – zpracování tří dokumentů, práce ve skupině tří studentů 1. Improving behaviour and attendance: guidance on exclusion from schools and Pupil Referral Units 2. School Action Guidance 3. The Education of Children and Young People with Behavioural, Emotional and Social Difficulties Dokumenty jsou zavěšeny v materiálech k předmětu. 20. 10. 2013 budou smazány!!! Platformou seminární práce budou výše uvedené dokumenty a analýza aktuální situace v České republice. V práci srovnejte vyrovnávací, podpůrné a intervenční strategie a podmínky v VB a ČR (najděte oporu v české legislativě). Termín odevzdání do odevzdávárny v isu za tým je 13.11.2013. Rozsah práce je 5 – 6 stran, rozsah prezentace je 15 minut. Prezentace seminární práce od 14.11.2012 Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminární práce: (a) Struktura: (b)Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c)Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.