Dimenzionální klasifikace ASEBA EXTERNALIZOVANÉ PORUCHY CHOVÁNÍ Porušování norem a pravidel Agresivní chování Špatná společnost Nedostatek pocitu viny při špatném chování Lhaní, podvádění Krádeže mimo domov Ničení cizího majetku Odmítání poslušnosti ve škole Rvačky Vyhrožování INTERNALIZOVANÉ PORUCHY CHOVÁNÍ Depresivní symptomy projevů s úzkostným chováním Uzavřenost s depresivními projevy Psychosomatické potíže Plačtivost Pocity zbytečnosti, neschopnosti Tematizace sebevraždy Ustrašenost, úzkostnost Málo se raduje Nechává si věci pro sebe Nešťastný, smutný, depresivní Bez zájmu, nezapojuje se, stažený do sebe Závratě Bolesti hlavy Nevolnosti Častá únava NESESKUPENÉ DIMENZE Sociální problémy Psychické problémy Problémy v pozornosti Stížnosti na osamělost Pocity, že jej ostatní zneužívají Žárlí na vrstevníky Není mezi vrstevníky oblíben Ulpívá na různých myšlenkách Slyší různé věci Divně se chová Má divné myšlenky Neumí se soustředit Neumí klidně sedět Impulzivita Špatné školní výkony Dimenzionální klasifikace ASEBA byla vytvořena v 80. letech dvacátého století a i nadále na ní pracuje skupina odborníků pod vedením Achenbacha. Ze škály 20 různých dimenzí se postupně propracovali k systému 8 dimenzionálních kategorií. V současné době obsahuje ASEBA klasifikace přes sto položek. Je vhodná pro výzkumy a vyhodnocování problémů chování ve školách (Daniels, Cole, 2003, Cullinan, 2004), patří k nejužívanějším. Objektivitu kategorizace zajišťuje sběr informací od různých informátorů: od učitele, rodičů i od dítěte (popř. adolescenta) samotného. Data z pohledu různých perspektiv jsou vyhodnocována kombinacemi v osmi dimenzionálních kategoriích (Visser, 2005). Symptomy uváděné napříč informátory, které Achenbach nazývá „cross informant syndrom“, je možné s využitím statistických a dalších specializovaných metod třídit do dimenzionálních kategorií. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1