PŘECHOD Z INSTITUCIONÁLNÍ VÝCHOVY DO ŽIVOTA MEZIOBOROVÁ SPOLUPRÁCE doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. PdF MU, vojtova@ped.muni.cz PERSPEKTIVA SPP K DÍTĚTI V RIZIKU V KONTEXTU INKLUZIVNÍCH PŘÍSTUPŮ ¢Odlišnosti ¢ ¢Znevýhodnění ¢ ¢Riziko ¢ ¢Potřeba ¢ ¢Příležitost ¢ ¢Odolnost ¢ Posilování ¢ Zvládání Omezuje kompetence VÝZVY PRO MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCI ¢Multifaktoriální dimenze poruchy chování —Bariéry ve fungování – kvalita života ¢Dlouhodobé „pobyty“ dětí v ústavní výchově —Absence zkušenosti – sociální učení ¢Kvalita a příležitost profesní přípravy —Nízká vzdělanost – zaměstnání ¢ SPECIFIKA V MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCI ¢individuální podpora a posilování kompetencí ¢Facilitace ¢ ¢ ¢společenské začlenění, ukotvení (kvalita života) ¢vztah ¢SP - Etopedie ¢Sociální práce Specifické úkoly Specifické prostředky Cílová skupina Jedinec v riziku Poruchy chování Sociálního vyloučení VÝZKUM – 4 ŠETŘENÍ 2009–2011 ¢Cíl: analyzovat kvalitu začlenění a fungování mladých lidí po ukončení ústavní (ochranné) výchovy v běžném životě. ¢Metody: analýza osobní dokumentace VÚM, strukturovaný rozhovor ¢Respondenti: 58, z toho 5 chlapců, minimálně 5 let po ukončení ÚV ¢Problémy: absence systematické evidence jedinců po ukončení ÚV v systému sociální práce. Bydlení Po odchodu z VÚM Po 3 letech Vlastní bydlení 1 11 Bydlení u rodičů 29 12 Bydlení s příbuznými 2 6 U přítele 5 6 U kamarádů a kamarádek 0 4 Bydlení v podnájmu 0 3 Příležitostné přespávání, ulice 10 6 Ve výkonu trestu odnětí svobod 0 2 Azylový dům, CESOP 2 0 Celkem 49 49 BYDLENÍ BEZ ALTERNATIV ¢„radši bych byla bezdomovcem než jít domů“, ¢Příklad dívky: od 14 let v ÚV, v 18 letech návrat do domu, který zdědila spolu s nevlastním bratrem, neviděla ho však od pěti let. Byl pro ni cizí člověk. Byla v domě nežádoucí a využívaná k domácím pracím a k hlídání bratrovy dcery. Raději odešla do azylového domu… Sociální opora Po odchodu z ÚV Rodina 26 Přátelé 7 Sociální kurátor 4 Zvládají bez pomoci 10 Zvládají bez pomoci s obtížemi 6 Nežijí a nechtějí 2 Celkem 55 Tady, když něco potřebuju, tak to za mě všechno vyřizujou, což jako doma nebudou, to budu muset sama. Samostatnýho života se spíš bojím. … Mám strach, jestli se uživím, mám strach, jestli budu mít, kde spát, co jíst, prostě jestli to bez těch osob tady zvládnu.“ : Pohled dítěte v ÚV „Asi by mi pomohla mama, druhá babička, tata nevlastní a tak rodina, ale od některých pomoc nechcu. Ani od taty vlastního. Poradit by mně mohla i mamka, ale hlavně bych chtěla pomoct od babičky a od přítele.“ Pracovní zapojení Po odchodu z ÚV Pracují 30 Mateřská dovolená 2 Rekvalifikovali se 2 Práci nesehnali 10 Práci nehledali 10 Nelegální způsob obživy 2 Celkem 56 Nereálnost představ : „Budu chodit do práce. (…) Já? Kosmetičku, ale … tak na to asi nebudu mít no. Ale chtěla bych dělat kosmetičku nebo dělat u dětí, strašně mě prostě baví … prostě jako, že bych chtěla dělat u dětí, no. Ve školce nebo tak… …s mou školou budu dělat tak uklízečku leda, nebo skladníka nebo něco.“ Bariéry: Hledání práce – nejtěžší období Komunikace, pomalost, nálepkování NABÍDKA PROFESNÍ PŘÍPRAVY ¢32 VÚ/27 obory SŠ v rámci zařízení, 5 mimo ¢všechny ve VÚ – závěrečná_zk_výuční list ¢skupina E E/dvouleté/tříleté obory_pro výkon jednoduchých prací v rámci dělnických povolání. ¢H_vzdělání poskytující vzdělání s výučním listem (Nařízení vlády č. 211/2010 Sb). ¢Ani jedna, která by nabízela obory ukončené maturitní zkouškou. ¢Nové formy ¢ ¢ ¢ ¢Linhartová, V., 2012 TÉMA K DISKUZI O PROBLEMATICE ÚV, OV OBLASTI INTERVENCE V ÚV, OV TÉMATA INTERVENCE ÚKOLY SPOLUPRÁCE SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ A SOCIÁLNÍ PRÁCE •Doména bydlení •Doména sociální opory •Doména profesního začleněni ÚKOLY SPOLUPRÁCE SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ A SOCIÁLNÍ PRÁCE - DEFINUJTE •Doména bydlení - připravit mladé lidi na vyjednávání s úřady při hledání bydlení – zvýšit jejich informovanost o systému a posilovat jejich kompetence k vyjednávání, ke sběru argumentů, k vyplňování dotazníků a formulářů, ke komunikaci s úřady atd. Jako nejpotřebnější se nám však jeví spolupráce speciálněpedagogické a sociální práce pro hledání alternativních příležitostí pro bydlení mladých lidí po přechodu z institucionální výchovy do života. •Doména sociální opory - posilovat sociální kompetence mladých lidí v rámci intervenčních aktivit, např. modelový nácvik různých problémových situací, jejich vyhodnocování, hledání opory pro jejich řešení atd. Úkoly sociální práce jsou dle našeho názoru spíše v následném provázení mladých lidí po ukončení ústavní výchovy, zde vnímáme i potřebu úzké spolupráce obou oborů. •Doména profesního začleněni - zvyšování povědomí mladých lidí o profesních možnostech a příležitostech a v posílení strategií důležitých pro rozhodování o profesi a pro získání pracovního místa. • ¢Přechodné bydlení ¢Opora profesního startu ¢Krizová intervence ¢Přechodný azyl ¢Konzultace ¢ Znalosti, Dovednosti Kompetence Příležitost Provázení Poradenství CHARAKTERISTIKA PORUCHY CHOVÁNÍ V PERSPEKTIVĚ DYSFUNKČNÍCH SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ, KOMPETENCÍ ¢E_dotazník ¢376 ¢respon. – ped. ¢DD (48,6 %), DDsŠ (15,1 %) VÚ (36,2 %) ¢Běhounková (2012) Code MSM Identity code 0021622443 Title Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Elementary Education Research Institution Masaryk University Place Faculty of Education, Masaryk University Main Researcher prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. Period 2007-2013 spz_rvp_zv