Potřeba pedagogické diagnostiky S platností RVP ZV od roku 2007/2008 se začíná vzdělávání a výchova v základní škole realizovat prostřednictvím kutikulárního dokumentu, jehož cílem je vybavit žáka potřebnými kompetencemi a oborovými výstupy. Klíčové kompetence RVP ZV: nK učení nKomunikativní nSociální a interpersonální nK řešení problémů nObčanské nPracovní nZjišťování a sledování klíčových kompetencí a oborových výstupů se stává součástí evaluačních procesů – vnitřní a vnější evaluace. Jde o průběžné vyhodnocování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a nastavení opatření pro zlepšení daných zjištění a utváření kvalitní a efektivní školy. nV rámci vnitřní evaluace do popředí tedy vstupuje vlastní pedagogická činnost, spočívající v hodnocení podmínek, průběhu a výsledků žáka, skupin žáků, třídy – pedagogické diagnostikování. Učitel má být vybaven kompetencí diagnostickou a intervenční [1] (Vašutová). n [1] VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. s. 107. ISBN 80-7315-082-4. Kompetence diagnostická a intervenční nUčitel: nDovede použít prostředky pedagogické diagnostiky ve vyučování na základě znalostí individuálních předpokladů žáků a jejich vývojových zvláštností, dovede diagnostikovat sociální vztahy ve třídě nJe schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení a chování a dovede uzpůsobit výběr učiva a metody vyučování jejich možnostem nOvládá způsoby vedení nadaných žáků ve vyučování nJe schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků, šikanu, týrání a zná možnosti jejich prevence a nápravy, které sprostředkuje nOvládá prostředky zajištění kýázně ve třídě a umí ře Učitel se dostává do nové role „diagnostika“ procesu výchovy a vzdělávání z důvodů: nindividualizování procesu výchovy a vzdělávání ndiferenciace procesu výchovy a vzdělávání nzískávání podkladů pro hodnocení v uzlových etapách (5. a 9. ročník) nzískávání podkladů pro osobní portfolio žáka a jeho sebehodnocení nzískávání podkladů pro hodnocení učitelem nzvyšování efektivity edukačního procesu nPedagogická diagnostika není pouze jednorázové zjištění určitých osobnostních vlastností žáka, ale je nezbytnou sočástí každodenní soustavné práce a spolupráce všech učitelů (Maydlová, 1995)[1] n [1] MAYDLOVÁ, Z. Soustavné sledování a hodnocení žáka. Praha: SPN, 1995. nSledování a hodnocení žákova pedagogického rozvoje je jednou z nejvýznamnějších komponent vyučování a výchovy.[1] nDiagnostika je nezbytnou součástí činnosti učitele. Učitel bez ní nedokáže kvalitně a efektivně realizovat výchovně vzdělávací proces. n [1] [1] MOJŽÍŠEK, L. teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. s. 9. –Osobnost dítěte MCj02321590000%5b1%5d nPODMÍNKY MOŽNOSTI-PŘEDPOKLADY n n OPTIMÁLNÍ ROZVOJ DÍTĚTE Hledání odpovědí na otázky: JAK? PROČ? [1] MAYDLOVÁ, Z. Soustavné sledování a hodnocení žáka. Praha: SPN, 1995. [1] [1] MOJŽÍŠEK, L. teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. s. 9.