31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 1 Diagnostika rodinného prostředí žáka Obecné chyby, které se projevují během diagnostikování: n Projekce – učitel promítá své vlastní psychické procesy a stavy, motivy a vlastnosti do druhého člověka (žáka); často si učitel myslí, že žák dokáže pochopit totéž co on sám, a to stejným postupem uvažování n Individuální subjektivní zkreslení – učitelé mají sklon posuzovat lidi zkresleně, vidět v nich nepříznivé vlastnosti nebo naopak n Předsudky – u učitelů velmi časté, aniž je dokáží vysvětlit; např. příslušnost žáka k určité národnosti či sociální skupině, které podle obecně rozšířeného vlivu přisuzujeme nějaké jednání nebo chování n Haló-efekt – první dojem, který se bohužel stává často trvalým; obtížně změnitelným 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 2 n Stereotypizace – častá u učitelů, kteří učí velmi mnoho dětí v různých třídách; pomáhají si tím, že děti zařazují do některého z několika schémat (typů), se kterými se dosud často setkávali (např. podle prospěchu,nadání, svědomitosti atd.) n vysvětlování projevu osobnosti jedinou příčinou – často se jednoznačně usuzuje z žákova výkonu na jeho schopnosti, z jeho chování na „vychovanost či nevychovanost z rodiny“, na jeho charakterové vlastnosti atd. n přeceňování psychických vlastností a podceňování situačních vlivů – interpretování lidského jednání na základě psychických podmínek a naopak. > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 3 nPředpoklad neměnnosti psychických vlastností, přehlížení možností dalšího vývoje osobnosti – učitel si vytváří o žákovi relativně statický obraz, odpovídající krátkému úseku jeho vývoje. n nDiagnostika rodiny njde o téma rodinné výchovy, ale rodina má takový velký vliv na žáka, že její vlivy nelze při diagnostikování žáka opomíjet n > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 4 Rodina by měla především fungovat ve 4 oblastech: n Osobní oblast nManželské a partnerské fungování nRodičovské fungování nSocioekonomické fungování n nJak to zjistím? nNejlépe rozhovorem s rodiči, někdy také dotazníkem nLze i z rozhovoru s dítětem, v jeho řeči se často objevují náznaky, jak rodina žije… > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 5 Jak takový rozhovor vést? nRodiče musí vědět, proč přicházejí do školy na konzultaci, co se děje, jaký je problém nNavázání kontaktu musí být v pozitivním duchu nChceme-li zjistit nějaké závažné údaje o dítěti a rodině, musíme zajistit klid a intimitu prostředí (tzn. neodbíhat během rozhovoru zvedat telefony L !) nPozor! Nejde o přátelské popovídání, musíme vědět, co chceme zjistit a čeho dosáhnout! nMnohomluvné rodiče usměrňujeme k tématům, která chceme řešit; málomluvným rodičům poskytneme dostatek času na promýšlení odpovědí > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 6 Co můžeme z takového rozhovoru či dotazníku zjistit? nZdravotní stav (otázky nelze pokládat přímo, vždy oklikou!) nVztahy v rodině nSourozenci nStyly výchovy v rodině uNezralá rodina uPřetížená rodina uAmbiciózní rodina uPerfekcionistická rodina uAutoritářská rodina uRozmazlující rodina (protektivní rodina) > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 7 uLiberální a improvizující rodina uOdkládající rodina uDisociovaná rodina q qZpůsob výchovy qVztah rodičů k případným výchovným obtížím a reakce na ně qPříprava na vyučování q qPOZOR! Uvádí-li dítě, že má strach z učitele, může to být pouze signálem nesprávně volených kontaktů nebo osobnostního nesouladu mezi dítětem a učitelem. q q q q u q q u > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 8 Záznamy z vedení diagnostického rozhovoru nNejlépe v písemné formě, na formulář, který si učitel za tímto účelem vyrobí nV bodech tam bude zapsáno zhruba vše podle předcházející osnovy nZákladní anamnestické údaje o dítěti nLze přiložit i např. písemné práce, kresby atd. které se k tématu vztahují a dítě vykazuje některé odpovědi v jeho činnosti a výsledcích > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 9 Co prostudovat ke zkoušce: nZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 117 -123 nČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. str.365-371 nTypologie rodičů podle Rabušicové > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 10 Typologie rodičů podle Rabušicové nK této typologii došla na základě výzkumu, který realizovala mezi rodiči metodou dotazování nRozlišila 4. základní skupiny rodičů; některé z nich se rozpadají na další podskupiny n n1.RODIČ JAKO PROBLÉM n uRODIČ ŠPATNÝ uRODIČ NEZÁVISLÝ uRODIČ SNAŽIVÝ n > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 11 n2. RODIČ JAKO KLIENT (ZÁKAZNÍK) n nRODIČ,KTERÝ NEJLÉPE ZNÁ SVÉ DÍTĚ, JE ODBORNÍKEM nRODIČ,KTERÝ TVRDÍ, ŽE JEDINÝM ODBORNÍKEM NA DÍTĚ JE UČITEL n n3. RODIČ JAKO PARTNER n nRODIČ JAKO VÝCHOVNÝ PARTNER nRODIČ JAKO SOCIÁLNÍ PARTNER > 31.10.2013 ‹#› 31.10.2013 12 n4. RODIČ JAKO OBČAN – zcela nová role, která se objevuje na počátku 90. let. >