Názory na elektronické učebnice Dotazník je určen pro žáky ZŠ, kteří používají elektronické učebnice !!!nutné zjistit před administrací dotazníků!!! Do výzkumu mohou být zahrnuti žáci 6. až 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií (11 až 16 let). Jestli je počet studentů ve skupině menší než 4, měl by výzkumný vzorek pro sondu obsahovat respondenty minimálně ze dvou rozličných ročníků, jestli je počet studentů ve skupině 4 až 6, tak minimálně ze třech ročníků a jestli je počet studentů ve skupině vyšší než 6, tak musí získat data od všech ročníků. Po obdržení dotazníků je nutné jej převést do elektronické podoby. Dotazník obsahuje tři části (jejich položky jsou částečně promícháné – nenásledují přesně za sebou). První tzv. demografická neboli kontextová obsahuje 3+10 položek (pohlaví, věk, ročník, máme doma PC …) . Druhá část obsahuje volné odpovědi zaměřené na předměty, kde se el. učebnice používá, výhody a nevýhody učebnic - 6 položek) a třetí tzv. postojová neboli názorová obsahuje 14 položek. V listě 1 (kontext a názor) v excelovském sešitě sloupec představuje položku a řádek respondenta. První sloupec „A“ je číslo respondenta. Vhodné je očíslovat každý obdržený dotazník a to stejné číslo uvést do řádku ve sloupci „A“. Je to důležité při zpětné kontrole dat. Do sloupce B vepište název ZŠ. Data z dotazníků se dále přepisují následovně: Ročník: 6. roč./prima – 1, 7. roč./sekunda – 2, 8. roč./tercie – 3, 9. roč./kvarta - 4 Pohlaví: dívka – 1, chlapec – 2 Věk: 16 let – 1, 15 – 2, 14 – 3, 13 – 4, 12 – 5, 11 – 6 1) Máme doma počítač (PC): ano – 2, ne – 1 2) Můj vztah k počítači (PC) je: pozitivní – 3, neutrální – 2, negativní - 1 3) Máme doma internet: ano – 2, ne – 1 4) Baví mě informatika jako předmět (kroužek): ano – 2, ne – 1 5) Elektronickou učebnici používáme: v žádném předmětu – 1, v jednom předmětu – 2, ve více předmětech – 3 7) Elektronickou učebnici používáme ve výuce přibližně: méně než 1 hodinu týdně – 1, 1 hodinu týdně 2, 2 až 5 hodin týdně – 3, více než 5 hodin týdně - 4 8) Ke čtení elektronických učebnic používáme (můžete vybrat více možností): notebook –1, stolní počítač (PC) – 2, tablet – 3, mobil (smartphone) – 4, interaktivní tabuli -5 Pokud respondent zatrhl více možností, pište číslo vedle sebe (např notebook a tablet: 13) 9) Elektronickou učebnici používám doma: ano – 2, ne – 1 10) Setkal/a jsem se ve výuce s jinými elektronickými učebními materiály, které byly prezentovány např. formou prezentace PowerPoint, pomocí interaktivní tabule, na CD atd.: ano – 2, ne – 1 11) Elektronická učebnice mi nabízí více možností jak se něco dozvědět než tištěná učebnice: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 17) Rád/a používám elektronickou učebnici: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 18) Učení s elektronickou učebnicí mi vyhovuje: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 19) Na elektronické učebnici se mi líbí, že obsahuje videa, zvuk, animace: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 20) Tištěnou učebnici vnímám jako hlavní učební pomůcku: zde kódujeme naopak: zcela souhlasím – 1, spíše souhlasím –2, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 4, zcela nesouhlasím - 5 21) Učení s tištěnou učebnicí mi vyhovuje: zde kódujeme naopak: zcela souhlasím – 1, spíše souhlasím –2, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 4, zcela nesouhlasím - 5 22) Výhodou tištěné učebnice je to, že je přenosná: zde kódujeme naopak: zcela souhlasím – 1, spíše souhlasím –2, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 4, zcela nesouhlasím - 5 23) Svým multimediálním obsahem (video, zvuk, animace) mi elektronická učebnice poskytuje k učivu více informací než tištěná učebnice: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 24) Tištěná učebnice má více výhod než elektronická učebnice: zde kódujeme naopak: zcela souhlasím – 1, spíše souhlasím –2, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 4, zcela nesouhlasím - 5 25) Učivo v elektronické učebnici je pro mě lépe srozumitelné než učivo v tištěné učebnici: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 26) Elektronická učebnice je zábavnější než tištěná učebnice. zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 27) Při práci s elektronickou učebnicí mám o předmět větší zájem: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 28) Elektronickou učebnici bych chtěl/a používat jako hlavní učební pomůcku: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 29) Tištěná učebnice je zbytečná: zcela souhlasím – 5, spíše souhlasím – 4, ani souhlasím/ani nesouhlasím – 3, spíše nesouhlasím – 2, zcela nesouhlasím - 1 Červeně zvýraznené jsou negativně laděné položky: 20, 21, 22, 24. Položka č. 6, 12, 13, 14, 15 a 16 se zapisuje do 2. listu v excelovském sešitě. Zde uveďte znovu číslo respondenta (aby odpovídalo číslu v 1. listu). Vypisujete volné odpovědi respondenta slovně – opíšete odpověď do příslušného sloupce. Po zapsání všech odpovědí zvýrazněte různými barvami ty, které se opakují a jsou si významově podobné.