LOGOPEDIE – OSNOVA Seminář ke speciální pedagogice – podzim 2013, Mgr. Petra Segeťová Logopedie věda zkoumající narušenou komunikační schopnost (NKS) z hlediska: - jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. - předmětem zájmu je narušená komunikační schopnost u osob všech věkových kategorií - zabývá se výchovou, vzděláváním a komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností a na prevenci jejího vzniku Logoped x logoepdický asistent x klinický logoped LOGOPED - magisterské vzdělání, Základní kompetence logopeda/logopedky: * logopedická prevence * diagnostikování , terapie * poradenská činnost * posudková činnost * výzkumná činnost LOGOPEDICKÝ ASISTENT bakalářské vzdělání, pracuje pod dohledem a dle pokynů logopeda Základní kompetence: * podílí se na prevenci * realizace dechových, fonačních, přípravných artikulačních cvičení, * podílí se na korekci odchylek artikulace na základě diagnostiky a doporučení logopeda, KLINICKÝ LOGOPED * působí v rezortu zdravotnictví, * předatestační příprava, atestace, * licenční osvědčení k provozování soukromé praxe. NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru; Klasifikace NKS – Viktor Lechta (1990, 2003) * vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie, * získaná orgánová nemluvnost – afázie, * získaná psychogenní nemluvnost – mutismus, * narušení zvuku řeči – rhinolalie, palatolalie, * narušení fluence řeči – balbuties (KOKTAVOST), tumultus sermonis (BREBTAVOST), · narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie, * narušení grafické stránky řeči, * symptomatické poruchy řeči – (přidružené k jinému primárnímu typu postižení) * poruchy hlasu, * kombinované vady a poruchy řeči. Logopedická intervence a vzdělávání MŠMT * logopedické třídy při běžných MŠ * mateřské školy logopedické * logopedické třídy při běžných ZŠ * základní školy logopedické * speciální třídy při ZŠ pro žáky s poruchami učení * mateřské školy pro sluchově postižené * základní školy pro sluchově postižené * základní školy praktické * základní školy speciální * speciálně-pedagogická centra * pedagogicko-psychologické poradny MZ * logopedické poradny (ambulance) při poliklinikách * logopedická pracoviště při lůžkových odděleních (foniatrie, neurologie, RHB, psychiatrie, geriatrie) * privátní logopedické poradny (ambulance) * rehabilitační stacionáře * denní stacionáře při zdravotnických zařízeních (pro děti i dospělé jedince) * léčebny dlouhodobě nemocných (LDN) * lázeňská zařízení MPSV - zařízení sociálních služeb · AAK * Augmentativní komunikační systémy – podporují již existující komunikační schopnosti, které jsou však nedostatečné * Alternativní komunikační systémy – náhrada mluvené řeči, v případě sluchově postižených – náhrada znakové řeči Facilitovaná komunikace * založena na mechanické podpoře ruky postiženého – facilitátor - přidržuje ruku, zápěstí nebo paši postižené osoby, nastavuje protitlak proti ruce postiženého, zajistí zpětnou vazbu a zároveň ji stimuluje, když postižený vyťukává zprávu na psacím stroji, PC, tabulce s abecedou Makaton * jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace, podněcuje rozvoj mluvené řeči i porozumění pojmům * manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly (doplněny i obrázkovými symboly) * základ – 350 znaků Piktogram * zjednodušená zobrazení skutečnosti – srozumitelné všem * jednoduché řazení – možno skládat věty nebo např. program dne Bliss * místo slov jednoduché obrázky * slouží i jedincům s omezenými pohybovými funkcemi rukou – možné ukazovat očima, namířením světelného bodu * základní slovník – asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy * je možné zpracovat a upravit k počítačovému užití Sociální čtení * u mentálně postižených dětí i dětí s více vadami * poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se vyskytují v nejbližším okolí, aniž by byly využívány čtecí dovednosti * nácvik soc. čtení: * soubor obrázků a textů * slova ve vztahu k piktogramům * skupiny slov ve vztahu k piktogramům ODKAZY, LITERATURA * http://www.youtube.com/watch?v=Pv-5NdEsy-I * http://www.videacesky.cz/navody-dokumenty-pokusy/koktavost-nebo-li-balbutismus * http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/213411058130009/obsah/259113-logopedie / * KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. * PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3. * ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.