OSNOVA V: Vzdělávání žáků se sluchovým postižením (SP) * SP je u obyvatelstva jedno z nejrozšířenějších somaticko – funkčních postižení (Neubert, In Leonhardt, 2001) * v ČR žije dle statistik až 400 - 500 tisíc osob se SP * vrozená porucha sluchu novorozenců je nejčastější poruchou vůbec - je 20 × častější než fenylketonurie * pokud je vážná porucha sluchu zjištěna pozdě (více než 24 měsíců), není již možno sluchová centra patřičně stimulovat a sluch se již nerozvine Význam sluchu § důležitý pro komunikaci a rozvoj sociálních vztahů, vytváří se citová vazba na okolí § možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí § základ pro vytvoření vnitřní řeči, rozvoj abstraktního myšlení § orientace v prostoru – nositel varovných signálů, vnímání okolí Komunikační formy sluchově postižených dělení komunikačních forem u SP Manuálně kódovaný mluvený jazyk slovní podstaty * Daktylní abeceda, daltylotika * Daktylografie * Pomocné artikulační znaky * Hand Mund systém * Mluvená hlásková řeč * Psaná forma řeči Manuálně kódovaný mluvený jazyk neslovní podstaty * Znakový jazyk * Znakovaný jazyk * Gestuno * Mimika * Gestikulace * Dramatizace * Pantomima Manuálně kódovaný mluvený jazyk slovní podstaty Daktyl (prstová abeceda) * vizuálně-motorická komunikační forma * využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek druhy daktylu: · dvouruční (Anglie, Austrálie, Itálie, Chorvatsko) · jednoruční (USA, Španělsko, Francie, ČR) · dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma Odezírání · vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace · SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných Pomocné artikulační znaky * gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek * používají se při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP * upozorňují na správnou Ø polohu mluvidel Ø rezonanci mluvidel Ø charakter výdechového proudu Mluvená hlásková řeč * kontakt s majoritní společností * rozvoj řeči v MŠ, ZŠ * individuální logopedická péče Manuálně kódovaný mluvený jazyk neslovní podstaty ANO Znaková řeč * znakovou řečí se pro účely zákona č. 155/1998 Sb. rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština Znakovaná čeština · je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími · využívá gramatické prostředky češtiny · spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka Český znakový jazyk · je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v ČR · je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu Gestikulace * umožní první porozumění řeči * podporuje schopnost nápodoby * připravuje půdu pro používání slov Gestuno * forma mezinárodního znakového jazyka Mimika * vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy * mimika může být součástí znaku (tzv. nemanuální faktory) sluchadla Sluchová protetika * pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči – sluchadla, kochleární implantát * p. usnadňující tvoření mluvené řeči – logopedické pomůcky * p. motivující ke čtení- teletext, titulky * p. usnadňující získávání informací – PC, televizní technika * ostatní pomůcky, kt. transformují zvukové podněty na vibrace nebo světelné signály – světelný zvonek, vibrační budík Komplexní péče o sluchově postižené § péče by měla mít komplexní charakter § provázanost školství, zdravotnictví a sociálního sektoru § vzdělávání zajištěno soustavou škol a školských zařízení pro sluchově postižené § velký význam neziskového sektoru Středisko rané péče pro SP * raná péče do 4. roku věku dítěte se zdravotním postižením, do 7.roku u kombinovaného postižení * včasná intervence – komplex služeb orientovaný na celou rodinu dítěte raného věku se zdravotním postižením * klientem celá rodina dítěte s postižením Speciálně pedagogická centra pro SP * odborná speciálněpedaogická péče o SP děti od raného věku, surdopedická intervence, depistáž SP * zvolení rehabilitační metody pro podporu rozvoje komunikačních schopností * psychorehabilitační pomoc a sociální poradenství rodině * metodická pomoc učitelům, zejm. u integrovaných žáků (IVP, kompenzační pomůcky, konzultace atd.) § výchovně vzdělávací péče – výchova odezírání, sluchová výchova, individuální logopedická péče, smyslová výchova atd. Vzdělávání § Mateřské školy pro SP § Základní školy pro SP § Střední školy pro SP § Studium SP na vysokých školách Mateřské školy pro SP * děti od 3 do 6 let s různými stupni SP * důraz na diagnostiku úkoly • navazování komunikace • tvoření a rozvíjení hlasu • rozvíjení zrakového vnímání, zaměřeného na nácvik odezírání • seznámení dítěte s možnostmi hmatového vnímání, rozvíjení hrubé a jemné motoriky • reedukace sluchu • rozvíjení řeči od nejranějšího věku, podpora vztahu k mluvené řeči • začátky čtení pomocí globální metody • dosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků – mimiky, gestikulace a přirozených posunků, příp. znakového jazyka Základní školy pro SP * volba vzdělávacího programu závisí na řediteli * volba cesty vzdělávání § orální komunikace § bilingvální komunikace § totální komunikace Střední školy pro SP § SOU, OU, praktické školy § nejčastější obory - strojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, cukrář, elektrikář, zahradník, zámečník, šička, klempíř, čalouník § samostatné obory při ZŠ pro SP § maturitní studium – zubní technik, SŠ oděvní, SŠ pedagogická – obor předškolní a mimoškolní pedagogika, SPŠ elektrotechnická – výpočetní technologie, gymnázium Studium SP na vysokých školách * Výchovná dramatika neslyšících – JAMU (Bc.) * Čeština v komunikaci neslyšících – FF UK * Integrovaná forma studia - MU, UK … (VŠ centra pro studenty s speciálními vzdělávacími potřebami – př. MU Teiresias ) Zajímavá videa Chodící lidé: Neslyšící, Instruktážní video: Nádraží http://www.youtube.com/watch?v=MojJ2wLP4Eo Umělecké tlumočení Vlaštovky, Traband http://www.youtube.com/watch?v=rP2EfJGQY3A Ve zlatém kočáře, Traband http://www.youtube.com/watch?v=6mhAomd_iNE&list=PLDB5D00359938475E Literatura * PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2011. ISBN 80-7315-120-0. * BYTEŠNÍKOVÁ I., HORÁKOVÁ R., KLENKOVÁ J. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. * CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 182 s. ISBN 8073670135. * BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3.