139 STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Francouzský jazyk Zpracováno dle upraveného RVP ZV účinného od 1. 9. 2013 Vypracovala skupina pro přípravu standardů vzdělávacího oboru Francouzský jazyk: Mgr. Veronika Holíková, Gymnázium Příbram Mgr. Petra Jašková, ZŠ Brána jazyků, Praha Mgr. Eva Kotrčková, Gymnázium Tábor PhDr. Sylva Nováková, Ph.D., ZČU Plzeň PhDr. Jana Pernicová, CERMAT Mgr. Kateřina Pokorná, ZŠ Horáčkova, Praha Mgr. Kateřina Vychopňová, PedF UK – koordinátorka skupiny Mgr. Jitka Šimsová, NIDV PhDr. Jitka Tůmová, NÚV Mgr. Renata Uhlíková, MŠMT 140 1. stupeň 141 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-1-01 Žák rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností Indikátory 1. žák porozumí krátkým a jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými tématy, jsou-li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) 2. žák se řídí krátkými a jednoduchými verbálními pokyny učitele (např. při práci s učebnicí, pohybu po třídě, řešení jazykových úkolů), které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností Ilustrativní úloha Prohlédni si obrázek Clémence. Poslouchej otázky svého učitele / své učitelky a z nabízených dvojic slov vyber vždy jedno správné. 1. grosse – mince 2. courts – longs 3. un chapeau – des lunettes 4. rouge – rose 5. une jupe – un pantalon Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-1-01.1 Obr.: Autor obrázku (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Další poznámky Transkripce textu: 1. Comment est Clémence ? 2. Comment sont les cheveux de Clémence ? 3. Que porte Clémence ? 4. De quelle couleur sont les chaussures de Clémence ? 5. Quels vêtements a Clémence ? 142 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-1-02 Žák rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům 2. žák porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. žák porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam dané věty nebo její části, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Co dělají chlapci a dívky ve volném čase? Poslechni si, co dělají Anne, Véronique, Pierre a Marc, a do tabulky k jejich jménům napiš čísla obrázků (1–5) zobrazujících aktivity, jimž se ve volném čase věnují. Jeden obrázek je navíc a nebude použit. Anne Véronique Pierre Marc Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-1-02.3 Obr. 1–5: Autor obrázků č. 1–5 (Tomáš Linhart) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Další poznámky Transkripce textu: Moi, c’est Anne, j’aime faire du cheval. Je m’appelle Véronique, j’adore le sport. Je fais du ski. Moi, c’est Pierre, j’aime jouer aux cartes avec mes copains. Je m’appelle Marc, je sais jouer d’un instrument de musique. Je joue du piano. 143 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-1-03 Žák rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu 2. žák porozumí tématu velmi krátkého a jednoduchého poslechového textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslechni si popis Pierrova stolu. Na kterém obrázku je nakreslen Pierrův stůl? Vyber správný obrázek. Obr. 1 Obr. 2 Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-1-03.1 Obr. 1 a 2: Autor obrázků č. 1 a 2 (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Transkripce textu: Sur la table il y a 1 pomme, 1 cahier, 2 livres, 1 gomme et 2 stylos. Sous la table il y a mon cartable et notre chat. 144 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-01 Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů Indikátory 1. žák použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech 2. žák se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojení a otázek Ilustrativní úloha Připrav si se svým kamarádem/svou kamarádkou krátký rozhovor o tom, co rádi/rády děláte ve volném čase. Ptej se a odpovídej s pomocí výrazů v tabulce. Je sais faire... Tu sais jouer... ? Qu’est-ce que tu aimes faire ? Je ne sais pas jouer... J’adore jouer.... Et toi ? Tu aimes le sport ? J’aime… Tu sais jouer d’un instrument de musique ? Je ne sais pas faire... Je sais jouer... J’adore faire... Tu sais faire... ? Je n’aime pas... Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-2-01.2 145 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-02 Žák sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák se představí, sdělí svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad, za použití jednoduchých slovních spojení a vět 2. žák sdělí informace o členech své rodiny, kamarádech a spolužácích (např. jméno, věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi) za použití jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák popíše skutečnosti, se kterými se běžně setkává (např. předměty, zvířata, činnosti), za použití jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Představ spolužákům svoji rodinu. Sděl jim, jak se členové tvé rodiny jmenují, kolik je jim let, co mají a nemají rádi. Uveď, jaká máte domácí zvířata, jaké jsou tvé oblíbené hračky/předměty a co rádi s ostatními členy rodiny společně děláte. Můžeš se inspirovat těmito obrázky. Obr. 1 Obr. 2 Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-2-02.2 Obr. 1: [cit. 2013-04-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: . Obr. 2: [cit. 2013-04-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: . 146 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-03 Žák odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Indikátory 1. žák reaguje pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů (např. sdělí jméno, věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, má rád/nerad) 2. žák odpoví a poskytne konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák se zeptá na konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Představ si následující situaci: Přijel/a jsi na týden do francouzské školy. Máš velmi těžký batoh. Tvůj francouzský kamarád chce vědět proč. Podívej se na obrázek, může ti pomoci vymyslet, co všechno v batohu obvykle nosíš. Sděl to kamarádovi. Dans mon sac à dos il y a... Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-2-03.2 Obr.: Autorka obrázku (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 147 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-3-01 Žák vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Indikátory 1. žák najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Ilustrativní úloha Přečti si text o tom, co dělá Paul celý den, a poté zaškrtni správné odpovědi na otázky. Paul se lève à 6 heures 30. Il quitte la maison à 7 heures 10. Il part à pied. Avant d’arriver à l’école, il passe par un petit magasin et il achète un sandwich. Il arrive à l’école à 8 heures 15. Les cours commencent à 8 heures 30. À midi il mange chez sa grand-mère parce qu’il n’aime pas la cantine. L’après-midi Paul est encore à l’école. Il retourne à la maison à 17 heures 30. Il joue avec son frère, il fait ses devoirs. La famille dîne à 19 heures. Paul ne regarde pas beaucoup la télé, il joue à l’ordinateur. Il se couche à 22 heures. 1. Où est Paul à 8 heures 20 ? a) à l’école b) à la maison c) dans un magasin 2. Où prend Paul son déjeuner ? a) à la cantine b) chez son frère c) chez sa grand-mère 3. À quelle heure Paul rentre-t-il à la maison ? a) à 19 heures b) à 22 heures c) à 17 heures et demie Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-3-01.1 148 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-3-02 Žák rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života 2. žák porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům z běžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. žák porozumí tématu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z běžného života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Přečti si část Juliina dopisu. Poté zaškrtni, zda jsou tvrzení o Julii pravdivá (vrai), či nepravdivá (faux). Vrai Faux 1. Julie a un frère. 2. Julie aime lire des poèmes. 3. Julie a un chien. 4. Julie va au collège. 5. Julie cherche un(e) correspondant(e). Poznámky ilustrativní úloze CJ-5-3-02.1 CJ-5-3-02.2 Bonjour à tous, Moi, c’est Julie. J’ai 13 ans. Je n’ai pas de frère, mais j’ai une sœur. Son nom est Anne et elle a 12 ans. Elle fait de la danse hip-hop. Moi, je fais du volley. J’aime aussi lire, surtout des romans. Mais je n’aime pas les poèmes. Je collectionne les photos de chiens. Papa va m’acheter un petit chien pour mon anniversaire. C’est génial ! J’étudie le français au collège. Je cherche quelqu’un pour échanger des lettres en français... 149 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-4-01 Žák napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života Indikátory 1. žák napíše jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých se představí, uvede svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad 2. žák napíše jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých představí členy své rodiny, kamarády a spolužáky, uvede jejich věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi 3. žák sestaví s použitím slov, jednoduchých slovních spojení a vět krátký pozdrav, dotaz či vzkaz, ve kterém sdělí konkrétní informace nebo se na ně zeptá (např. jak se má, kde je, co dělá, vlastní a umí, zda souhlasí, či nesouhlasí) za použití základních zdvořilostních obratů (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) Ilustrativní úloha Představ si, že si tvá třída dopisuje se třídou francouzských žáků v Beauvillage. Napiš svému korespondentovi / své korespondentce krátký dopis, ve kterém se představíš, popíšeš sám/sama sebe a sdělíš, co rád/a děláš. Můžeš použít slova z nabídky a inspirovat se obrázky. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-4-01.1 Obr.: Autorka obrázků (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Je m’appelle... J’ai... J’habite... Je sais... J’aime... Je voudrais... Je suis... Je fais... Salut ! .............................................. ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... ............................................... Bises ....................................................... ....................................................... ....................................................... ...................... 150 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-4-02 Žák vyplní osobní údaje do formuláře Indikátory 1. žák doplní informace číselné i nečíselné povahy (např. číslice, slova, slovní spojení), které se týkají jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat nebo předmětů, které ho bezprostředně obklopují, a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Představ si následující situaci. Na internetu se objevila nabídka na zasílání francouzského časopisu zdarma. Časopis se ti líbí a chtěl/a bys ho odebírat. Abys ho mohl/a dostávat, je třeba vyplnit a poslat tento formulář. Vyplň ho. Číselné údaje můžeš zapisovat číslicí. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-4-02.1 Obr.: [cit. 2013-04-12]. Dostupný na www: . FICHE DE RENSEIGNEMENTS NOM : ________________ PRÉNOM : ________________ ÂGE : ________________ DATE DE NAISSANCE : _________________ ADRESSE : _____________________________ VILLE : ________________ TÉLÉPHONE : __________________________ LANGUES PARLÉES : ________________ ANIMAL PRÉFÉRÉ : ________________ COULEUR PRÉFÉRÉE : ________________ SPORT PRÉFÉRÉ : ________________ 151 2. stupeň 152 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-1-01 Žák rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o osobách, prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, způsobu života) v pomalu a zřetelně pronášeném jednoduchém projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Ilustrativní úloha Poslechni si, jak se v rozhlasovém pořadu představuje dívka Alice. Na základě informací v nahrávce rozhodni, zda jsou následující tvrzení pravdivá (vrai), nebo nepravdivá (faux). V tabulce zaškrtni správnou odpověď. Vrai Faux 1. Alice a 16 ans. 2. Alice est française. 3. Sa famille est à l’étranger depuis 2 ans. 4. Maintenant, Alice habite en Suisse. 5. La mère d’Alice est ingénieur. 6. Alice est très sportive. 7. Alice aime le cinéma. 8. Alice cherche une correspondante francophone. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-1-01.1 Další poznámky Transkripce textu: Bonjour, je m’appelle Alice. J’ai 14 ans. Je suis belge, mais depuis 3 ans, je vis en Suisse avec mes parents et avec mes deux frères. Ils s’appellent Hugo et Thomas et ils ont tous les deux 16 ans parce qu’ils sont jumeaux. Maman est professeur et travaille à l’université de Genève. Papa est ingénieur et travaille chez Swatch, le fabriquant des montres de très haute qualité. Je joue souvent au tennis et je fais de la natation. J’adore les films, surtout les comédies ! Je cherche une amie qui parle français. 153 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-1-02 Žák rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Indikátory 1. žák porozumí tématu/obsahu krátkého a jednoduchého projevu zřetelně pronášeného jednou či více osobami, který se vztahuje k osvojovaným tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslechni si rozhovor Pierra a Sandry. Na základě informací v nahrávce vyber k otázkám 1–4 vždy dvě správné odpovědi z nabídky a–d. 1. De quoi parlent Pierre et Sandra ? a) de l’école b) de la mode c) de la cuisine d) des vacances 2. Où Pierre et Sandra ont-ils passé leurs vacances ? a) à la mer b) en ville c) à la campagne d) à la montagne 3. Quelles activités Pierre et Sandra ont-ils fait ? Ils ont: a) fait du vélo. b) regardé la télé. c) joué au football. d) fait de la natation. 4. De quelles matières parlent Pierre et Sandra ? a) de l’anglais b) du français c) de la physique d) des mathématiques Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-1-02.1 Další poznámky Transkripce textu: Sandra: Salut ! Ça va? ... Et tes vacances ? Pierre : Salut. Super ! J’ai été à la montagne avec mes parents. Nous avons fait du vélo tous les jours ! Et toi? Sandra: Moi, j’ai passé mes vacances à la campagne chez ma tante avec mes cousins, on s'est bien amusés. Nous avons nagé dans leur piscine et joué aux cartes chaque après-midi. Pierre : Mais, c’est déjà la rentrée... Quel dommage... Sandra: Écoute, nous avons un nouveau prof de français. Il est bien sympa ! Pierre: Vous avez de la chance. J’aime le français. Et les mathématiques aussi. Sandra: C’est vrai ? Moi non, parce que nous avons toujours beaucoup de devoirs à faire! 154 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-01 Žák se zeptá na základní informace a adekvátně reaguje v běžných formálních i neformálních situacích Indikátory 1. žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkého, jasně strukturovaného rozhovoru, který se týká jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života, je-li mu partner v komunikaci ochoten v případě nutnosti pomoci 2. žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých formuluje pozvání a na pozvání reaguje 3. žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých se domluví na tom, co bude dělat, kam půjde, a na podobné výpovědi reaguje 4. žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých sdělí, co se mu líbí/nelíbí, co si přeje/nepřeje, a na podobné výpovědi reaguje 5. žák poskytne a zjistí informace týkající se běžných témat v každodenních situacích (např. kde si co koupit a kolik co stojí, jakým prostředkem se dostane na určité místo, kde se co nalézá) za použití slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Představ si, že provádíš po městě svoji francouzskou kamarádku Marii. Prohlédni si následující plánek a s jeho pomocí jí poraď, jak se dostane: a) na nádraží b) do bazénu c) do kina Místo, odkud Marie vychází, je vyznačeno na plánku. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-01.5 Obr.: Autorka obrázku (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 155 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-02 Žák mluví o své rodině, kamarádech, škole, volném čase a dalších osvojovaných tématech Indikátory 1. žák krátce pohovoří na osvojené téma (např. podle předem připravené osnovy nebo s vizuální oporou) Ilustrativní úloha Představ si, že si se svým francouzským kamarádem / svou francouzskou kamarádkou povídáte po Skypu o tom, jak budete trávit následující prázdniny. Nejdříve si promysli všechny informace, které mu/jí chceš sdělit (s kým pojedeš a kam, co si vezmeš s sebou a aktivity, jimž se budeš věnovat). Můžeš využít následující myšlenkovou mapu. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-02.1 156 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-03 Žák vypráví jednoduchý příběh či událost; popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života Indikátory 1. žák popíše sebe samého, další osoby, prostředí, v němž žije, každodenní činnosti a potřeby a způsob života za použití jednoduchých vět 2. žák vypráví jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 3. žák popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 4. žák popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec Ilustrativní úloha Prohlédni si následující obrázky, které zobrazují Sofiin nedělní program. Seřaď je a popiš v časovém sledu, co a kdy Sofie v neděli dělá. Můžeš využít také uvedené časové údaje. 9 h 9 h 30 11 h 15 15 h 20 h 21 h 45 Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-03.1 Obr. 1–6: Autorka obrázků č. 1–6 (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 157 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-3-01 Žák vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech Indikátory 1. žák najde konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, osobách ve svém okolí, způsobu života) v jednoduchém textu vztahujícím se k tématům, se kterými se může běžně setkat ve svém životě Ilustrativní úloha Přečti si informace o otevírací době kavárny Café de la mer. Na základě uvedených informací odpověz na otázky 1–5 ano (oui) nebo ne (non). Své odpovědi zaškrtni v tabulce. Oui Non 1. En décembre le café est-il fermé ? 2. En mai le café est-il ouvert tous les jours de la semaine ? 3. De novembre jusqu’en mars le café est-il fermé le soir ? 4. En juillet le café est-il ouvert chaque jour ? 5. Le café ouvre-t-il pendant toute l’année à la même heure ? Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-3-01.1 Obr.: Autorka obrázku (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. CAFÉ DE LA MER heures d’ouverture Septembre-juin Samedi : 10 h – 14 h / 18 h – 22 h Dimanche : 10 h – 14 h / 18 h – 21 h Fermeture lundi – vendredi Fermeture le soir entre novembre et mars En juillet et août Tous les jours sauf le mardi 10 h – 14 h et 18 h – 22 h 158 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-3-02 Žák rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace Indikátory 1. žák porozumí obsahu krátkého a jednoduchého textu týkajícího se každodenních témat (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující obsah daného textu) 2. žák odvodí z kontextu význam neznámých slov, která se vyskytují v jednoduchém textu 3. žák porozumí běžným označením a nápisům na veřejných místech, které se týkají např. orientace, upozornění, varování, zákazu, časových údajů Ilustrativní úloha Přečti si následující nápisy, které můžeš vidět ve městě, a prohlédni si obrázky. Přiřaď obrázky 1–4 k následujícím nápisům a–f. Dva nápisy jsou navíc a nebudou použity. a. Interdit de fumer ! b. Stationnement interdit ! c. Ne pas boire d’alcool ! d. Baignade interdite ! e. Silence ! f. Ne pas marcher sur la pelouse ! Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-3-02.3 Obr. 1–4: Autorka obrázků č. 1–4 (Denisa Nováková) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 159 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-01 Žák vyplní základní údaje o sobě ve formuláři Indikátory 1. žák zapíše/doplní informace, slovní spojení nebo jednoduché věty, které se týkají jeho osoby, rodiny a kamarádů, předmětů nebo činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Nedávno jsi v soutěži ve školním časopise vyhrál/a dva lístky zdarma na festival francouzských filmů organizovaný pro studenty francouzštiny. Francouzští pořadatelé festivalu tě nyní žádají o vyplnění přiloženého informačního dotazníku. Vyplň proto následující formulář ve francouzském jazyce. Číselné údaje můžeš zapisovat číslicemi. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-01.1 QUESTIONNAIRE D’INFORMATION Nom : __________ Prénom : ____________ Date et lieu de naissance : le ____________ à ____________ Nationalité : _____________ Adresse (rue, ville, code postal, pays) : ________________________ ________________________ Numéro de téléphone : __________________ Adresse électronique : ________________________ Nom et adresse de l’école : __________________________ Classe fréquentée : _______________ Acteur/actrice préféré(e) : ___________________ Genre(s) de film(s) préféré(s) : _____________________ Genre(s) de film(s) pas aimé(s) : _____________________ Titre du film préféré : ___________________________ Date : ______________ Signature : _____________ 160 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-02 Žák napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák sestaví/napíše krátký jednoduchý popis sebe samého, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb, způsobu života a minulých událostí za použití vět propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 2. žák napíše jednoduchý text (např. dopis, e-mail, vzkaz) vyjadřující např. poděkování, pozvání, prosbu nebo omluvu za použití jednoduchých vět 3. žák napíše jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 4. žák popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 5. žák popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec Ilustrativní úloha Brzy budeš slavit narozeniny a chceš uspořádat doma oslavu. Rád/a bys pozval/a také francouzského kamaráda Jeana. Napiš mu e-mail, ve kterém ho na oslavu pozveš. Ve svém e-mailu nezapomeň uvést kdy, kde a proč se oslava koná. Protože u tebe doma Jean ještě nikdy nebyl, také mu vysvětli, jak se k tobě domů dostane. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-02.2 161 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-03 Žák reaguje na jednoduché písemné sdělení Indikátory 1. žák odpoví písemně s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátké sdělení či otázky, které se týkají např. jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života Ilustrativní úloha Představ si následující situaci: Už brzy tě přijede navštívit tvůj francouzský kamarád Jacques. Proto ti napsal následující e-mail, ve kterém se tě před příjezdem ptá na několik věcí. Přečti si e-mail a odpověz na jeho otázky, které jsou v e-mailu zvýrazněné tučně. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-03.1 Salut, je t'écris parce que j'ai une très bonne nouvelle. J'ai acheté mon billet d'avion pour venir te voir. J'arriverai à l'aéroport de Prague samedi 18 mars à 12h30. Je suis très content parce que c'est la première fois que je viens en République tchèque. Peux-tu venir me chercher à l'aéroport ? Je voudrais aussi savoir ce que nous allons faire pendant le séjour. As-tu prévu un programme ? J'espère que nous visiterons le château de Prague ! Enfin, je voudrais faire un cadeau à tes parents pour les remercier. Qu'est-ce que je pourrais leur offrir ? Réponds-moi vite, à très bientôt, Jacques 162 Další cizí jazyk 163 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-1-01 Žák rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně Indikátory 1. žák se řídí jednoduchými verbálními pokyny učitele (např. při práci s učebnicí, pohybu ve třídě, řešení jazykových úkolů) 2. žák porozumí jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými tématy, jsou-li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Během hodin francouzského jazyka žák reaguje příslušnou činností na pokyny svého učitele / své učitelky. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-1-01.1 Další poznámky Indikátor specifikuje postupné vytváření « la langue de la classe ». Důsledné používání francouzštiny za strany učitele i žáků při běžné komunikaci ve třídě je významným příspěvkem k prohlubování dovednosti poslechu s porozuměním a možností zvýšení frekvence slyšené i mluvené francouzštiny. Transkripce textu: Příklady komunikace ze strany učitele: (Povšimněme si, že vedle imperativu jsou využity i jiné gramatické možnosti, jak po žácích požadovat určitý úkon). - Ouvre ton livre. - Viens au tableau. - Tu veux venir au tableau ? - Comment ça s’écrit ? - Tu peux répéter la phrase ? - Tu vas écrire dans ton cahier à la page 33. - Lis le texte et complète le tableau. - Écoute le dialogue et montre la bonne image. - Écoute l’histoire et mets les images en ordre. - Mettez-vous en groupe de trois. - Tu peux fermer la porte, s’il te plaît ? - Il y a une erreur, tu vois ? - Tu fais le corrigé à la maison. 164 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-1-02 Žák rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům 2. žák porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. žák porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Rodina: Kdo je kdo? Poslechni si vyprávění Amélie o její rodině. Ke každému členu rodiny přiřaď podle obrázku jedno správné číslo. son père Nº ... sa mère Nº ... sa sœur Nº ... son frère Nº ... sa tante Nº ... son oncle Nº ... sa cousine Nº ... Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-1-02.2, DCJ-9-1-02.3 Obr.: Autor obrázku (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Další poznámky Transkripce textu: Je suis Amélie. Sur la photo, il y a une partie de ma famille. Moi, je ne suis pas là, je prends la photo. Maman et ma tante sont sur le canapé. Mon petit frère est entre elles. Papa est derrière ma mère. Il est grand, il porte des lunettes. À côté de lui, il y a ma sœur jumelle. À droite de maman, il y a son frère Pierre, mon oncle. La fille qui est à gauche de ma tante est ma cousine Nathalie. 165 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-1-03 Žák rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje ke každodenním tématům 2. žák porozumí tomu, o čem pojednává velmi krátký a jednoduchý poslechový text, který se vztahuje ke každodenním tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslechni si rozhovor dvou dívek. Na základě nahrávky doplň do vět chybějící informace. 1. La sœur de Pauline s’appelle __________. 2. Elle a __________ ans. 3. Le frère de Pauline a __________ ans. 4. La maman de Pauline joue de la __________. 5. Le papa de Pauline joue de la __________. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-1-03.1 Další poznámky Transkripce textu: - Pauline, comment s’appelle ta sœur ? - Sylvie. - Elle a quel âge ? - Elle a 17 ans. - Et ton frère a 9 ans ? - Non, il a déjà 12 ans. - Et tes parents, ils sont musiciens, hein ? - Oui, maman joue de la flûte et papa de la guitare. - Chouette ! 166 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-01 Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů Indikátory 1. žák použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech 2. žák se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí a má rád/nerad, nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojení a otázek Ilustrativní úloha Představ si následující situaci: Odjel/a jsi s rodiči na prázdniny do Francie a hodně času trávíte na podobné pláži jako na obrázku. Seznámíš se tam s dívkou/chlapcem a začnete se spolu bavit. Představ si, že tvůj spolužák / tvoje spolužačka hraje roli tohoto chlapce / této dívky. Připravte si spolu krátký rozhovor. Zeptej se ho:  zda mluví francouzsky;  jak se jmenuje;  odkud je;  kolik je mu/jí let;  co rád/a dělá; a na podobné otázky odpověz. Obr. 1 Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-01.2 Obr. 1: [cit. 2013-03-17]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: . 167 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-02 Žák sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák se představí, sdělí svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad za použití jednoduchých slovních spojení a vět 2. žák sdělí informace o členech své rodiny, kamarádech a spolužácích (např. jméno, věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi) za použití jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák popíše skutečnosti (např. předměty, zvířata, činnosti), se kterými se běžně setkává, za použití jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Představ si, že jsi na výměnném pobytu ve Francii a seznamuješ se s francouzskými kamarády. Povyprávěj jim o své rodině. Ve svém vyprávění nezapomeň:  popsat členy své rodiny;  sdělit jejich jména;  říct, kolik je jim let;  sdělit, co mají/nemají rádi;  uvést, jakým aktivitám se společně rádi věnujete;  představit vaše domácí zvířata. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-02.2 168 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-03 Žák odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Indikátory 1. žák reaguje pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů (např. sdělí jméno, věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, má rád/nerad) 2. žák odpoví na otázky a poskytne konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák se zeptá na konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha V hodině francouzského jazyka: Tvůj spolužák / tvoje spolužačka má ve svém pracovním listu obrázek třídy. Tvůj obrázek je zatím prázdný. Představ si, jak taková třída vypadá a co všechno se v ní může nacházet. Potom se svého spolužáka / své spolužačky ptej na to, co a kde ve třídě je, a podle jeho/jejích odpovědí třídu nakresli. Na závěr své pracovní listy porovnejte. Žák 1: Žák 2: Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-03.3 Obr.: Autor obrázku (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 169 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-3-01 Žák rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům Indikátory 1. žák porozumí jednoduchým nápisům, popisům, instrukcím, pokynům, příkazům, zákazům na informačních tabulích, s nimiž se setkává v každodenním životě (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Přečti si následující nápisy, které můžeš vidět na různých místech ve městě, a prohlédni si obrázky. Přiřaď obrázky 1–4 k následujícím nápisům A–F. Dva nápisy jsou navíc a nebudou použity. A. Il est interdit de cueillir les fleurs ! B. Ne pas faire du bruit après 21 heures ! C. Ne pas entrer avec les chiens même tenus en laisse ! D. Interdiction de fumer ! E. Ne pas prendre des photos de nos animaux ! F. Il est strictement interdit de manger dans la salle ! Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-3-01.1 Obr. 1–4: Autor obrázku č. 1–4 (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. 170 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-3-02 Žák rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života 2. žák porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům z běžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Přečti si texty o Pierrovi a Marii a podle informací v textu vyplň tabulku. Do každého políčka tabulky napiš jedno slovo nebo číslo. Pouze v posledním sloupci tabulky doplň slova dvě. Pierre est médecin. Il a trente-quatre ans et il est célibataire. Il habite à Brest. Il aime la musique classique, mais il déteste le rock. Il fait de l’athlétisme. Marie a vingt-huit ans. Elle habite à Dardilly, un petit village près de Lyon. Elle est infirmière. Elle adore faire du vélo et nager. Prénom Âge (chiffres) Profession Domicile Loisirs LUI ELLE Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-3-02.1 171 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-3-03 Žák rozumí krátkému jednoduchému textu, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu, a vyhledá v něm požadovanou informaci Indikátory 1. žák porozumí tématu/obsahu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) 2. žák najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem Ilustrativní úloha Přečti si text o tom, jak jde Bertrand na návštěvu ke své kamarádce Lise. Sleduj jeho cestu na mapě a doplň poslední větu. Kde bydlí Lise? Bertrand habite Rue St.-Michel. Il va chez sa copine Lise: Il traverse la place Sainte-Anne, prend la Rue Bonne Nouvelle et continue la Rue Sainte-Melaine. Devant l’École des Beaux-Arts il tourne à droite. Il passe devant le Conservatoire, au prochain carrefour il tourne à gauche et il y est. Lise habite .................................................................... Obr. 1 Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-3-03.2 Obr. 1: Office de tourisme de Rennes Métropole, HOKUS POKUS CRÉATIONS, 2008. 172 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-01 Žák vyplní základní údaje o sobě ve formuláři Indikátory 1. žák zapíše/doplní slova nebo slovní spojení číselné i nečíselné povahy týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat, předmětů, které ho bezprostředně obklopují, a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Představ si následující situaci. Na internetu se objevila nabídka na zasílání francouzského časopisu zdarma. Časopis se ti líbí a chtěl/a bys ho také odebírat. Proto je třeba vyplnit a poslat tento formulář. Redakce odběratelům často posílá malé dárky, proto máš vyplnit také své nejoblíbenější zvíře, barvu a jídlo. Číselné údaje můžeš zapisovat číslicemi. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-4-01.1 Obr.: Autor obrázku (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz. FICHE DE RENSEIGNEMENTS NOM : ________________ PRÉNOM : ________________ ÂGE : ________________ DATE DE NAISSANCE : _________________ ADRESSE : _____________________________ VILLE : ________________ CODE POSTAL : ________________ PAYS : ________________ NATIONALITÉ : ________________ E-MAIL : __________________________________ TÉLÉPHONE : __________________________ LANGUES PARLÉES : ________________ ANIMAL PRÉFÉRÉ : ________________ COULEUR PRÉFÉRÉE : ________________ REPAS PRÉFÉRÉ : ________________ LOISIRS : _______________ DATE ET SIGNATURE : ______________ _______________ 173 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-02 Žák napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák napíše slova, jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých se představí, uvede svůj věk, sdělí, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí 2. žák napíše slova, jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých např. představí členy své rodiny a kamarády, uvede jejich věk a povolání, sdělí, kde bydlí, co dělají, co vlastní a umí 3. žák sestaví s použitím slov, jednoduchých slovních spojení a vět krátký pozdrav, dotaz nebo vzkaz, ve kterém sdělí konkrétní informaci nebo se na ni zeptá (např. jak se má, kde je, co dělá, zda souhlasí, či nesouhlasí), za použití základních zdvořilostních obratů (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) Ilustrativní úloha Představ si, že jsi na dovolené a chceš poslat pozdrav svému kamarádovi do Francie. Napiš mu pohled, ve kterém: - napíšeš, kde jste; - popíšeš, co děláte; - uvedeš, jaké je počasí; - sdělíš, co se ti tam líbí/nelíbí. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-4-02.3 Obr.: Autor obrázku (Jiří Lukš) souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu www.rvp.cz .............. ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... Guillaume Lemoine ........................................... 62, rue de Lille ........................................... 75343 Paris ........................................... FRANCE ............... 174 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-03 Žák stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení Indikátory 1. žák odpoví písemně s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátká sdělení či otázky týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat nebo předmětů z jeho okolí a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Představ si následující situaci. Kamarádka Caroline ti poslala e-mail, ve kterém tě zve na oslavu svých narozenin. Odpověz na něj a zeptej se na další informace, které potřebuješ vědět: co si máš vzít s sebou, jak se k ní dostaneš a v kolik hodin máš přijít. Salut les amis, Je vous invite pour fêter mon anniversaire samedi prochain. On peut pique-niquer dans le jardin et après, on peut jouer au football ou se baigner dans la piscine. J’attends votre réponse! À bientôt Caroline Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-4-03.1