1. Úvod do studia oboru: tradiční a moderní didaktika Petr Knecht Didaktika jako… • … umění vyučovat. • … teorie vyučování. • … teorie kurikula, učení a vyučování. Profilující disciplína učitelského vzdělávání. K dispozici existuje nepřeberné množství literatury. Tradiční vs. moderní didaktika • Tradiční didaktika je normativní – říká, že by něco mělo být, případně se soustředí na systematizování didaktických kategorií. Je abstraktní – nad obsahy jednotlivých oborů. • Moderní didaktika je explanační – vysvětluje, proč něco funguje a něco nefunguje, a za jakých podmínek. Je zakotvená do konkrétních obsahů jednotlivých oborů. Je didaktika živá? • Tradiční pojetí obecné didaktiky je natolik abstraktní, že je obtížné na jejím pojmovém základě posuzovat konkrétní výukové situace. • Pracuje se převážně s pojmy širokého významu (didaktické principy/zásady, výukové metody/formy apod.) s nespecifikovanou vazbou na učitelovo didaktické myšlení a jednání. • Problémy, které učitel řeší, jsou často vázány na určitý obor, případně na konkrétní učivo. • Jaké je možné řešení? http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/ Výzkum vzdělávání: základ moderní didaktiky • Existují metody, které nefungují? • Co dělám dobře? Co dělám špatně? • Co je lepší? Aby žáky učení bavilo, nebo aby měli výsledky? • Jak víte, co funguje dobře? • Lidé často zaměňují běžnou praxi za nejlepší praxi. Evidence-based přístup Didaktika založená na důkazech: • Potřebujete znát všechny důkazy, abyste mohli činit jasná rozhodnutí. • Není dostačující vědět, co funguje, ale proč to funguje. • Musíte znát faktory, které hrají roli právě ve vašem případě. • Je třeba se stále dívat kriticky na své vlastní didaktické činnosti ve světle výzkumů. Evidence-based přístup „Evidence rather than tradition or authoritative personal opinion.“ Je lepší strávit více času problémovou úlohou, nebo diktováním textů? A jak mám žáky naučit pravopis? Literatura k tématu • Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32. • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258. • http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/ Pro fajnšmekry: Petty, G. (2009). Evidence-based teaching. Cheltenham: Nelson Thornes.