Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků Čj.: ČŠIG-1554/11-G2 vzdělávání na školní rok 2011/2012 Schváleno na základě 32. PV MŠMT dne 16. srpna 2011 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2011/2012 1. Rovný přístup ke vzdělávání Znaky splnění kritéria^2) - Škola pravdivě informuje o vzdělávací nabídce a postupu při přijímání ke vzdělávání způsobem dostupným všem uchazečům, přijímání uchazečů je v souladu s platnými předpisy. - Škola přijímá opatření podle potřeby dětí, žáků a studentů na základě doporučení školského poradenského zařízení a v souladu se závěry vlastního hodnocení individuálních potřeb jednotlivce a podle možností školy. - Škola identifikuje a eviduje děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a děti, žáky a studenty nadané ve školní dokumentaci, přijímá účinná opatření pro vytvoření podmínek pro jejich úspěšný rozvoj a respektuje doporučení školských poradenských zařízení. - Škola zohledňuje vnější prostředí (sociální, regionální), reálné podmínky a možnosti školy, které mohou ovlivnit úspěšnost dětí, žáků a studentů ve vzdělávání. - Škola má účinné preventivní systémy zaměřené na omezení rizikového chování (zejména šikany, zneužívání návykových látek, záškoláctví), školních úrazů a školní neúspěšnosti a sleduje jejich naplňování. - Škola zohledňuje vzdělávací potřeby a možnosti žáků – cizinců při jejich začleňování do vzdělávání a při jejich hodnocení, zejména ve výuce českého jazyka a ve vyučovacích předmětech, ve kterých znalost českého jazyka hraje důležitou roli. Základní právní východiska § 2 odst. 1 písm. a) a b) Zásady a cíle vzdělávání, § 5 Školní vzdělávací programy, § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů, § 20 Vzdělávání cizinců, § 29 odst. 1 Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních a § 30 Školní řád, vnitřní řád a stipendijní řád školského zákona^3) Další právní východiska Vyhláška č. 48/2005 Sb.^4), 73/2005 Sb. ^5), vyhláška č. 72/2005 Sb.^6), antidiskriminační zákon^7), Úmluva o právech dítěte^8), příslušné RVP, § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona MŠ § 34 Organizace předškolního vzdělávání školského zákona ZŠ § 36 Plnění povinnosti školní docházky a § 37 Odklad povinné školní docházky školského zákona, § 15 odst. 9 vyhlášky č. 48/2005 Sb. SŠ, konzervatoře a VOŠ § 60 až 64 Přijímání ke vzdělávání ve střední škole, § 72 a násl. Ukončování středního vzdělávání, § 88 Přijímání ke vzdělávání v konzervatoři, § 90 Absolutorium v konzervatoři, § 93 a násl. Přijímání ke vzdělávání ve vyšší odborné škole a § 101 a násl. Ukončování vyššího odborného vzdělávání školského zákona, vyhláška č. 671/2004 Sb.^9), vyhláška č. 177/2009 Sb.^10), vyhláška č. 47/2005 Sb.^11), vyhláška č. 13/2005 Sb.^12), vyhláška č. 10/2005 Sb.^13) 2. Školní vzdělávací programy (vzdělávací programy) Znaky splnění kritéria^2) - ŠVP v nabídce školy odpovídají zápisu oborů vzdělání do rejstříku škol a školských zařízení. - ŠVP jsou v požadované struktuře a jsou zpracovány podle školského zákona. - ŠVP jsou zpracovány v souladu se zásadami RVP (výsledky komparační analýzy). - ŠVP a jejich uspořádání jsou orientovány na cíle vzdělávání a na podporu rozvoje osobnosti dětí a žáků. - Škola identifikuje silné a slabé stránky v souvislosti s realizací a inovací ŠVP v praxi (SWOT, ISO, CAF apod.). - Změny a inovace ŠVP jsou odůvodněné, vznikají na základě praxe a přijímaná opatření vycházejí z vlastního hodnocení školy, ze zásad a cílů platného školského zákona a priorit rozvoje vzdělávání vyjádřených např. v DZ a DZK. Základní právní východiska § 5 Školní vzdělávací programy, § 6 Vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání, § 142 odst. 1 Účinky zápisu do rejstříku škol a školských zařízení školského zákona Další právní východiska Vyhláška č. 74/2005 Sb.^14), vyhláška č. 108/2005 Sb. ^15), příslušné RVP, § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 3. Řízení školy Znaky splnění kritéria^2) - Úroveň řízení odpovídá typu školy, její velikosti a personálnímu složení, rozhodovací pravomoci jsou sladěny s následnými výkonnými kompetencemi a příslušnými zdroji, organizační struktura podporuje aktuální potřeby a strategické záměry rozvoje školy - Vedení školy průběžně hodnotí a inovuje strategie a plány pro realizaci ŠVP. - Na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy se podílejí další pracovníci školy, ve vnitřních normách (např. školní řád) jsou dobře popsána práva a povinnosti všech účastníků vzdělávání, jejich dodržování se pravidelně monitoruje a vyhodnocuje (např. v pedagogické radě). - Škola pravdivě vykazuje údaje o činnosti (např. statistické výkaznictví), výroční zprávy o činnosti školy jsou v požadované struktuře a vycházejí z výsledků vlastního hodnocení, případně ze zjištění externích hodnocení a kontrol. - Vedení školy realizovalo opatření k odstranění nedostatků zjištěných Českou školní inspekcí v uplynulém období. Základní právní východiska § 10 Výroční zprávy, § 12 odst. 2 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy, § 28 odst. 5 Dokumentace škol a školských zařízení, § 30 Školní řád, vnitřní řád a stipendijní řád a § 164 Ředitel školy a školského zařízení školského zákona Další právní východiska Vyhláška č. 15/2005 Sb.^16), § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 4. Personální podmínky Znaky splnění kritéria^2) - Škola přijímá opatření k odstraňování personálních rizik v souladu se závěry vlastního hodnocení (např. kvalifikovanost, věková struktura, fluktuace). - Školní systém odměňování podporuje realizaci ŠVP. - Škola systematicky podporuje začínající PP do 3 let praxe. - Struktura využití pracovní doby PP a jejího naplňování je v souladu s platnými předpisy (např. přímá a nepřímá pedagogická činnost). - PP se účastní DVPP, školní systém DVPP je v souladu s výsledky vlastního hodnocení a podporuje realizaci ŠVP. - DVPP je prioritně orientováno na vzdělávání celého pedagogického sboru a zejména podporuje zlepšení informační gramotnosti a schopnosti komunikace v CJ, zaměřuje se na rozšíření specializací PP (např. VP, koordinátor ICT, koordinátor ŠVP, speciální pedagog, školní metodik prevence). - Škola podporuje mobilitu PP (např. zahraniční stáže, ISIC, EUROPASS, výměnné pobyty). Základní právní východiska § 164 odst. 1 písm. c) a e) Ředitel školy a školského zařízení školského zákona, zákon o pedagogických pracovnících^17) Další právní východiska Vyhláška č. 317/2005 Sb.^18), nařízení vlády č. 75/2005 Sb.^19), příslušné RVP 5. Materiální předpoklady Znaky splnění kritéria^2) - Škola zajišťuje bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj dětí, žáků a studentů při všech činnostech pořádaných školou. - Škola realizuje opatření k udržení a zlepšování prostorových podmínek pro vzdělávání v souladu s předpisy BOZ, PO, požadavky na bezbariérovost a s výsledky vlastního hodnocení, případně externích kontrol. - Škola zajišťuje obnovu a rozvoj materiálně technických podmínek pro realizaci ŠVP v souladu s RVP. - Škola zajišťuje obnovu vybavenosti ICT včetně využití ve výuce a v administrativě. Základní právní východiska § 29 odst. 1 a 2 Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních školského zákona Další právní východiska Vyhláška č. 410/2005 Sb.^20), příslušné RVP, § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona § 23 Organizace škol školského zákona MŠ vyhláška č. 14/2005 Sb.^21) ZŠ vyhláška č. 48/2005 Sb. SŠ, konzervatoře a VOŠ vyhláška č. 13/2005 Sb., vyhláška č. 10/2005 Sb. 6. Finanční předpoklady Znaky splnění kritéria^2) - Škola určuje priority podle rozpočtových možností a přijímá opatření v souladu se závěry vlastního hodnocení a vnitřní kontroly, koncepční záměry rozvoje školy jsou schváleny (podporovány) zřizovatelem. - Škola používá efektivně a hospodárně finanční prostředky přidělené ze státního rozpočtu v souladu s účelem, na který byly přiděleny. Škola vhodně využívá možnosti hospodářské činnosti, rozvojových programů MŠMT, projektů ESF apod., sleduje a hodnotí jejich přínos pro realizaci ŠVP. - Na financování školy se podílí další fyzické nebo právnické osoby v souladu s platnými předpisy (podíl příspěvku z rozpočtu zřizovatele, sponzorských darů, plateb rodičů, žáků a studentů). - Škola sleduje dílčí výdaje školy ve vybraných oblastech podle priorit DZ, DZK (provázání rozpočtu se strategickými prioritami) - ZŠ využila prostředků z projektu EU peníze školám. Základní právní východiska 160 až 163 Financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu školského zákona, zákon č. 306/1999 Sb.^22) Další právní východiska Zákon č. 563/1991 Sb.^23), § 23 Organizace škol školského zákona a vyhláška č. 14/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005 Sb., vyhláška č. 13/2005 Sb., vyhláška č. 10/2005 Sb., § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 7. Efektivní organizace vzdělávání Znaky splnění kritéria^2) - Škola naplňuje učební plány (povinné vyučovací předměty kurikula) podle schválených vzdělávacích programů a v souladu se školským zákonem a RVP. - Škola zajišťuje povinné vyučovací předměty a sleduje přínos vzdělávacích oblastí k rozvoji klíčových kompetencí (ČJ, M, AJ, aj.). - Využití disponibilních hodin, nabídka nepovinných a volitelných vyučovacích předmětů je v souladu s cíli a profilem ŠVP a podporuje úspěšnost dítěte/žáka/studenta. - Škola pro děti, žáky a studenty se SVP a děti, žáky a studenty nadané organizuje odpovídající vzdělávání vhodnými formami (systém podpory nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů). - Škola má koncepci domácí přípravy (účinná podpora rozvoje vzdělávání žáků a studentů, spolupráce s rodinou). - Škola přijímá opatření k odstranění sociálních, zdravotních a bezpečnostních bariér v průběhu vzdělávání. Základní právní východiska § 7 odst. 2 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení, § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP, vyhláška č. 73/2005 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005 Sb., vyhláška č. 13/2005 Sb., vyhláška č. 10/2005 Sb., § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 8. Účinná podpora rozvoje osobnosti dětí, žáků a studentů Znaky splnění kritéria^2) - Škola ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními poskytuje informace a poradenskou pomoc v záležitostech týkajících se vzdělávání a zajišťuje pomoc při změně vzdělávacího programu. - PP uplatňuje pravidla školního řádu a pedagogickou diagnostiku v hodnocení výsledků vzdělávání dětí, žáků a studentů. - Formy vzdělávání umožňují zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji. - V průběhu vzdělávání jsou uplatňovány účinné moderní pedagogické metody a přístupy. - PP vytváří možnosti pro individuální vzdělávací přístup. - PP uplatňuje ve výuce diferencované činnosti. - PP motivuje děti, žáky a studenty k využívání různých vzdělávacích a zájmových aktivit. Základní právní východiska § 2 odst. 1 písm. b), e) a f) Zásady a cíle vzdělávání a § 116 Školská poradenská zařízení školského zákona, vyhláška č. 72/2005 Sb. Další právní východiska Příslušné RVP 9.Partnerství Znaky splnění kritéria^2) - Škola spolupracuje se zákonnými zástupci nezletilých dětí a žáků, rodiči zletilých žáků a studentů, popřípadě s osobami, které vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost (informovanost, zapojení v orgánech školy, komunikace se školou, společné akce školy a rodiny). - Škola spolupracuje se školskou radou (ZŠ, SŠ a VOŠ), pokud je školská rada zřízena, škola plní vůči školské radě povinnosti plynoucí ze školského zákona (např. předkládá k vyjádření ŠVP, dále ke schválení výroční zprávy o činnosti školy, školní řád, pravidla pro hodnocení, podíl na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy). - Škola podporuje vznik žákovské a studentské samosprávy a umožňuje jí podílet se na správě školy. - Škola spolupracuje i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky (např. zajištění praktického vyučování, zájmové činnosti). Základní právní východiska § 12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy, § 21 Práva žáků, studentů a zákonných zástupců nezletilých žáků, § 167 a násl. Školská rada školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP 10. Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností dětí, žáků a studentů Znaky splnění kritéria^2) - Školní vzdělávací strategie se zaměřují na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v CJ. - PP a žáci jsou správně informováni a systematicky připravování pro realizaci cílů kurikulární reformy. - Škola dosahuje plánovaných cílů, na základě výsledků žáků přijímá opatření (inovace obsahu vzdělávání, inovace metod a forem, přizpůsobování organizačních struktur, aj.). - Škola nabízí programy pro žáky se SVP. - Škola nabízí programy pro talentované a nadané žáky. - Škola se aktivně účastní rozvojových projektů. Základní právní východiska § 2 odst. 1 písm. g) Zásady a cíle vzdělávání školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP 11. Systematické hodnocení individuálních a skupinových výsledků vzdělávání dětí, žáků a studentů Znaky splnění kritéria^2) - Škola plánovitě sleduje úspěšnost dětí, žáků a studentů při přechodu z nižšího na vyšší stupeň vzdělávání (vstupní ročníky). - Škola plánovitě sleduje úspěšnost dětí, žáků a studentů při přechodu z nižšího na vyšší stupeň vzdělávání (vstupní ročníky). - Škola soustavně zjišťuje a hodnotí úroveň výstupů a výsledků vzdělávání vymezených v RVP (např. komisionální zkoušky, školní testy, národní a mezinárodní šetření). - Škola využívá příležitosti k porovnání hodnocení výsledků z více zdrojů (např. pedagogická rada, školské poradenské zařízení, zřizovatel, žáci, rodiče, studenti, školská rada). - Škola zajišťuje včasnou podporu dětem, žákům a studentům s riziky školní neúspěšnosti podle výsledků vlastního hodnocení. Základní právní východiska § 2 odst. 1 písm. b) a g) Zásady a cíle vzdělávání školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP 12. Systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání školy Znaky splnění kritéria^2) - Škola sleduje celkovou úspěšnost dětí, žáků a studentů v realizovaných vzdělávacích programech v časové řadě (tříleté období) a soulad výsledků vzdělávání podle ŠVP s požadavky stanovenými v RVP. - Škola dosahuje požadovaných výstupů ve vybraných vyučovacích předmětech kurikula (ČJ, AJ, M) v časové řadě (tříleté období) podle ŠVP a přijímá opatření v souladu se závěry vlastního hodnocení výsledků. - Škola sleduje celkovou a skupinovou úspěšnost dětí, žáků a studentů při ukončování stupně vzdělání v časové řadě (tříleté období) a přijímá opatření v souladu se závěry vlastního hodnocení. - Škola sleduje efektivitu a úspěšnost školních systémů v oblasti BOZ, prevence rizikového chování a školní neúspěšnosti a přijímá opatření v souladu se závěry vlastního hodnocení. - Škola využívá výstupy externích hodnocení výsledků vzdělávání (např. využití příležitosti srovnání výsledků s jinými školami, a to na regionální, národní nebo mezinárodní úrovni). - Škola prezentuje výsledky veřejně (např. www). - Škola sleduje další uplatnění svých absolventů (při dalším studiu, na trhu práce). Základní právní východiska § 2 odst. 1 písm. g) Zásady a cíle vzdělávání, § 10 Výroční zprávy a § 12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP 1) Jednotlivá kritéria pro hodnocení se využijí v návaznosti na charakter posuzované školy nebo školského zařízení (dále „školy“). 2) Oranžovou barvou jsou vyznačeny znaky, které jsou podmínkou požadovaného stavu a jejichž nenaplnění zároveň vyžaduje uložení lhůty. Červenou barvou jsou pak vyznačeny znaky, jejichž nenaplnění může být důvodem pro podání návrhu na výmaz ze školského rejstříku. Barevné rozlišení je orientační a musí být vždy posuzováno s ohledem na individuální případ a ve vztahu k dalším kritériím. 3) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů 4) Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb. 5) Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. 6) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. 7) Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon) 8) Sdělení č. 104/1991 Sb. ve znění sdělení č. 41/2010 Sb. m. s., kterým se vyhlašuje Úmluva o právech dítěte 9) Vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů 10) Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů 11) Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, ve znění vyhlášky č. 126/2011 Sb. 12) Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů 13) Vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 470/2006 Sb. 14) Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 109/2011 Sb. 15) Vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních, ve znění vyhlášky č. 436/2010 Sb. 16) Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb. 17) Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů 18) Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb. 19) Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb. 20) Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb. 21) Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb. 22) Zákon č. 306/1999, o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů 23) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Příloha č. 1 Povinné ukazatele pro hodnocení škol ve školním roce 2011/12 Školský zákon Obsah Kvantifikátor § 14 Vzdělávání příslušníků národnost. menšin zřiz. tříd, škol počty žáků § 15 Vyučování náboženství počty žáků § 23 Organizace škol počty žáků § 24 Školní rok počet volných dnů § 25 Formy vzdělávání počet vyučovacích hodin § 27 Fond učebnic pro vybrané žáky středních škol údaj v % § 41 Individuální vzdělávání – zrušení Iv, přezkoušení lhůty, počty dnů § 47 Přípravné třídy ZŠ minimální počet žáků § 49 Průběh zákl. vzdělávání – předání dokumentace lhůty, počty dnů § 50 Uvolňování z vyučování, omlouvání neúčasti lhůty, počty dnů § 52 Hodnocení výsledků vzdělávání – přezkoušení lhůty, počty dnů § 66 Průběh středního vzdělávání – přestupy žáků, přerušení studia, zanechání studia lhůty, počty dnů § 69 Přezkoušení žáka lhůty, počty dnů Vyhl. č. 14/2005 Sb. Předškolní vzdělávání § 1 Podmínky provozu MŠ počty hodin § 1a Podrobnosti o organizaci MŠ věk dětí v ročnících § 2 Přijaté děti ve třídách MŠ počty § 3 Přerušení provozu MŠ – informace ředitele lhůty, počty dnů § 5 Péče o bezpečnost dětí - děti na ped. pracovníka počty § 6 Úplata za předškolní vzdělávání výše úplaty, osvobození Vyhl. č. 48/2005 Sb. Základní vzdělávání § 1 Organizace vzdělávání – vyuč. hodiny, přestávky počty hod., délka přestávek § 2 Výuka plavání počty hodin § 3 Zajištění akcí mimo školu, žáci na ped. pracovníka počty § 4, 5 Žáci ve školách, třídách počty § 6 Poskytování učebnic, školních potřeb hodnota šk. potřeb v Kč § 10, 11 Třídy pro jazykovou přípravu počty žáků, délka přípravy § 12 Kurz pro získání základního vzdělání počty hodin, žáků Vyhl. č. 13/2005 Sb. Střední vzdělávání § 2 Žáci ve škole, ve třídě, skupině počty § 11 Teoretické vyučování – vyuč. hodiny, přestávky počty hodin, délka přestávek § 13 Odborný výcvik– vyuč. hodiny, přestávky počty hodin, délka přestávek § 16 Sportovní příprava – vyuč. hodiny, odpočinek počty hodin, zahájení výuky § 18 Konzervatoř - žáci počty žáků Vyhl. č. 10/2005 Sb. Vyšší odborné vzdělávání § 3 Organizace vyučování délka vyučování § 4 Studenti ve studijní skupině, dělení, spojování počty studentů § 7, 8 Absolutorium, organizace absolutoria termíny, organizace Vyhl. č. 73/2005 Sb. Vzdělávání žáků se SVP § 8 Organizace speciálního vzdělávání – vyuč. hodiny, pedagogičtí pracovníci souběžně pracující počty § 9 Zařazování žáků do speciálního vzdělávání délka diagnost. pobytu § 10 Žáci ve školách, třídách, odděleních, st. skupinách počty § 11 Péče o bezpečnost a zdraví, žáci na ped. pracovníka počty Vyhl. č. 15/2005 Sb. Vlastní hodnocení § 7 Obsah a zpracování výroční zprávy o činnosti školy termíny Vyhl. č. 64/2005 Sb. Evidence úrazů § 1 Kniha úrazů termíny § 4 Zasílání záznamu o úrazu, aktualizace záznamu o úrazu termíny Příloha č. 2 Prameny ke Kritériím hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Zákony - Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů - Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů - Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů - Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů - Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů Nařízení vlády ČR - Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání - Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické, přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb. Vyhlášky - Vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů - Vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 470/2006 Sb. - Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů - Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb. - Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb. - Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, ve znění vyhlášky č. 126/2011 Sb. - Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb. - Vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb. - Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. - Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. - Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 109/2011 Sb. - Vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních, ve znění vyhlášky č. 436/2010 Sb. -Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb. - Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění pozdějších předpisů - Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb. - Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče - Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních - Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů Usnesení vlády ČR - Usnesení vlády ČR z 3. ledna 2001 č. 28 ke Zprávě o výchově k lidským právům v České republice - Usnesení vlády ČR ze dne 7. února 2001 č. 113 k Bílé knize – Národnímu programu rozvoje vzdělávání v České republice - Usnesení vlády ČR ze dne 30. října 2002 č. 1046 k Dlouhodobému programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny v 21. století, ve znění usnesení vlády ČR ze dne 22. srpna 2007 č. 936 - Usnesení vlády ČR ze dne 4. července 2007 č. 611 ke Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013 - Usnesení vlády ČR ze dne 22. srpna 2007 č. 926 o Národním akčním plánu prevence dětských úrazů na léta 2007 až 2017 - Usnesení vlády ČR ze dne 9. července 2008 č. 851 Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008-2015) - Usnesení vlády ČR ze dne 4. května 2009 č. 572 Strategie boje proti extremismu Národní strategické a kurikulární dokumenty - Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky - Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Strategie celoživotního učení České republiky - Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání pro období 2009-2013 - Akční plán podpory odborného vzdělávání - Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008 – 2015) - Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009-2012 - příslušné RVP Mezinárodní dokumenty - Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení a Aktualizovaný strategický rámec evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy - Lisabonská strategie: Vzdělávání a odborná příprava v Evropě (Vzdělávání 2010) - Rezoluce Rady o celoživotním vzdělávání z 27. června 2002 - Akční program podpory celoživotního učení na období let 2007-2013 Příloha č. 3 Seznam zkratek Zkratka Plné znění AJ Anglický jazyk BOZ Bezpečnost a ochrana zdraví CJ Cizí jazyk ČJ Český jazyk DVPP Další vzdělávání pedagogických pracovníků DZ Dlouhodobý záměr DZK Dlouhodobý záměr kraje ESF Evropský sociální fond EU Evropská unie ICT Informační a komunikační technologie M Matematika MŠ Mateřská škola MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR PO Požární ochrana PP Pedagogický pracovník RVP Rámcový vzdělávací program SŠ Střední škola SVP Speciální vzdělávací potřeby ŠVP Školní vzdělávací program VOŠ Vyšší odborná škola VP Výchovný poradce ZŠ Základní škola Příloha č. 4 Základní pojmy Oblast hodnocení Pro potřeby České školní inspekce je oblast hodnocení chápána jako prvek struktury hodnocení školy/školského zařízení. Oblasti hodnocení vycházejí ze zásad a cílů vzdělávání v souladu se školským zákonem. Zaměření jednotlivých oblastí umožňuje identifikovat dobré výsledky vzdělávání a potřeby zlepšení úrovně vzdělávání. Oblasti jsou stanoveny s ohledem na cíle, které stanovuje škole/školskému zařízení zejména školská legislativa, národní strategické dokumenty pro oblast vzdělávání s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v rámcových vzdělávacích programech a odpovídajících právních předpisech. Tato kategorizace kriterií umožňuje také agregování inspekčních zjištění na úrovni regionů, na úrovni národní nebo podle stupňů vzdělávání nebo na vybrané skupiny žáků. To je zároveň nástrojem pro zvýšení efektivnosti inspekčních postupů. Kritérium Kritéria pro celkové hodnocení školy mají podat výpověď o tom, zda škola naplňuje své poslání a dosahuje cílů vzdělávání v souladu s požadavky školské legislativy. Inspekce zde poskytuje v inspekční zprávě informace napomáhající ke zlepšování kvality a efektivity školy a účinnosti podpory rozvoje osobnosti dětí, žáků a studentů školou/školským zařízením. Zohledňují se specifické rysy, např. socioekonomické a územní. Kritérium vymezuje kvalitu ve zvolené oblasti činnosti školy, charakterizuje žádoucí stav. Pro inspekční hodnocení jsou kriteria pojata jako legislativní zkratky a žádoucí stav je popsán znaky úspěšného naplnění kriteria v souladu s normou. Výčet znaků umožňuje identifikovat rizikové a úspěšné školy. Jejich uspořádání v logickém rámci monitoruje stav podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Nově se orientuje inspekce především na školní a skupinové výsledky škol. Gramotnost Schopnost číst, psát a zvládat základní početní úkony. Při absenci těchto schopností hovoříme o analfabetismu nebo negramotnosti. O pologramotnosti hovoříme v případě, že člověk umí číst, ale neumí psát. Konzumní životní přístup vede u lidí s nižším vzděláním k pasivnímu vztahu ke čtení a psaní. Zapomínáním dochází k tzv. druhé negramotnosti. V přeneseném smyslu (ve smyslu něco umět, znát) se používá i pojem funkční gramotnost, jazyková gramotnost (schopnost číst a psát v cizím jazyce), informační gramotnost apod. Funkční gramotnost (angl.: functional literacy) 1. Znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné k plnému zapojení a účasti člověka v hospodářském, společenském a kulturním životě společnosti, ve které žije. Označení určitého způsobu chování, jmenovitě schopnost rozumět tištěným informacím a využívat je v každodenních činnostech, v osobním životě, v zaměstnání a v komunitě tomu, aby jednotlivec dosáhl svých cílů, rozvinul svoje znalosti a potenciál. V Mezinárodním výzkumu funkční gramotnosti dospělých (Literacy, Economy and Society, 1955) je tato členěna do tří složek: literární, dokumentové a numerické. Opakem je funkční negramotnost (angl.: functional illiteracy) - viz alfabetizace. 2. Ve užším pojetí: schopnosti, znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému vykonávání pracovní činnosti (funkce). Zaměření inspekčního hodnocení na zjišťování podpory funkčních gramotností je prostředkem k hodnocení správného zaměření školy na klíčové kompetence požadované v RVP na jednotlivých stupních vzdělávání. Čtenářská gramotnost Porozumění psanému textu, používání psaného textu a přemýšlení o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu za účelem aktivní účasti ve společnosti. Literární gramotnost je schopnost nalézt a porozumět informaci z textů, které nejsou přímo určeny pro sdělení nějaké jednoduché informace. Dokumentová gramotnost je schopnost potřebná k vyhledávání a vyžití přesné informace, obsažené v nějakém dokumentu. Matematická gramotnost Schopnost jedince identifikovat a pochopit úlohu, kterou matematika hraje ve světě, dělat dobře podložené matematické soudy a zabývat se matematikou způsobem, který bude splňovat potřeby současného a budoucího života jedince jako konstruktivního, zainteresovaného a přemýšlivého občana. Numerická gramotnost je dovednost manipulovat s čísly, aplikovat aritmetické operace na údaje, obsažené často v různých složitých materiálech, grafech, tabulkách, apod. Informační gramotnost Soubor základních znalostí a dovedností, které umožňují používat informační a komunikační technologie. Podle koncepce státní informační politiky sem patří: - schopnost používat počítač a jeho základní periferie jako pracovní nástroj s použitím aplikačního programového vybavení; schopnost vytvořit multimediální dokument (tj. dokument, v němž je spojen textový, statický či pohyblivý grafický a zvukový záznam); schopnost používat počítač v rámci sítě (e-mail, web); - schopnost orientovat se ve vlastním počítačovém systému (práce s operačním systémem, se soubory atp.); schopnost vyhledávat a filtrovat informace. Přírodovědná gramotnost Schopnost využívat přírodovědné vědomosti, klást otázky a na základě důkazů vyvozovat závěry vedoucí k porozumění a usnadňující rozhodování týkající se přirozeného světa a změn, které v něm nastaly v důsledku lidské činnosti. V inspekčním hodnocení je sledováno prioritně získávání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a bezpečnosti a ochraně zdraví. Sociální gramotnost Z hlediska společenského musíme gramotnost posuzovat v širších souvislostech, které zvýrazňují rozsah sociálních rolí - hovoříme o sociální gramotnosti. Jedná se o širší pozadí hodnot, znalostí i zcela konkrétních univerzálních, obecných dovedností. Můžeme hovořit o čtyřech základních typech gramotnosti, které spolu úzce souvisí: demokratická gramotnost (schopnost občanů chápat podstatu demokracie, pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu se zodpovědností a smyslem pro sociální soudržnost); tržní gramotnost (znalosti a dovednosti nutné pro zvládání osobního i profesního života v tržních vztazích); metodologická gramotnost (zvládnutí základních operací klasické logiky a obecné metodologie řešení problémů, práce s daty, informacemi, výběr variant, týmová práce, elementární statistické metody atp.); existenciální gramotnost (schopnost klást si základní otázky smyslu a hodnoty lidské existence, hledat řešení, akceptovat toleranci, umění plánovat svůj život, nalézat vztah k okolí, budování osobní a společenské odpovědnosti atd.). V inspekčním hodnocení do této oblasti zařazujeme i výchovu ke zdraví, zejména vytváření návyků podpory vlastního zdraví, budováním pozitivních vztahů mezi lidmi a respektováním pravidel vzájemného soužití. Porozumění změn v životě člověka a jejich reflexe (puberta, dospívání, sexuální dospívání), podpora zdravého způsobu života (výživa, hygiena, pohyb, prevence úrazů a nemocí) a prevence rizik ohrožujících zdraví (stres, návykové látky, šikana, sexuální násilí…). Podpora osobnostního a sociálního rozvoje jedince. Uzlový bod vzdělávání Uzlový bod vzdělávání je zahájení nebo závěr vzdělávací etapy, pro něž stanovuje školský zákon nebo jiná norma očekávané výstupy jako závazné nebo orientační. České školní inspekce předpokládá, že budou postupně zaváděny srovnávací metody hodnocení výsledků vzdělávaní v těchto uzlových bodech do praxe jako nový prvek hodnocení žáků, skupin i celých škol. Škála Škála je metoda, sloužící k záznamu jednotlivých vlastností posuzovaného subjektu, a to způsobem, který zajišťuje určitou objektivnost a dovoluje kvantitativní zachycení jevu. Posuzovací škála hodnotí zkoumaný jev přiřazením určité charakteristiky nebo číselného skóru. Při hodnocení škol/školských zařízení Česká školní inspekce používá v současném období změn čtyřstupňovou hodnotící škálu umožňující identifikaci rizikových a úspěšných škol. Partnerství Partnerství a rozvoj strategického partnerství jsou škole zčásti vymezeny školským zákonem, inspekce zjišťuje, kteří další partneři jsou pro školy a školská zařízení přínosem, jaké jsou možnosti aktivního zapojení do činnosti školy a jak přínosné jsou partnerské vztahy pro zvýšení kvality výsledků vzdělávání.