3) Created by DPE, Copyright IRIS 2005 INFORMAČNí SYSTÉM ŠKOLY 1_ Informační systém školy systému školy používáme k popsání aktivit školy souvisejících se shromažďováním, analýzou, uchováním, popřípadě komunikací relevantních informací. Složky marketingového informačního systému jsou znázorněny na obr. 3.1 Informační systém školy. Obr.3.1 Informační systém školy Rozhodování není v podstatě nic jiného než proces vyhodnocování a srovnávání informací. Abychom mohli vůbec něco porovnávat a vyhodnocovat, musíme mít k dispozici dostatek relevantních informací. Bez dobrých informací se ředitel školy musí spoléhat více na svou intuici a odhad. Proces rozhodování se tak ale stává více náhodným, což může znamenat v rychle se měnícím prostředí neuspěch. Pokud vedení školy nechce přenechat iniciativu jiným vzdělávacím institucím a chce si udržet nebo posílit svou pozici na trhu vzdělávacích služeb, musí neustále vlivy prostředí školy sledovat a vyhodnocovat. Ať již se jedná o změny v legislativě, v demografickém vývoji, ekonomické oblasti regionu či obce, nebo o změny v klimatu školy, mezilidských vztazích, ve vnímání kvality výuky studenty školy aj. Chce-li vedení školy potřebné informace získat, musí nalézt způsob průběžného získávání potřebných informací tak, aby při vzniku určitého problému měl management dostatek informací pro svá kvalifikovaná rozhodnutí. Pro řadu škol je pořád ještě typická situace, kdy vedení věnuje hlavní pozornost personálnímu a materiálnímu zajištění výuky, přičemž dalšímu "výrobnímu faktoru(~ tj. získání informací, věnuje velmi malou pozornost. Informační systém školy představuje snahu vedení školy o systemizaci toků informací nezbytných pro řízení školy za učelem jejich rychlé a efektivní využitelnosti. Můžeme jej definovat jako systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu aktivit školy. Jak škola může poznat a specifikovat problémy, které mají být řešeny a jak by měl být strukturován informační systém školy, který by měl poskytnout nezbytné informace pro analýzu problému a rozhodnutí vedoucí k jeho řešenÍ. Pojmu (marketingového) informačního Informační systém školy 1 J Vedení školy Prostředí školy Systém Marketingový vnitřních. --- výzkum Makroprostředí informací Plánování 2áci/studenti Organizování Rodiče X ~, Řízení Absolventi Kontrola Konkurence Podniky Analýza, Veřejnost Systém externích --- informaCI 1 informací - Na levé straně je znázorněno prostředí školy, které by vedení školy mělo neustále monitorovat - kromě hlavních trendů ze školního makroprostředí zejména situaci týkající se současných a potenciálních žáků školy, názorů rodičů, uplatnění absolventů, postavení konkurence, reakce veřejnosti, podnikové sféry, obce aj. Získáním potřebných sekundárních a primárních informací a jejich analýzou vytváří vedení školy předpoklady pro lepší plánování, organizování, řízení a kontrolu činností školy. Následná rozhodnutí a komunikace směřují do mezoprostředí a částečně i makroprostředí školy. Je samozřejmé, že jiný druh a množství informací potřebuje venkovská malotřídní škola, jiné informace vysoká škola s řadou fakult a dvaceti tisíci studenty. Proto se také informační systém základní školy zásadně liší od systému školy vysoké. Systém externích informací ) Zatímco vnitřní informační systém školy poskytuje vedení školy informace podchycující jevy, které se v minulosti uskutečnily uvnitř školy, systém externích informací poskytuje informace o jevech a trendech, které probíhají ve školním mezo a makroprostředí. Řada těchto informací je běžně školám k dispozici v odborném či denním tisku, odborné literatuře, Věstnících MŠMT, informacích Krajských úřadů či v jiných publikovaných zdrojích, které obsahují údaje týkající se školské problematiky (výroční zprávy škol, almanachy atd.). Důležité informace může vedení školy získat i v případě dobře fungujících asociací škol, které připravují pro své členy řadu přehledů a informací týkajících se příslušného stupně a zaměření školy. Jiným zdrojem sekundárních informací je účast pracovníků školy na školeních, seminářích nebo konferencích, ať již domácích či mezinárodních. Mezi důležité zdroje externích sekundárních údajů patří i statistické ročenky nebo přehledy vydávané vládou nebo MŠMT. Podávají potřebné údaje o demografických, ekonomických, sociálních a jiných aspektech života společnosti. Některé konkrétnější údaje týkající se regionů, okresů a měst vydávají krajské či městské úřady, ty rovněž v řadě případů vydávají pravidelně pro potřeby škol informační periodika. Pro školy je již zcela běžné získávání velkého množství informací prostřednictvím sítě Internet.