Technická centra mládeže. Budoucnost technického vzdělávání. Technické obory - současnost 1.Nedostatek zájmu žáků o technické obory. 2.Krize a zánik mnoha učebních oboru a současně zánik některých odborných učilišť. 3.Postupně mizející snaha rodičů předávat svá řemesla svým dětem. V současnosti jde o nedostatek kvalifikovaných pracovníku v některých (převážně dělnických a řemeslných) profesích, rostoucí nezaměstnanost, problémy s uplatněním absolventů středních škol na trhu práce, potíže s absolventy základních škol. Negativní aspekty Rušením školních dílen v některých základních školách (zejména ve větších městech) se prakticky neprovádí výuka praktických činností s materiály a je nahrazována teoretickou výukou. Žáci se zájmem o praktické činnosti ve školních dílnách tak ztrácejí jedinečnou možnost uplatnění svých motorických schopností a dovedností (u žáků nižších ročníku osmiletých gymnázií lze toto prominout). U žáků tradičních základních škol jsou praktické činnosti velmi významné např. z hlediska volby povolání. Východiska Existují centra volného času, která nabízejí zájmovou činnost rozličného zaměření. Stávající centra a podobná zařízení – jsou úzce specializovaná (např. letecké modelářství) a pouze pro velmi omezený počet zájemců. Klesá počet žáku na základních školách, některé školy se slučují, jiné zanikají. Uvolněné prostory by možná bylo efektivní využít ke zřízení tzv. Technických center mládeže. Technická centra mládeže (TCM) Nejde o novou myšlenku (v některých evropských státech něco podobného funguje). Pro koho? Technické centrum bude podle své kapacity sloužit především žákům několika okolních základních škol se zaručenou dostupností k zajištění výuky předmětů technického charakteru. Výuka: Design a konstruování, Práce s technickými materiály, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou apod. TCM – další úkoly Vzhledem k předpokládanému technickému vybavení by mohlo centrum zajišťovat: - dopravní výchovu, - část praktické výuky pro zvláštní školy (pokud se v daném regionu vyskytují). Mimo pravidelnou výuku (v odpoledních a večerních hodinách) bude centrum nabízet: • různorodou zájmovou činnost – od elementárních ručních prací po práce s technickými materiály, • práci na obráběcích strojích, elektrotechnické činnosti a práce s výpočetní technikou. Tyto činnosti mohou ekonomicky přispět k provozu. - TCM – personální obsazení Přípravu výuky, materiál, údržbu zařízení, specializované práce na strojích apod. - zabezpečí technický personál (vyučení a středoškolsky vzdělaní pracovníci – technici). Výuku povedou plně kvalifikovaní učitelé (absolventi pedagogických fakult a odborníci na technickou a informační výchovu spolu s asistenty – absolventy bakalářského studia technického charakteru). V čele musí být vysokoškolsky vzdělaný manažer, který bude partnerem ředitelům zainteresovaných škol. - TCM – časová organizace Výuka bude probíhat ve větších, 4h blocích. Ve skupině maximálně 15 žáku. Pět čtyřhodinových bloků v jedné oblasti (např. ruční obrábění kovů) nahradí pravidelnou půlroční výuku na základní škole. V centru může být současně v provozu několik odborných učeben (pro až 75 žáku). Pokud bude centrum pracovat ve dvou 4h cyklech, znamená to denně v pravidelné výuce až 150 žáku. - TCM – výhody • Odpadnou problémy s často nekvalitní výukou předmětů technického charakteru (nekvalitní zařízení školních dílen, špatné nářadí a nástroje, nedostatek materiálu apod.). • Možnost specializované výuky informačních technologií, např. programování, práce s programy (AutoCad apod.). • Žáci se dostanou do kvalitně vybavených dílen a laboratoří. • Bude zabezpečena bezpečnost a hygiena práce na nejvyšší možné úrovni. - TCM – výhody • Žáci budou moci volit podle svého zájmu druh výuky. • V jedné skupině mohou být společně žáci s různých škol. • Lze předpokládat i zájem o kvalitní trávení volného času. • Informační centrum může provádět poradenskou činnost a připravovat žáky na volbu vlastní profese. • - TCM – nevýhody • Přechod žáků do centra, hromadnou dopravou znamená zvýšené riziko při přesunech. (školní autobusy). • Při dlouhodobější nepřítomnosti jednotlivců (nemoc) bude u nich docházet k podstatnému zpoždění při osvojování potřebných vědomostí a dovedností (náhradní výuka v odpoledních hodinách, případně přesunem do jiné skupiny, či opakujícího se kurzu apod.). • Problémy budou s rozvrhem základních škol a organizací práce (výběr povinně volitelných předmětu, dělení a střídání skupin a další problémy vyřeší schopný ředitel). • - TCM – kdo to zaplatí Ten kdo má zájem na elementární technické vzdělanosti naší mládeže a s tím na dalším rozvoji naší společnosti: vláda, MŠMT – ve spolupráci s Evropskou unií. Jako sponzoři mohou dobře fungovat výrobní závody. Iniciativní základní školy by ve vzájemném spojení a spolupráci mohly na vytvoření podobného centra získat finance z Evropských sociálních fondu. Je to utopie? - Závěr Literatura: [1] Friedmann, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. [2] Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. [3] Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. [4] http://www.ped.muni.cz/wtech/elearning/ttv.pdf