Plán práce ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ na školní rok 2012/2013 Vedoucí školního poradenského pracoviště: Mgr. Lenka Ondráčková – výchovný poradce Členové školního poradenského pracoviště: Mgr. Michaela Hantková – výchovný poradce Mgr. Monika Štěrbová – školní psycholog Mgr. Eliška Špačková – školní metodik prevence Mgr. Ivana Laciná – školní speciální pedagog Mgr. Hana Stejskalová – školní speciální pedagog - logoped Školní poradenské pracoviště zahájilo na ZŠ Rosice 3. 9. 2012 devátý rok své činnosti. Personální složení se v letošním školním roce nemění. Nemění se ani hlavní cíl naší práce – poskytovat kvalitní poradenské služby učitelům, žákům i jejich rodičům v následujících oblastech: 1. výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2. péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3. problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4. kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5. prevence sociálně patologických jevů a závadového chování Pro letošní školní rok jsme si stanovily dvě priority: 1. Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými. 2. Rozvoj „Peer programu“ – spolupráce starších spolužáků a mladšími v rámci prevence sociálně patologických jevů. Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti: 1. Výchova a vzdělávání žáků s vývojovými poruchami učení ZÁŘÍ · Nákup a příprava pomůcek pro integrované žáky Zodpovídá: Laciná · Aktualizace a doplnění databáze integrovaných žáků a ostatních žáků se specifickými vzdělávacími potřebami k 7. 9. 2012, doplnění databáze o žáky se zdravotním postižením, rozlišení žáků, kteří mají diagnostikovanou SPUCH a těch, kteří byli vyšetřeni a žádná porucha jim diagnostikována nebyla. Zodpovídá: Hantková · Aktualizace informačních nástěnek pro rodiče i učitele Zodpovídá: Laciná · Příprava podkladů pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky v souladu s platnou legislativou a s využitím zkušeností z loňského školního roku + založení spisů a vedení spisové dokumentace Zodpovídá: Hantková · Spolupráce výchovných poradců, školního speciálního pedagoga a školního psychologa s třídními učiteli při tvorbě IVP pro integrované žáky Zodpovídají: Hantková, Ondráčková, Laciná, Štěrbová · Náslechy speciálního pedagoga v hodinách českého jazyka na 1. stupni, dohodnutí spolupráce s učiteli českého jazyka i třídními učiteli Zodpovídá: Laciná · Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci – jednání se účastní třídní učitel, určený konzultant ŠPP, na 2. stupni vyučující českého jazyka, případně vyučující dalších předmětů, ve kterých se problémy výrazně projevují Zodpovídají: Hantková, Ondráčková, Laciná, Štěrbová · Přihlášky a zahájení činnosti DYS-klubu v 2. – 9. ročníku; DYS-kluby na 1. stupni zahájí činnost od 17. 9. 2012, na 2. stupni od 1. 10. 2012 Zodpovídají: Laciná, Hantková, Odehnalová · Zahájení reedukací vývojových poruch učení v rámci výuky Čj pro integrované žáky 3. a 4. tříd Zodpovídá: Laciná · Přihlášky a zahájení činnosti LOGO-klubu v 1. a 2. ročníku, LOGO-klub zahájí činnost od 1. 10. 2012 Zodpovídá: Stejskalová ŘÍJEN · Evidence a kontrola individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky do 5. 10. 2011, jejich předložení řediteli školy, kompletace spisové dokumentace Zodpovídá: Hantková, Ondráčková · Jednání v pedagogicko-psychologických poradnách a ve speciálně pedagogických centrech, se kterými škola spolupracuje – dohoda spolupráce na nový školní rok + projednání individuálních vzdělávacích plánů s konzultanty školského poradenského zařízení Zodpovídá: Hantková, Ondráčková PROSINEC · Depistážní šetření v 1. třídách – vyhledávání žáků s percepčním oslabením Zodpovídá: Laciná, Štěrbová · Kontrola vedení dokumentace o žácích s SPUCH – záznamy v katalogových listechZahájení docvičovacích hodin pro vybrané žáky 1. tříd s percepčním oslabením v rámci 1 hodiny českého jazyka týdně Zodpovídá: Hantková LEDEN · Informace rodičům o výsledcích depistážního šetření v 1. třídách + domluva na návštěvě docvičovacích hodin pro žáky 1. tříd Zodpovídá: Laciná, Štěrbová · Příprava školních dotazníků pro odeslání na vyšetření do PPP pro integrované žáky a dále pro žáky, kteří budou přecházet na II. stupeň a u kterých se objevily aktuální problémy Zodpovídá: Hantková · Zhodnocení činnosti DYS-klubu, LOGO-klubu a efektivity reedukací specifických vývojových poruch učení a spolupráce s rodiči i vyučujícími za 1. pololetí školního roku Zodpovídají: Laciná, Stejskalová, Hantková, Odehnalová · Zhodnocení efektivity práce integrovaných žáků podle IVP v 1. pololetí + návrhy na doplnění IVP Zodpovídají: Hantková, Ondráčková, Laciná, Štěrbová ÚNOR · Zahájení docvičovacích hodin pro vybrané žáky 1. tříd s percepčním oslabením v rámci 1 hodiny českého jazyka týdně Zodpovídá: Štěrbová · Depistážní šetření ve 2. třídách – vyhledávání žáků se vznikající poruchou učení a jejich odesílání na komplexní vyšetření do PPP Zodpovídá: Laciná, Štěrbová BŘEZEN · DYS-olympiáda – soutěž pro děti s poruchami učení v rámci kroužku DYS-klub na 1. stupni Zodpovídá: Laciná ČERVEN · Zhodnocení výsledků péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – zpětná vazba od zákonných zástupců integrovaných žáků i jejich vyučujících – předání dotazníků a jejich vyhodnocení Zodpovídá: Hantková, Ondráčková ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK · V rámci jedné z hlavních priorit pro letošní školní rok náslechy v hodinách, ve kterých jsou vyučováni integrované žáci a následné konzultace s učiteli o možnostech práce s nimi. Četnost těchto náslechů bude dána zájmem učitelů a časovými možnost členů školního poradenského pracoviště – bude však minimálně 1x za školní rok u každého integrovaného žáka a předmětu, ve které se porucha nebo mimořádné nadání nejvíce projevují · Průběžné odesílání žáků na vyšetření do PPP – úzká spolupráce s třídními učiteli a vyučujícími českého jazyka, pomoc při přípravě dotazníků · Konzultace s třídními učiteli a rodiči žáků s poruchami učení o závěrech prvního vyšetření v PPP a projednání následné péče o tyto žáky, v případě zájmu rodičů poskytnutí materiálů k reedukaci poruch při domácí přípravě žáků · Sledování adaptačních potíží žáků 1. ročníků při zahájení školní docházky a žáků 6. ročníků při přechodu na II. stupeň a pomoc třídním učitelům a rodičům při jejich řešení · Spolupráce s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami · Konzultace s rodiči žáků s poruchami učení a chování · Sledování nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – zapojení do programů dalšího vzdělávaní a průběžné doplňování knihovny odborné literatury Zodpovídají: Hantková, Ondráčková, Laciná, Štěrbová 2. Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem ZÁŘÍ · Spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro nadané žáky Zodpovídají: Hantková · Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů s mimořádně nadanými žáky a jejich zákonnými zástupci – jednání se účastní třídní učitel, určený konzultant ŠPP, případně vyučující dalších předmětů, ve kterých se nadání výrazně projevuje Zodpovídají: Hantková · Přihlášky do kroužku pro nadané žáky – Tvůrčí psaní Zodpovídá: Hantková ŘÍJEN · Zahájení činnosti kroužku pro nadané žáky Zodpovídají: Hantková LISTOPAD · Jednání o neprospěchu u žáků, kteří jsou za 1. čtvrtletí hodnoceni z některého předmětu nedostatečně, evidence zápisů z jednání Zodpovídají: Ondráčková LEDEN · Zhodnocení činnosti kroužku pro nadané a spolupráce s rodiči i vyučujícími za 1. pololetí školního roku Zodpovídají: Hantková · Zhodnocení efektivity práce mimořádně nadaných žáků podle IVP v 1. pololetí + návrhy na doplnění IVP Zodpovídají: Hatková DUBEN · Jednání o neprospěchu u žáků, kteří jsou za 3. čtvrtletí hodnoceni z některého předmětu nedostatečně, evidence zápisů z jednání Zodpovídají: Ondráčková ČERVEN · Zhodnocení efektivity práce mimořádně nadaných žáků podle IVP ve 2. pololetí, zpětná vazba k plnění IVP Zodpovídají: Hantková ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK · Průběžné sledování nadaných a talentovaných žáků a návrhy další péče o ně – zapojení do soutěží, využívání metod a forem výuky, které zajistí individuální přístup k těmto žákům ve vyučování – např. zadávání diferencovaných úkolů, motivace pro zapojení do soutěží · Spolupráce s třídními učiteli při přípravě IVP pro mimořádně nadané žáky · Průběžné sledování žáků s neprospěchem – poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých předmětů i rodičům těchto žáků, případně žákům samotným · Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu, případně tvorba podpůrného vzdělávacího programu pro žáky s neprospěchem – úzká spolupráce s třídními učiteli a rodiči neprospívajících žáků · Spolupráce s předmětovými komisemi – metodická podpora a pomoc při vytváření učebních materiálů pro práci s mimořádně nadanými žáky Zodpovídají: Hantková, Ondráčková 3. Problémy spojené se školní docházkou ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK · Prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu: evidence neomluvených hodin, účast na jednáních třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání třídních učitelů s rodiči a z jednání výchovných komisí Zodpovídá: Ondráčková · V případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s neomluvenou a zvýšenou absencí Zodpovídají: Štěrbová · Spolupráce se sociálním odborem při MěÚ v Rosicích a kurátorem pro mládež, případně s Policií ČR, při řešení případů neomluvené absence Zodpovídají: Ondráčková · Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrhy opatření Zodpovídá: Ondráčková · Koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů – možnost zadání úkolů z jednotlivých předmětů + individuální konzultace + individuální přezkoušení Zodpovídá: Ondráčková 4. Kariérní poradenství ZÁŘÍ · Předání základních informací o aktivitách plánovaných v oblasti volby povolání na školní rok 2012/13 vycházejícím žákům · Průzkum mezi vycházejícími žáky – další studium po ukončení základní školy a volba povolání · Průzkum zájmu o studium na víceletém gymnáziu mezi žáky 5. a 7. ročníků · Příprava materiálů o volbě povolání pro třídní učitele vycházejících žáků a zájemců o studium na víceletém gymnáziu – předání informací rodičům na třídních schůzkách dne 12. 9. 2012 · Příprava podkladů pro kontrolní vyšetření vycházejících žáků s poruchami učení z důvodu možnosti jejich zohlednění při přijímacím řízení na střední školy i následném studiu · Aktualizace informační nástěnky – základní informace a plán aktivit ŘÍJEN · Průběžná spolupráce s náborovými pracovníky · Shromažďování informací o možnostech studia na SŠ a SOU ve školním roce 20013/14 a předávání průběžných informací vycházejícím žákům – aktualizace nástěnek · Příprava Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice – pozvání zástupců SŠ a SOU, příprava informačních materiálů · Vydání přihlášek na střední školy žákům, kteří se budou hlásit na umělecké obory a budou vykonávat talentové zkoušky LISTOPAD · Od 1. 11. 2012 vydání přihlášek na střední školy žákům, kteří se budou hlásit na umělecké obory a budou vykonávat talentové zkoušky · Čtvrtek 1. 11. 2012 – Veletrh středních škol na ZŠ Rosice - obecné informace o možnostech dalšího vzdělávání žáků po ukončení ZŠ - legislativní změny a optimalizace sítě středních škol - informace o vyplňování a podávání přihlášek - informace o spolupráci s PPP při volbě povolání - individuální prezentace přítomných zástupců SŠ a SOU · Kontrola přihlášek žáků na obory s talentovou zkouškou - do 20. 11. 2012, následné vrácení přihlášek žákům; zákonní zástupci si sami zajistí do 30. 11. 2012 odeslání přihlášky na střední školu · Exkurze vycházejících žáků do informačního střediska Úřadu práce Brno-venkov: 9.A – pondělí 26. 11. 2012 9.B – úterý 27. 11. 2012 PROSINEC · Poskytování individuálních konzultací vycházejícím žákům a jejich rodičům – pomoc při rozhodování LEDEN · Přijímací řízení na obory s talentovými zkouškami + vyhodnocení tohoto přijímacího řízení · Přihlášky na testy profesní orientace pro žáky 8. tříd · Vydávání přihlášek na SŠ a SOU vycházejícím žákům a zájemcům o víceletá gymnázia – žáci dostanou 2 přihlášky s vyplněným pospěchem spolu s vysvědčením za 1. pololetí dne 31. 1. 2013 ÚNOR · Kontrola a evidence přihlášek na SŠ, SOU a víceletá gymnázia, potvrzení přihlášek ve škole a jejich následné vrácení žáků - do 29. 2. 2013; zákonní zástupci zajistí do 15. 3. 2013 odeslání přihlášky na střední školu · Testy profesní orientace pro žáky 8. tříd BŘEZEN · Zahájení individuálních konzultací se žáky 8. tříd a jejich rodiči k výsledkům testů profesní orientace DUBEN · První kolo přijímacího řízení, sledování a vyhodnocení výsledků prvního kola přijímacího řízení na SŠ a SOU · Sledování a zhodnocení výsledků přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia KVĚTEN · Další kola přijímacího řízení – pomoc žákům, kteří v 1. kole neuspěli při odvolacím řízení, hledání volných míst a vyplňování přihlášek – sledování a vyhodnocení výsledků dalších kol přijímacích zkoušek na SŠ a SOU ČERVEN · Vypracování přehledu umístění vycházejících žáků na SŠ a víceletá gymnázia, zhodnocení výsledků přijímacího řízení za uplynulý školní rok Za celou oblast zodpovídá: Ondráčková Za aktivity spojené s testy profesní orientace zodpovídá: Štěrbová 5. Prevence sociálně patologických jevů a závadového chování žáků · Aktivity plánované v oblasti prevence jsou jako každoročně podrobně popsány v Minimálním preventivním programu školy. Jeho cílem je předat informace o sociálně patologických jevech, ukázat jaké problémy tyto jevy způsobují ve společnosti, pomáhat žákům vyrovnávat se se stresem, posilovat jejich sebedůvěru, toleranci, příznivé klima ve třídě, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti. · Minimální preventivní program vychází ze Školní preventivní strategie ZŠ Rosice a bude realizován stejně jako v minulých letech ve 3 oblastech: 1) součást výuky v 1. - 9. ročníku 2) volnočasové aktivity: a) dlouhodobého charakteru b) jednorázové akce 3) spolupráce s rodiči · Minimální preventivní program školy je přílohou tohoto plánu práce. Za vypracování, plnění a vyhodnocení MPP zodpovídá: Špačková · Zapojení školního psychologa do oblasti prevence: - úzká spolupráce se školním metodikem prevence – především v oblasti mapování vztahů ve třídách a při vyšetřování šikany - preventivní práce s třídními kolektivy na 1. stupni – hrací hodiny dvakrát ročně – říjen + březen, náslechy ve vyučování minimálně jedenkrát ročně, další spolupráce na základě zájmu třídních učitelů v rámci třídnických hodin - preventivní práce s třídními kolektivy na 2. stupni – 1 třídnická hodina v podzimních měsících, téma na základě poptávky žáku; další třídnické hodiny na zakázku třídního učitele podle aktuální situace v třídních kolektivech - práce se skupinou žáků z 8. a 9. tříd v rámci „Peer programu“ – pomoc při organizaci akcí, aktivity na přestávky pro třídy 1. stupně, příprava preventivních programů na aktuální téma pro mladší spolužáky Zodpovídá: Štěrbová 6. Další aktivity školního psychologa Spolupráce s rodiči a žáky současných a budoucích 1. tříd ZÁŘÍ · Adaptační program pro žáky 1. tříd: 1.A 10. + 11. 9. 2012 1.B 11. + 12. 9. 2012 ŘÍJEN · Přednáška pro rodiče žáků 1. tříd na téma „Jak pomoci prvňákovi při domácí přípravě“ LEDEN · Spolupráce při zápisu do 1. tříd, konzultace pro rodiče v oblasti orientačního posouzení školní zralosti · Příprava letáku pro rodiče na téma „Školní zralost“ na schůzku rodičů budoucích prvňáků Další aktivity: · Zprostředkování služeb odborných pracovišť – doporučení k odborným vyšetřením žáků, konzultace o výsledcích vyšetření, koordinace návazné péče na škole · Příprava a průběžná aktualizace materiálů ze školního poradenského pracoviště pro učitele na nástěnce ve 2. patře vedlejší budovy – nabídka DVPP, přehled informací z časopisů 7. Prezentace služeb Školního poradenského pracoviště: ZÁŘÍ · Informační leták pro rodiče žáků 1. tříd, ostatní žáci mají základní informace a kontakty v nové žákovské knížce · Účast na třídních schůzkách v 1. třídách – předání základních informací o školním poradenském pracovišti a aktivitách školního psychologa a speciálního pedagoga připravených pro žáky a rodiče žáků 1. tříd · Aktualizace informací o ŠPP na informačním panelu u vchodu do školní budovy · Aktualizace informací na webových stránkách školy – nová struktura informací o poradenských službách Zodpovídá: Ondráčková PRŮBĚŽNĚ PO CELÝ ROK · Příspěvky do časopisu Rosa – informace o našich aktivitách · Příspěvky do školního časopisu Rosník informující o aktivitách ŠPP pro žáky · Příprava aktuálních informací na webové stránky 8. Plán DVPP · Mgr. Lenka Ondráčková – novinky v poradenské péči na základních školách, inkluze · Mgr. Michaela Hantková – novinky v oblasti péče o nadané žáky · Mgr. Eliška Špačková – prevence sociálně patologických jevů – kiberšikana · Mgr. Monika Štěrbová – kresba postavy a kresba stromu · Mgr. Ivana Laciná – novinky v práci se žáky s vývojovými poruchami učení · Mgr. Hana Stejskalová – novinky v práci se žáky s logopedickými problémy 9. Konzultační hodiny a pracovní porady členů ŠPP: a) Konzultační hodiny: · Mgr. Lenka Ondráčková úterý: 13.30 – 15.00 · Mgr. Michaela Hantková pondělí: 13.00 – 14.00 · Mgr. Eliška Špačková pondělí: 11.00 – 12.30 · Mgr. Monika Štěrbová úterý: 12.00 – 14.00 · Mgr. Ivana Laciná: čtvrtek: 9.00 – 10.00 · Hana Stejskalová: pondělí: 13.00 – 14.00 b) Pracovní porady členů ŠPP * 29. 8. 2012 * 2. 10. 2012 * 1. 11. 2011 * 6. 12. 2011 * 3. 1. 2012 * 24. 1. 2012 * 28. 2. 2012 * 27. 3. 2012 * 24. 4. 2012 * 29. 5. 2012 * 19. 6. 2012 V Rosicích dne 10. 9. 2012 Mgr. Lenka Ondráčková vedoucí ŠPP