Program – 11. 10. 2013 n9.00 – 10.00 → 1. blok – vyhodnocení vstupních dotazníků + vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice, budování ŠPP n10.15 – 10.30 → přestávka J n10.30 – 11.45 → 2. blok – VP v systému poradenských služeb na ZŠ (1. část) n11.45 – 12.00 → přestávka J n12.00 – 13.00 → 3. blok – VP v systému poradenských služeb na ZŠ (2. část) nZpracováno 19 dotazníků nStruktura posluchačů: n - 11 základní školy, 4 střední školy, n 4 speciální školy a zařízení n - 9 začínajících výchovných poradců n - 4 vykonávají funkci déle než 2 roky n - 6 funkci nevykonává n Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: npřibývá škol, kde pracují školní psychologové – jak jsou financovaní? nnejčastěji ve škole poradenské služby poskytuje pouze výchovný poradce a školní metodik prevence – 7 škol n6 škol - výchovný poradce, školní metodik prevence a školní psycholog n2 školy – kompletní školní poradenské pracoviště – výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog n1 škola – výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog n2 školy – pouze výchovný poradce nz většiny dotazníků není poznat, jak a zda spolu poradenští pracovníci ve škole spolupracují a kdo poskytování poradenských služeb koordinuje n nNejčastější činnosti výchovných poradců na ZŠ: ¨kariérní poradenství + organizační zajištění podávání přihlášek na SŠ ¨řešení výchovných a výukových problémů ¨spolupráce s PPP, SPC, SVP, OSPOD, Policie, … ¨péče o integrované žáky a koordinace tvorby IVP ¨evidence zpráv z vyšetření žáků v PPP + předávání informací kolegům ¨řešení problémů spojených se školní docházkou, záškoláctví ¨sledování nadaných žáků a péče o ně ¨organizace výchovných komisí ¨řešení konfliktních situací ve škole ¨individuální konzultace pro žáky, rodiče a učitele ¨spolupráce s vedením školy při řešení problémových situací (porušení ŠŘ, šikana, záškoláctví,…) ¨individuální práce se žáky ¨změna vzdělávacího programu ¨výuka Volby povolání ¨metodická pomoc učitelů v oblasti práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nNejčastější činnosti výchovných poradců na SŠ: ¨volba povolání a dalšího studia ¨spolupráce s PPP ¨nábor na ZŠ ¨řešení výukových problémů studentů ¨řešení záškoláctví ¨péče o žáky s poruchami učení + předávání informací kolegům, vedení dokumentace k SPU ¨sledování problémových studentů ¨pomoc třídním učitelům i rodičům při řešení výchovných problémů ¨sledování uplatnění absolventů ¨koordinance prevence ¨ n ¨účast na poradách vedení školy ¨řešení šikany, drobné kriminality, užívání drog ¨vedení odborné knihovny ¨informační servis – nástěnky ¨řešení upravených podmínek k maturitám ¨řešení osobních problémů studentů ¨organizace výchovných komisí ¨řešení konfliktních situací ve škole ¨pomoc studentům s přechodem ze ZŠ na SŠ ¨adaptační pobyt pro 1. ročníky ¨výchovné komise n nOčekávání: ¨pomoc při řešení konkrétních problémů, příklady dobré praxe, uplatnění teorie v praxi ¨právní rámec činnosti výchovného poradce, lepší orientace v legislativě ¨jak pracovat s rodiči, kteří nechtějí spolupracovat ¨multietnické problémy ¨nové poznatky v oblasti pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství ¨strategie sjednocení výchovných postojů kolegů ¨strategie sebeovládání v zátěžových situacích ¨ jak zefektivnit práci VP, aby se nevyplňovaly jenom papíry ¨ ¨ ¨ n ¨pravidla pro komunikaci s rodiči o jejich dětech – jak potlačit jejich ambice a upřednostnit zájmy dítěte ¨nové směry a možnosti práce s dětmi se zdravotním postižením ¨práce s třídním kolektivem, začlenění problémových žáků ¨komunikace s problémovými rodiči ¨řešení konfliktních situací ve škole ¨rozsah práce výchovného poradce – co musí/nemusí, co má/nemá dělat ¨evidence zpráv a nakládání s nimi ¨spolupráce výchovný poradce – třídní učitel ¨výměna zkušeností Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole Vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice nCharakteristika školy: núplná základní škola, jediná ve městě s 5500 obyvateli ncca 470 žáků, 29 pedagogů, školní psycholog, 2 asistenti pedagoga, 4 vychovatelky školní družiny n20 tříd, 12 na prvním a 8 na druhém stupni nprůměrný počet žáků na jednu třídu 23,5 ncca 1/3 žáků vyšetřeno v PPP ncca 100 žáků s diagnostikovanou poruchou učení nebo chování, z toho 15 integrovaných + 2 žáci integrovaní pro poruchu autistického spektra n3 mimořádně nadaní integrovaní žáci nŠkolní rok 2001/02 → můj nástup do funkce + zahájení studia ¨rozdělení funkce výchovného poradce a školního metodika prevence ¨příprava plánu práce – předpokládané činnosti na jednotlivé měsíce ¨vytvoření počítačové databáze žáků vyšetřených v PPP ¨změna struktury IVP a spolupráce s rodiči ¨organizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice + začlenění učiva Volba povolání do učebních plánů 7. – 9. ročníku n ¨setkání se šikanou a nesprávné řešení – zahájení spolupráce se ŠMP + projekt „Prevence šikanování na ZŠ Rosice“ ¨prevence a postihy záškoláctví – nový metodický pokyn, společný postup řešení ¨závěry inspekce – dobře nastartovaná cesta, povzbuzení do další práce ¨Závěrečná zpráva o činnosti n nŠkolní rok 2002/03 → dokončení studia ¨plán práce – časové rozvržení činností pro každou oblast zvlášť ¨příprava metodických materiálů pro učitele zaměřených na práci se žáky s SVP ¨zahájení reedukací poruch učení pod vedením učitele se zaměřením na speciální pedagogiku ¨narůstající problémy se závadovým chování žáků – sjednocování způsobu řešení (jednání u VP, výchovné komise, zápisy z jednání) n nŠkolní rok 2003/04 ¨inovace v oblasti kariérního poradenství – testy profesní orientace ve spolupráci s PPP ¨inovace v péči o žáky s SVP – projednávání IVP integrovaných žáků za účasti TU, speciálního pedagoga nebo VP a vyučujícího ČJ + depistáž pro žáky 2.ročníků (PPP) ¨novinka v oblasti prevence šikanování – příprava „Adaptačního pobytu pro žáky 4.a 6.tříd“ ¨novinka v oblasti prevence záškoláctví – projednávání zvýšené omluvené absence nzávěrečná zpráva – stále více práce a prohlubování spolupráce se speciálním pedagogem (učitelem 1. stupně se specializací speciální pedagogika) a školním metodikem prevence → zahájení příprav ke vzniku školního poradenského pracoviště n nŠkolní rok 2004/05 ¨od tohoto školního roku není výchovný poradce třídní učitel a má svoji kancelář, kde je dostatečný prostor a klid pro vedení jednání – podmínky pro práci se výrazně profesionalizují ¨k 1. 9. 2004 vznik školního poradenského pracoviště – vytvoření statutu a náplní práce ¨personální podmínky se zpočátku nezměnily – všichni členové ŠPP učiteli ZŠ – na počátku mělo ŠPP 4 členy ¨plán práce – vymezení 5 hlavních oblastí činnosti a stanovení odpovědnosti členů za plnění jednotlivých úkolů (od této doby nemáme samostatný plán činnosti VP, minimální preventivní program je přílohou plánu práce ŠPP) ¨inovace v oblasti péče o žáky s SVP – vznik DYS-klubu, zpětná vazba k plnění IVP od rodičů i učitelů, depistáž v 1. třídách + následné docvičování oslabených funkcí, zahájení práce s předškoláky ¨v září první „Adaptační pobyt“ ¨nově zaměření na péči o žáky s neprospěchem ¨novinka – od 1. 1. 2005 nástup školního psychologa na ½ úvazek, zapojení školy do projektu VIP kariéra ¨během prvního půlroku se školní psycholog ve škole rozkoukával, získával důvěru učitelů žáků a rodičů, začal nabízet první aktivity n nŠkolní rok 2005/06 ¨učebna speciální pedagogiky ¨zlepšení materiálních podmínek pro práci se žáky SVP – pomůcky, knihovna ¨zahájení činnosti LOGO-klubů ¨spolupráce s učiteli Čj na 2. stupni – kurz Dyslektický asistent - DYS-kluby pro žáky 2. stupně ¨zavedení třídnických hodin ¨pravidelná spolupráce školního psychologa se třídami 1. stupně ¨semináře školního psychologa pro učitele – např. na téma „Sebehodnocení žáků“ n nŠkolní rok 2006/07 ¨nový předmět „Volba povolání“ v rámci pracovních činností v 8. ročníku, od roku 2010 předmět „Volba povolání“ i v 9. ročníku v souladu s RVP ¨zaměření na informovanost rodičů o nebezpečí sociálně patologických jevů ¨rozšíření nabídky školního psychologa – videotréning, svépomocná skupina, školní parlament,… n nŠkolní rok 2007/08 ¨začlenění asistentů pedagoga – práce se žákem s autismem a žáky a poruchami chování ¨konzultace pro rodiče žáků, kteří byli poprvé vyšetření v PPP ¨péče o nadané žáky – příprava metodických materiálů ¨v rámci prevence projekt „Nekouřím“ – spolupráce s městským úřadem, domem dětí, lékaři, projektový den n nŠkolní rok 2008/09 ¨zaměření na prevenci a řešení závadového chování ¨prevence syndromu vyhoření – zájmová odpoledne pro pedagogy – např. malování na sklo, kuželky, lázně, … ¨V březnu odchod VP na mateřskou dovolenou – změna organizační struktury a náplní práce, nedošlo však ke změně systému n nŠkolní rok 2011/12 ¨návrat do školy po mateřské dovolené na ½ pracovní úvazek, návrat do funkce výchovného poradce a vedoucího poradenského pracoviště ¨zastupující výchovná poradkyně vystudovala specializační studium, proto jsme si práci výchovného poradce rozdělili a v současné době pracují na naší škole 2 výchovní poradci ¨hlavní cíl pro tento školní rok – podpora pohodového klimatu ve výchovně vzdělávacím procesu n nŠkolní rok 2012/13 ¨po konkurzu na ředitele, který proběhl v červnu 2012, má škola od 1.8.2012 nového ředitele, který ve škole dříve nepůsobil a nemá zkušenosti s fungování školního poradenského pracoviště ve škole – zhoršily se podmínky pro práci, chybí přímá podpora; poradenské služby jsou znovu na začátku ¨přesto jsme se snažili rozsah poradenských služeb zachovat a přesvědčit nového ředitele a jejich významu pro školu a o důležitosti jeho podpory pro tuto oblast školní práce ¨priorita pro tento školní rok – metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Proč jsme začali budovat školní poradenské pracoviště npráce VP časově stále více náročná, velmi široký záběr činností nzačala se dostavovat pozitivní zpětná vazba ze strany kolegů, rodičů i žáků, protože měli s poradenskými službami ve škole první pozitivní zkušenosti; přitom však přibývaly jak problémy k řešení, tak nápady jak situace řešit, ale časového prostoru ubývalo – bylo třeba hledat co nejefektivnější řešení n nstále více se ukazovalo, že je potřeba se ve všech oblastech zaměřit více na prevenci než na řešení vzniklých problémů nzvyšovaly se nároky na vedení administrativy nvýchovný poradce je normální učitel a není kompetentní odborně řešit široké spektrum problémů, které výchovně vzdělávací proces přináší → potřeba spolupráce s dalšími odborníky n První kroky při budování ŠPP nneexistovala ještě legislativa, která platí dnes, ve které jsou popsány standardní činnosti členů ŠPP nmyšlenka budování školních poradenských pracovišť vyšla z koncepce paní doktorky Zapletalové, bývalé ředitelky IPPP Praha – podle této koncepce by poradenské služby ve škole měl koordinovat školní psycholog nebo školní speciální pedagog, výchovnému poradci zůstala především role kariérního poradce; nám se však velmi osvědčil v roli vedoucího školního poradenského pracoviště výchovný poradce nškolní poradenské pracoviště jsme začali budovat personálních podmínkách, které jsme ve škole měli – výchovný poradce, školní metodik prevence, dvě učitelky 1. stupně se specializací speciální pedagogika – víc jsme si řekli o své práci, hledali jsme oblasti možné spolupráce, začali jsme vytvářet pracovní náplně v rámci nově vznikajícího školního poradenského pracoviště n nŠPP vzniklo k 1. 9. 2004 – byl sepsán status, náplně práce a plán práce na školní rok 2004/2005, který popisoval, jaké konkrétní aktivity pro jednotlivé oblasti činnosti připravujeme a kdo bude odpovědný za jejich plnění nkaždý měsíc pracovní porada – kontrola plnění plánu práce, příprava akcí, domluva na řešení aktuálních problémů nkaždý týden účast výchovného poradce na poradě vedení školy – předávání informací o aktivitách poradenského pracoviště, jednání s rodiči, zakázky ze strany vedení školy Prezentace informací o vzniku a činnosti ŠPP nvznik ŠPP a jeho úloha byla byly s učiteli prodiskutovány na úvodní pedagogické radě, informace ze ŠPP jsou v současné době součástí každé pracovní porady ninformace pro rodiče – na úvodních třídních schůzkách prostřednictvím třídních učitelů, účast VP na třídních schůzkách v 1. třídách ndopis do všech rodin po nástupu školní psycholožky – vysvětlení činnosti všech členů ŠPP ninformační panel u vchodu do školy ninformace na webových stránkách školy a jejich pravidelná aktualizace nleták do rodin na počátku každého školního roku – přehled hlavních činností jednotlivých členů ŠPP a nabídka služeb, konzultační hodiny, kontakty, od roku 2007/08 tyto informace v ŽK, leták pouze pro 1. třídy (leták pro rodiče) nčlánky do měsíčníku Rosa, který se zdarma dostává do každé domácnosti, pravidelné informace o naší činnosti každý měsíc nv říjnu 2005 beseda o poradenských službách poskytovaných ve škole v místní kabelové televizi Organizační diagram Organizační struktura školy nZačlení školního poradenského pracoviště do norganizační struktury školy: n nVEDENÍ ŠKOLY Ředitel školy Zástupce ředitele pro 1. stupeň Zástupce ředitele pro 2. stupeň Výchovný poradce a vedoucí ŠPP Organizační diagram ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ Výchovný poradce Školní speciální pedagog Školní speciální pedagog - logoped Školní metodik prevence Školní psycholog Výchovný poradce (žáci s SVP + nadaní) Výchovný poradce v systému poradenských služeb ZŠ Rosice nPostavení výchovného poradce vyplývá z organizačního řádu školy nČinnost výchovného poradce je dána náplní práce (náplň práce VP) nNáplň práce vyplývá z platné legislativy a z potřeb školy nHlavní oblasti činnosti jsou zakotveny ve statutu školního poradenského pracoviště (statut ŠPP) nKonkrétní činnosti výchovného poradce jsou na každý školní rok v plánu práce školního poradenského pracoviště, tento plán popisuje činnosti všech členů v jednotlivých oblastech, přílohou plánu je minimální preventivní program (plán práce ŠPP) nVýchovný poradce píše na konci každého školního roku závěrečnou zprávu o činnosti školního poradenského pracoviště, ta se stává součástí závěrečné zprávy o činnosti školy (závěrečná zpráva ŠPP) Základní škola Rosice Statut školního poradenského pracoviště nHlavní oblasti činnosti: 1.výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2.péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3.problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4.kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5.prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů 1. Oblast - výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nzajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb → koordinace vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních – vydávání dotazníků, kontrola jejich vyplnění, evidence, zajištění odeslání, evidence došlých zpráv, uložení hlavních závěrů do databáze, předání kopie zprávy z vyšetření TU (databáze) nmetodická pomoc při přípravě IVP pro integrované žáky – sledování vývoje legislativy, příprava podkladů pro tvorbu IVP – formulář a „kuchařka“ jak plán vytvořit (podklady IVP) nkontrola a evidence hotových IVP, vedení spisové dokumentace npodíl na projednávání IVP s rodiči nvyhodnocování efektivity – zpětná vazba od rodičů, třídních učitelů, případně učitelů jednotlivých předmětů i žáků, na základě vyhodnocení péče návrh odměn za péči o integrované žáky (dotazník rodiče) n n nprůběžnou péči o tyto žáky zajišťují speciální pedagog a školní psycholog nvšechny postupy a pravidla péče o žáky s SVP popisuje školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k integraci a n vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – integrace) n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke slovnímu n hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – slovní hodnocení) n 2. Oblast - péče o nadané žáky a žáky s neprospěchem nkoordinace vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a přípravy návrhů na další péči o tyto žáky → vyhodnocování podnětů od TU, závěrů pedagogických rad nstále větší pozornost je věnovaná mimořádně nadaným žákům – integrace mimořádně nadaných žáků a práce podle IVP nu žáků s neprospěchem hledání příčin – nejčastěji nechuť žáků pracovat a plnit zadané úkoly – jako velmi účinné se ukázalo společné projednání problému za přítomnosti třídního učitele, vyučujícího problémového předmětu a zákonného zástupce za přítomnosti žáka njednání má povinnost vyvolat třídní učitel na konci 1. a 3. čtvrtletí pokud je žák z nějakého předmětu hodnocen 5 nebo 4 – 5, z jednání je vždy pořízen zápis, který podepíší všichni účastníci jednání (zápis – školní neprospěch) nvýchovný poradce pouze eviduje zápisy z jednání a zasáhne pouze na žádost TU – např. pokud se současně projednává kázeňský problém npokud je příčinou jiný problém – např. rodinné problémy, špatné postavení v třídním kolektivu, nediagnostikované poruchy učení nebo chování apod. - pomáhá VP společně s třídním učitelem, případně zákonnými zástupci žáka, hledat řešení n nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o žáky neprospívající a žáky mimořádně nadané (VP – neprospívající a nadaní) n 3. Oblast - řešení problémů spojených se školní docházkou ndo této oblasti patří řešení neomluvené absence a zvýšené omluvené absence nřešení neomluvené absence je v souladu s metodickým pokynem k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, kázeňské postihy za neomluvenou absenci jsou přesně popsány ve školním řádu nvelice účinná je pro nás spolupráce s kurátorem pro mládež nod roku 2003 se zabýváme i zvýšenou omluvenou absencí – občas je za ní schované skryté záškoláctví, hlavním cílem v této oblasti je však prevence neprospěchu nebo zhoršování prospěchu, vedení žáků k povinnosti doplňovat si zameškané učivo npokud absence přesáhne 100 hodin, vyvolá třídní učitel jednání buď sám nebo za přítomnosti výchovného poradce – vždy začíná jako preventivní pohovor, často vznikne prostor i pro řešení jiných problémů spojených se vzdělávání žáka nz jednání o neomluvené i zvýšené omluvené absenci se vždy pořizuje zápis, jeho závěry jsou pro všechny strany závazné (zápis neomluvená absence) (zápis zvýšená omluvená absence) nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro řešení případů neomluvené absence a zvýšené omluvené absence (VP – neomluvená absence) 4. Oblast - kariérní poradenství nhlavní úloha výchovného poradce → zprostředkovávání informací a administrativní činnosti, ne hodnocení a doporučování konkrétních středních škol nintenzivní práce je zaměřena na žáky 8. a 9. ročníků, potřebné informace míří i k zájemcům o studium na víceletých gymnáziích nprůzkumy a návštěvy ve třídách - předání informací o typech škol, možnostech vzdělávání a následného uplatnění, organizaci přijímacího řízení, apod. ninformační nástěnky – informace o důležitých termínech, o přípravě k přijímacím zkouškám, o typech škol, změnách v legislativě, vyplňování přihlášek, z úřadu práce, prezentace letáků ze škol, termíny dnů otevřených dveří, apod. npříprava podkladů na webové stránky školy nčlánky do školního časopisu Rosník a místního časopisu Rosa n n n norganizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice – hlavní prezentační akce, možnost oslovit jak rodiče a žáky, tak zástupce středních škol nspolupráce s náboráři pouze na této akci, výjimečně v rámci vyučování – narušování výuky nakce organizačně náročná, ale velmi dobrá zpětná vazba nzajišťování skupinových návštěv žáků v informačních a poradenských střediscích úřadu práce n norganizace podávání přihlášek – vydávání, kontrola, evidence, vrácení přihlášek žákům nvyhodnocování úspěšnosti přijímacího řízení nindividuální konzultace pro žáky a rodiče 5. Oblast - prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů noblast prevence je hlavní náplní práce školního metodika prevence a podrobně je rozpracovaná v minimálním preventivním programu nvýchovný poradce se na této oblasti podílí: ¨přípravou a realizací adaptačního pobytu pro žáky 4. a 6. ročníků – kontakt se žáky → navázání pocitu vzájemné důvěry, lepší spolupráce se žáky při řešení případných problémů v budoucnu, odpočinek od „kancelářské práce“ ¨konzultace pro učitele a pomoc při řešení každodenních problémů – nekázeň žáků ve vyučování, problematická jednání s rodiči, apod. ¨konzultace pro učitele při řešení problémů ve třídních kolektivech ¨projednávání hrubých přestupků proti školnímu řádu, podklady pro zápisy z jednání, účast na jednáních výchovné komise ¨spolupráce s odborem sociální prevence – pokud škola vyčerpá všechny možnosti řešení problému a situace se nezlepší, má se kam obrátit (např. umísťování žáků na resocializační pobyty do středisek výchovné péče) ¨k efektivnímu řešení závadového chování žáků je třeba, aby učitelé ve škole spolupracovali a sjednotili svoje postupy nk oblasti se vztahuje následující školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke sjednocení n hodnocení a klasifikace chování n (VP – chování) n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k prevenci a řešení n šikanování mezi žáky (VP – šikanování) n 3. Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro postup n v případě výskytu zneužívání, držení či n distribuce návykových látek n (VP – návykové látky) n Podmínky pro práci výchovného poradce: nvedení školy má zájem o vytvoření fungujícího systému výchovného poradenství, je ochotno delegovat práva a povinnosti na VP a vytvářet mu podmínky pro jeho práci, podporovat jeho činnost (dávat důraz na plnění úkolů v této oblasti) nVP je členem vedení školy, kde informuje o činnosti v oblasti výchovného poradenství a podílí se na řešení nastalých problémových situací, některé řeší ve vlastní kompetenci n npřesně formulované požadavky ŘŠ na VP – přesně stanovená pracovní náplň VP nmateriální zabezpečení činnosti VP – samostatná pracovna, prostor pro jednání se žáky, rodiči i učiteli, počítač, tiskárna nodborná, pedagogická a osobnostní erudovanost výchovného poradce n Problémy, se kterými jsem se potýkala: nprosazování nových postupů v učitelském sboru, zajištění aby byl přístup učitelů k řešení zásadních problémů jednotný + zápisy z jednání nvysvětlovaní novinek rodičovské veřejnosti nstále větší časová náročnost práce nstále větší nároky na vedení administrativy nčasté změny v legislativě – nárůst počtu metodických pokynů, vyhlášek a nový školský zákon, časté novelizace n