Program – 25. 10. 2013 n9.00 – 10.15 → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas n10.15 – 10.30 → přestávka J n10.30 – 11.45 → 2. blok – diagnostika poradenských služeb ve škole, zkušenosti s dotazníkovými šetřeními, hledání vhodné strategie - práce ve skupinách n11.45 – 12.00 → přestávka J n12.00 – 13.00 → 3. blok – prezentace práce ve skupinách, zadání seminární práce za 1. semestr Nakládání s informacemi o dětech ve škole: nZprávy z vyšetření v PPP, které proběhlo na doporučení školy – originál u výchovného poradce, kopie může být v katalogovém listu žáka (i když tam zpráva není, musí tam být zapsáno, že žák byl vyšetřen a jaká byla diagnóza) nOdesílání žáka do PPP – škola většinou vyplňuje dotazník – doporučení: mít od zákonného zástupce žáka podepsaný souhlas k poskytnutí informací o dítěti n nŠkolské poradenské zařízení (PPP, SPC) většinou požaduje Žádost o poskytnutí poradenské péče nPokud přinese zprávu z vyšetření v PPP zákonný zástupce do školy a vyšetření si domluvil sám, bez doporučení školy a vyplnění dotazníku, je vhodné s ním závěry osobně projednat a domluvit se společně na dalším postupu; do závěru z jednání napsat, jak bude se zprávou a jejími závěry ve škole nakládáno a nechat si to od zákonného zástupce podepsat nZprávy z lékařských vyšetření, ze sociálního odboru apod. – pouze u výchovného poradce, o závěrech informovat nejlépe individuálně, ústně, stručný závěr může být uložen i v elektronické databázi n Informovaný souhlas: ntento pojem přinesla nová poradenská legislativa platná od 1. 9. 2011 nje přílohou vyhlášky č. 147/2011 Sb. ninformovaný souhlas v tomto rozsahu je třeba mít vždy např. při zařazení dítěte do speciální školy, jiného ročníku apod. nPodle výkladu MŠMT k této vyhlášce musí být informovaný souhlas ve všech organizačních formách – výklad vyhlášky npříklad praktického řešení – souhlas je součástí žádosti zákonného žáka o IVP pro dítě, která musí vždy předcházet vytvoření IVP – Žádost o vzdělávání žáka podle IVP n n Zadání seminární práce: nTéma: Analýza poradenských služeb ve škole n nV dalších semestrech práce na tom, jak vytvořenou vizi postupně naplňovat nÚkol na dnešní seminář: n - navrhnout strategii, jak analyzovat n stav poradenských služeb ve škole n - cílem je zjistit, jak vnímají fungování n poradenských služeb kolegové, jak tyto n služby využívají a co v této oblasti n očekávají do budoucna n - diagnostiku je vhodné rozšířit i na rodiče n a žáky n n n Upřesnění zadání seminární práce: nOsnova: 1.Stručná charakteristika školy 2.Diagnostika stavu poskytovaných poradenských služeb ve škole 3.Zhodnocení současného stavu – shrnutí formou analýzy SWOT 4.Vize fungování poradenských služeb ve škole n nTermín odevzdání: do 31. 1. 2014 Úkol na pátek 8. 11. nKonzultace s ředitelem školy o analýze poradenských služeb ve škole nPřipravit si několik otázek do dotazníku pro žáky, rodiče a kolegy – ty nejlépe elektronicky odeslat do středy 6. 11. PhDr. Beranovi a Mgr. Ondráčkové – součástí příštího semináře bude tvorba testů pro rodiče, žáky a kolegy Strategie č.1 – střední školy 1.Konzultace s vedením školy 2.Tvorba dotazníků pro studenty, pedagogy a rodiče 3.Práce s dotazníky – volba formy dotazníků, zadání, sběr, vyhodnocení → analýza 4.Seznámení s výsledky 5.Vize – návrhy řešení Strategie č.2 – ZŠ speciální 1.Stanovení oblastí šetření – podle vyhlášky nebo podle konkrétních situací 2.Stanovení bodů z vyhlášky (podle pohledu tazatele) 3.Oslovení širšího vedení školy – vyjasnění a upřesnění předmětu šetření 4.Dohoda na spolupráci – oslovení žáků, rodičů, učitelů 5.Šetření – řízený rozhovor s učiteli, dotazníky pro rodiče, dotazníky pro žáky (ve vyučování) 6.Vyhodnocení dotazníků 7.Vypracování seminární práce 8.Seznámení kolegů a vedení školy s výsledky Strategie č.3 – základní školy nOslovíme: 1.všechny kolegy 2.vybrané rodiče a žáky nTémata: 1.školní neúspěšnost 2.sociálně patologické jevy 3.volba povolání 4. 4.podpora žáků s poruchami učení a chování 5.podpora nadaných žáků 6.metodická podpora učitelů n nDotazník bude vytvořen z daných témat pro každou skupinu – další práce podle výsledků Strategie č.4 – základní školy II 1.Oslovit ředitele školy, zástupce ředitele, stávajícího výchovného poradce, další poradenské pracovníky ve škole 2.Zřízení ŠPP – snaha o spolupráci poradenských pracovníků 3.Metody šetření ¨rozhovor s třídními učiteli ¨dotazník – co ve škole postrádají v rámci poradenských služeb 4.Témata šetření: ¨ spolupráce a výchovným poradcem ¨ řešení kázeňských problémů ¨ diagnostika žáků s vývojovými poruchami učení ¨ ukládání a vyhledávání dokumentů ¨ využívání databáze žáků 5.Vyhodnocení šetření → závěr 6.Nastavení pravidel ve škole 7.Zvýšení prestiže funkce výchovného poradce