Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o žáky neprospívající a žáky mimořádně nadané Článek I – Úvod Tento vnitřní předpis zabezpečuje jednotný postup pro vytvoření podmínek ke zlepšení prospěchu žáků neprospívajících a pro vytvoření optimálních vzdělávacích podmínek pro žáky mimořádně nadané. Vychází ze zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a z vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a je v souladu se „Školním řádem ZŠ Rosice“. Článek II – Postup školy při vytváření podmínek ke zlepšení prospěchu žáků 1) Vyučující povinného předmětu, který zjistí nápadné zhoršení prospěchu u žáka, informuje o této skutečnosti třídního učitele žáka a společně se domluví, zda vyvolají jednání se zákonným zástupcem žáka o neprospěchu žáka. Toto jednání vyvolají vždy, je-li žák na konci 1. nebo 3. čtvrtletí hodnocen klasifikačním stupněm 4-5, 5. 2) Vyučující učitel daného předmětu a třídní učitel žáka zvolí společný postup pro řešení daného případu, stanoví termín pro projednání se zákonným zástupcem žáka a třídní učitel pozve prokazatelným způsobem zákonného zástupce žáka na jednání (např. zápisem do žákovské knížky žáka). 3) Jednání o neprospěchu žáka se vždy zúčastní vyučující daného předmětu (při neprospěchu z více předmětů je možno více vyučujících), třídní učitel žáka a zákonný zástupce žáka spolu se žákem samotným. V případě potřeby pozve třídní učitel k jednání některého z pracovníků školního poradenského pracoviště. 4) O průběhu a závěrech jednání včetně doporučujících postupů vedoucích ke zlepšení prospěchu žáka provede třídní učitel zápis, který zúčastněné osoby podepíší. Případná neúčast nebo odmítnutí podpisu či převzetí zápisu zákonným zástupcem žáka se do zápisu z jednání zaznamená. 5) Zákonný zástupce žáka bude na jednání informován, že pokud nedojde ke zlepšení prospěchu žáka v daném vyučovacím předmětu, bude žák hodnocen v příslušném pololetí nedostatečnou. Tato informace bude vždy obsažena v zápisu z jednání. 6) Každý účastník jednání obdrží kopii zápisu. Třídní učitel založí kopii zápisu do katalogového listu žáka. Originál zápisu předá výchovnému poradci školy k evidenci. Článek III – Postup školy při vytváření optimálních vzdělávacích podmínek pro žáky mimořádně nadané 1) Za mimořádně nadaného žáka se považuje jedinec, u něhož školské poradenské pracoviště (PPP, SPC) zjistí, že jeho rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech. 2) Pokud třídní učitel, vyučující učitel nebo zákonný zástupce žáka zjistí mimořádné nadání žáka, zajistí třídní učitel se souhlasem zákonného zástupce jeho vyšetření ve školském poradenském zařízení. Pokud toto zařízení mimořádné nadání žáka potvrdí, může být žák vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu (dále IVP). 3) IVP pro mimořádně nadaného žáka vychází ze školního vzdělávacího programu, závěrů psychologického vyšetření a vyjádření zákonného zástupce žáka. Musí být zpracován a projednán nejpozději do 3 měsíců od zjištění, že žák je mimořádně nadaný. 4) IVP vypracovává třídní učitel ve spolupráci se všemi vyučujícími žáka a pracovníky školního poradenského pracoviště. 5) Jakmile je IVP připraven, zorganizuje třídní učitel jednání, na kterém bude projednán se zákonným zástupcem žáka i se žákem samotným. Jednání se zúčastní také pověřený pracovník školního poradenského pracoviště. Projednání IVP potvrdí zákonný zástupce žáka svým podpisem. 6) Průběh vzdělávání mimořádně nadaného žáka sleduje třídní učitel a pověřený pracovník školního poradenského pracoviště. Ti také kontrolují plnění IVP a poskytují veškerou podporu žákovi i jeho zákonným zástupcům. 7) Ředitel školy může na žádost zákonného zástupce žáka přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku na základě zkoušky před komisí. Tuto komisi jmenuje ředitel školy. Ten také stanoví obsah a rozsah zkoušky. Součástí žádosti o přeřazení mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku musí být vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. V Rosicích dne 31. 8. 2005 …………………………………….. ředitel školy