Základy tvorby dotazníku Dotazník by měl na první pohled upoutat pozornost, nesmí respondenta hned na začátku odradit. Je potřeba se zaměřit především na: * srozumitelnost, * přehlednost a snadnou orientaci, * jednoduchost vyplňování, * jazykovou korektnost, * typografickou úpravu, * grafickou úpravu. Stanovení cíle Na počátku tvorby dotazníku je důležité si stanovit cíl průzkumu, na který se zaměříme. Pokud není přesně definován, může se stát, že průzkum nesplní očekávání. Cíl musí být především zjistitelný a srozumitelný. Délka vyplňování Běžně se uvádí délka dotazníku v rozmezí 40 až 50 otázek a doba vyplňování 20 minut, nicméně tolik času je ochoten věnovat vyplňování pouze velmi dobře motivovaný respondent. Více než 20 otázek zpravidla dotazovanou osobu odradí. Obzvláště u dotazníků vyplňovaných přes internet je vhodné udržet celkovou dobu vyplňování pod 10 minutami. Formulování otázek Hlavní zásady formulování otázek: * Jednoznačnost - formulovat výstižné a jednoduché věty. Je lepší se vyvarovat se dvojitých záporů a nejednoznačných slov jako občas, někdy, několik apod. * Srozumitelnost - používat jazyk cílové skupiny respondentů, vžít se do role dotazovaného. Například manažeři a mládež mají rozdílné způsoby vyjadřování a v mnoha oblastech používají odlišné pojmy. * Stručnost - používat krátké, stručné věty. * Validnost - ptát se na to, co skutečně potřebujeme zjistit, jiným slovy, zda-li odpověď na otázku pomůže dosažení stanoveného cíle průzkumu. Jinak je lepší otázku zcela vynechat. * Nepoužívat sugestivní otázky, tj. takových, které svou formulací napovídají odpověď. * Vyvarovat se haló-efektu, tj. řadě příbuzných otázek za sebou, kde se odpověď z první otázky přenáší i do ostatních. Struktura dotazníku Řazení otázek Na začátku dotazníku by měly být zařazeny zajímavé otázky, které upoutají pozornost respondenta. uprostřed by se měly nacházet stěžejní otázky, jejichž vyplnění vyžaduje soustředění, a na konci otázky méně závažné. Úvod Na začátku dotazníku by měl být stručný úvod, který by měl dotazovanou osobu: * slušně oslovit a požádat o vyplnění dotazníku, * představit náplň dotazníku, * naznačit význam odpovědí a smysl celého dotazníku (lidé neradi dělají věci, u kterých nevidí žádný smysl), a pokud možno zdůraznit přínos správného vyplnění pro samotného respondenta * sdělit stručné pokyny k vyplňování, je-li to nutné - obsáhlé pokyny mohou dotazovanou osobu odradit již na začátku, * zmínit přibližnou délku vyplňování dotazníku, * poděkovat za čas, který bude vyplňování věnovat. Závěr Na závěr dotazníku je vhodné poděkovat za čas strávený vyplňováním dotazníku. Je možné také připsat stručné pokyny k odevzdání dotazníku. Otestování dotazníku Dotazník by měl po dokončení projít alespoň dvěma testy: 1. Samotný tvůrce by si jej měl poctivě celý vyplnit. 2. Malá skupinka testovacích respondentů může poskytnout důležitou zpětnou vazbu v době, kdy je možné dotazník ještě upravit. Mnoho otázek se může naráz jevit jinak v kontextu předchozích otázek. Je vhodné si dotazník také vyplnit v náhodném pořadí nebo od konce, umožňuje-li to povaha dotazníku, zda-li jsou odpovědi stále stejné. Je vhodné si také prohlédnout výsledky testovacího průzkumu, zda-li splnily očekávání a poskytly potřebné informace. Typy otázek v dotazníku Otázky v dotazníku dělíme na tři základní typy: * otevřené - umožňují volnou tvorbu odpovědi, * uzavřené výběr z několika variant odpovědi, * polouzvařené (nebo také polootevřené) - jedná se o kombinace obou předchozích typů. Polouzavřené otázky Polouzavřené otázky kombinují výhody (ale také nevýhody) otevřených a uzavřených otázek. Polouzavřené otázka vznikne přidání varianty "jiné" do uzavřené otázky, která je vlastně otevřenou otázkou a umožňuje respondentovi volně vyjádřit svůj názor. Příklad: Z jaké země pocházíte? * Česká republika * Slovenská republika * Polsko * Maďarsko * jiné: ......................