ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ ZA ŠKOLNÍ ROK 2011/2012 Vedoucí školního poradenského pracoviště: Mgr. Lenka Ondráčková – výchovný poradce Členové školního poradenského pracoviště: Mgr. Michaela Hantková – výchovný poradce Mgr. Eliška Špačková – školní metodik prevence Mgr. Ivana Laciná – školní speciální pedagog Mgr. Hana Stejskalová – školní speciální pedagog Mgr. Monika Štěrbová – školní psycholog Školní poradenské pracoviště fungovalo na ZŠ Rosice osmým rokem rokem. Na začátku školního roku převzala funkci vedoucího poradenského pracoviště Mgr. Lenka Ondráčková, která se do školy vrátila po dvouleté mateřské dovolené. Vzhledem k tomu, že v současné době jsou ve škole dva kvalifikovaní výchovní poradci, rozdělila se práce mezi ně a došlo k úpravě organizační struktury školního poradenského pracoviště a pracovních náplní. Mgr. Lenka Ondráčková má jako vedoucí školního poradenského pracoviště na starosti koordinaci poradenských služeb ve škole, a dále oblast kariérního poradenství, řešení závadové ho chování žáků a problémů spojených se zvýšenou omluvenou a neomluvenou absencí. Mgr. Michaela Hantková má jako učitel českého jazyka na starosti péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a převzala také oblast péče o žáky mimořádně nadané. Mgr. Jitka Zemanová, která se jako metodik starala o žáky mimořádně nadané v loňském školním roce, již není členem školního poradenského pracoviště a plně se věnovala práci třídní učitelky v 1. třídě. Nová struktura školního poradenského pracoviště se ukázala jako velmi funkční, společně se nám dařilo efektivně řešit všechny problémy spojené s výchovně vzdělávacím procesem. Školní psycholožka Mgr. Monika Štěrbová ve škole pracovala na úvazek 0,8 druhým rokem a stala se právoplatným členem našeho týmu. V průběhu školního roku v souvislosti s úsporami zřizovatel školy navrhoval, aby byla ve škole funkce školního psychologa financovaného z prostředků města Rosice zrušena. Řediteli školy se podařilo prostředky na školního psychologa v rozpočtu uhájit, tlak na úspory v této oblasti v budoucnu však vnímám jako velké ohrožení kvality poradenských služeb, které ZŠ Rosice žákům, rodičům i učitelů poskytuje. Za hlavní cíl jsme si stejně jako v minulých letech stanovili poskytovat kvalitní poradenské služby učitelům, žákům i jejich rodičům v následujících oblastech: 1. výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2. péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3. problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4. kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5. prevence sociálně patologických jevů a závadového chování Naší další prioritou pro letošní rok byla podpora pohodového klimatu ve výchovně vzdělávacím procesu, ve třídách, v pedagogickém sboru. Zhodnocení činnosti v jednotlivých oblastech: 1. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsme pokračovali v aktivitách započatých v minulých letech. Poskytování poradenských služeb na naší v této oblasti považujeme za nadstandardní, což ve své zprávě potvrdila i česká školní inspekce. Nepřišli jsme proto v této oblasti s žádnými novinkami, soustředili jsme se na zkvalitňování služeb tradičně nabízených. Na poskytování služeb v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se podílejí všichni členové školního poradenského pracoviště s výjimkou metodika prevence. Nápravy poruch učení v rámci hodin českého jazyka, vedení DYS-klubu a LOGO-klubu, materiální zabezpečení péče a vedení knihovny odborné literatury mají na starosti speciální pedagogové. O organizační zabezpečení péče a koordinaci vzniku individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky se stará výchovný poradce. Práci se žáky s poruchami chování, náslechy v hodinách a individuální poradenskou pomoc rodičům i žákům zabezpečuje školní psycholog. Stejně jako v minulých letech jsme využívali učebnu speciální pedagogiky, která byla v dopoledních hodinách využívána i jako učebna pro výuku anglického jazyka na 1. stupni. Na nadstandardní úrovni byla spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou Brno, především s PhDr. Zdeňkou Vondrákovou z pracoviště Brno-Hybešova. Tato psycholožka školu v měsíci lednu navštívila, byla na náslechu v hodinách, ve kterých byli vyučování integrovaní žáci a poskytla vyučujícím cenné podněty pro práci s těmito žáky, zodpověděla jim na dotazy, které práce s nimi přinesla. Proběhlo také několik návštěv výchovné poradkyně v PPP, také školní psycholog pravidelně telefonicky kontaktoval s psychologa této poradny a společně řešili aktuální problémy. Dalšími spolupracujícími školskými poradenskými zařízeními jsou PPP Brno, pobočka Zachova, PPP Brno-Hlinky a SPC Brno-Štolcova, které má na starosti zabezpečení péče o žáky s poruchami autistického spektra. V průběhu školního roku byl integrovaný 1 žák 2. třídy s poruchou tohoto typu a návštěva Mgr. Zuzany Žampachové z SPC Štolcova v naší škole byla pro práci s tímto žákem také velmi podnětná. 2 žáci s poruchami chování pracovali ve vyučování s asistentem pedagoga. Tato práce se ukazuje jako efektivní, problém ovšem nastal, když měli mít v průběhu školního roku asistenta pedagoga 2 žáci v jedné třídě a rodiče jednoho z nich nesouhlasili s přestupem do paralelní třídy od pololetí školního roku. Z tohoto důvodu pracoval ve 2. třídě se dvěma žáky s různým typem postižení jeden asistent pedagoga, což nebylo nejlepší řešení ani pro jednoho z nich a do budoucna bude třeba takovým situacím předcházet. Jako problém se ukázal nedostatek finančních prostředků na zajištění péče o ty integrované žáky, kteří dostanou doporučení k integraci v průběhu školního roku, a to především na práci asistenta pedagoga pro žáka s poruchou autistického spektra. Přestože škole nebyly v dohadovacím řízení o rozpočtu prostředky na zajištění péče o tyto žáky navýšeny, asistent pedagoga se žákem pracoval a na kvalitě péče se to neprojevilo. Osvědčenou aktivitou jsou konzultace s rodiči žáků, kteří byli poprvé vyšetření v PPP. Tato jednání iniciují třídní učitelé. Za účasti školního psychologa nebo speciálního pedagoga jsou s rodiči probrány výsledky vyšetření v poradně, nabízí a dojednává se také další péče ze strany školy. Je to zároveň i příležitost podělit se s rodiči o kompetence při zajištění co nejlepší péče o dítě s diagnostikovanými poruchami učení či chování. V letošním roce jsme rodičům (prvňáčků) doporučili a zajistili materiály PPP Brno–Zachova, které slouží k procvičování oslabených percepčních funkcí, rodiče s dětmi tak mohou provádět reedukaci i doma. Proběhlo celkem 7 jednání, z toho 1 se školním psychologem a 6 se speciálním pedagogem. Zprávy z dalších prvovyšetření v PPP budou z důvodu pozdního termínu vyšetření dětí řešeny až počátkem nového školního roku. Přehled uskutečněných aktivit: * Do PPP bylo ve letošním školním roce odesláno na první nebo kontrolní vyšetření 44 žáků, což představuje 10 % žáků naší školy. Tento počet je srovnatelný s loňským školním rokem. Nečastěji jsou do PPP odesíláni na první vyšetření žáci 2. ročníků po depistáži a na kontrolní vyšetření žáci 5. a 9. ročníků před přechodem na 2. stupeň, resp. před podáním přihlášky na střední školu. Novou zprávu z vyšetření máme evidovanou od 11 žáků, zbývající budou vzhledem k delším čekacím dobám vyšetřeni až na počátku příštího školního roku. V některých případech žáci vyšetřeni již byli, ale zákonní zástupci zatím škole nepředali zprávu z vyšetření. U žáků 9. ročníků zprávy z posledního škole většinou předávány nejsou, zákonný zástupce si je sám přikládá k přihlášce na střední školu. Dále máme nově evidovány zprávy z vyšetření od 14 žáků, kteří buď přestoupili na naši školu v průběhu roku, nebo byli vyšetřeni na žádost rodičů a ze školy nešel dotazník, nebo se jedná o zprávy budoucích prvňáků. * Na počátku školního roku byla aktualizována databáze všech žáků vyšetřených v PPP. V této databázi jsou hlavní závěry z vyšetření a také doporučení, jak se žáky pracovat. V průběhu roku se pravidelně aktualizovala a byla k dispozici všem vyučujícím. Příští rok do této databáze budeme zapisovat také údaje o zdravotním stavu žáka, a to odlišnou barvou. Přibyla také tabulka s počty vyšetřených žáků (chlapců a dívek) v každé třídě. V této tabulce jsou statistické údaje potřebné k přípravě monitorovacích zpráv k projektu „EU – peníze školám“. * Vývoj počtu integrovaných žáků v průběhu školního roku: na počátku školního roku jsme měli 18 integrovaných žáků (4 MNŽ, 4 SPCH, 10 SPU), v průběhu roku přibyli 3 integrovaní žáci (2 SPU, 1 Asperger – pro všechny byly vypracovány IVP již na tento školní rok) a 1 žák k 1. červnu odešel na jinou školu (SPCH). Aktuální počet integrovaných žáků na konci školního roku je 20. Pro všechny integrované žáky byly buď během měsíce září, nebo do měsíce po obdržení doporučení k integraci vypracovány individuální vzdělávací plány a následně byly projednány s rodiči i žáky. Stejně jako v minulých letech měl každý integrovaný žák za konzultanta jednoho z členů ŠPP, kteří poskytovali metodickou pomoc třídním učitelům i ostatním vyučujícím, účastnili se i projednávání IVP s rodiči. Konzultanti také v průběhu celého školního roku kvalitu péče pravidelně vyhodnocovali. Všichni integrovaní žáci obdrželi stejně jako v minulých letech sadu pomůcek pomáhajících při nápravě poruch učení. Pro příští školní rok by se konzultanti IVP chtěli více zaměřit na metodickou podporu učitelům v práci s integrovanými žáky, plánujeme častější náslechy v hodinách a následné metodické konzultace a výměnu zkušeností. * Od října 2011 začaly probíhat reedukace vývojových poruch učení v rámci hodin českého jazyka. Celý rok vedl reedukace speciální pedagog Mgr. Ivana Laciná. Jejich zahájení předcházely náslechy speciálního pedagoga v hodinách českého jazyka a domluva s vyučujícími integrovaných žáků na náplni reedukací. Při práci byly využívány speciální pomůcky, odborná literatura i počítačové programy. Speciální pedagog pracoval se žáky dle závěrů vyšetření PPP na reedukaci oslabených funkcí – sluchová i zraková paměť, pravo-levá orientace, čtení krátkých textů s porozuměním, psaní kratších textů apod. Dosažené výsledky speciální pedagog pravidelně konzultoval s rodiči integrovaných žáků i jejich vyučujícími. Reedukace probíhala ve 2 skupinách – z 2. a 5. ročníku a v a postupně se jí zúčastnilo 5 integrovaných žáků. Reedukace poruch učení v rámci hodin Čj integrovaní ostatní s SPU 2. ročník 2 0 3. ročník 0 0 4. ročník 0 0 5. ročník 3 0 * Od října 2011 začaly pracovat také DYS-kluby – kroužky pro žáky s SPU. Na 1. stupni je vedl speciální pedagog Mgr. Ivana Laciná, na 2. stupni vyučující českého jazyka s kvalifikací dyslektický asistent Mgr. Michaela Hantková a Mgr. Jana Odehnalová a jedna vyučující českého jazyka bez kvalifikace (kurz se prozatím nepodařilo zajistit) Mgr. Martina Šrajtlová. DYS-klub pracoval celkem v 7 skupinách od 2. do 9. ročníku, žáci osmého a devátého ročníku měli pracovat společně, žáci 9. ročníku však kroužek navštěvovali pouze nepravidelně a nebyli hodnoceni. DYS-klub v letošním školním roce navštěvovalo celkem 78 žáků. V následující tabulce je přehled žáků podle hodnocení. Počet žáků navštěvujících DYS-klub k 31. 5. 2012 pracoval úspěšně pracoval nepracoval 2. ročník 14 1 0 3. ročník 14 4 0 4. ročník 6 2 0 5. ročník 10 1 0 6. ročník 5 4 0 7. ročník 10 4 0 8. ročník 3 0 0 9. ročník 0 0 0 celkem 62 16 0 Počet žáků, kteří navštěvovali LOGO-klub I. pololetí II. pololetí 1. A 2 2 1. B 5 5 1. C 2 1 * Na začátku letošního školního roku se do LOGO-klubu přihlásilo 9 dětí. Po konzultaci s rodiči jich 9 začalo kroužek navštěvovat . Kroužek začal pracovat 4. 10. 2011, vždy v úterý – 1.skupina, ve středu – 2. skupina a ve čtvrtek – 3. skupina. Kroužek navštěvovaly děti, které měly problémy s výslovností hlásek – c, s, z, č, š, ž, r a ř. Žáci v kroužku prováděli – rytmická, dechová a intonační cvičení a individuálně rozvíjeli artikulační a hlasovou obratnost. U ostatních dětí se podařilo hlásky vyvodit, v běžné řeči je však užívají pouze někteří. Dva žáci byli v průběhu I. pololetí odesláni ke klinickému logopedovi. Jeden žák začal navštěvovat kroužek od II. pololetí. Jedna žákyně z 1. třídy bude pravděpodobně navštěvovat LOGO-klub i v příštím školním roce - přetrvává problém s výslovností s výslovností sykavek. * V říjnu 2011 proběhla v 1. třídách depistáž zaměřená na vyhledávání dětí s dílčím oslabením funkcí významných pro správný nácvik čtení a psaní. Provedla ji ve třídách 1.A a 1.C školní psycholožka Mgr. Monika Štěrbová a ve třídě 1.B speciální pedagog Mgr. Ivana Laciná. Se souhlasem rodičů se jí zúčastnili všichni žáci 1. tříd. Výsledky depistáže byly konzultovány s třídními učitelkami s cílem dohodnout se, kterým dětem bude nabídnuta další speciální péče. O výsledcích depistáže pak byli na konzultačních hodinách na začátku měsíce listopadu informováni rodiče žáků. Od poloviny listopadu pak vytipovaní žáci začali navštěvovat tzv. Docvičovací hodinu. Tyto skupinky vedla ze třídy 1.A a 1.C školní psycholožka, ze třídy 1.B speciální pedagog. Děti docvičovaly oslabené percepční funkce. Těchto hodin se ve třech skupinách celkem zúčastnilo 22 dětí z prvních tříd (1.A – 7 žáků, 1.B – 8 žáků, 1.C 7 žáků). Dva žáci ze třídy 1.C ukončili docházku do skupinky k začátku 2. pololetí po dohodě s rodiči. Práce žáků na docvičování byla průběžně konzultována s třídními učiteli. Rodiče byli informováni přes docvičovací deníčky. Žákům, u kterých percepční oslabení přetrvává, bude speciální péče v příštím školním roce poskytována v kroužku DYS-klub. * V únoru a březnu 2012 proběhla ve 2. třídách depistáž zaměřená na vyhledávání žáků s poruchami učení. Provedli ji speciální pedagog Mgr. Ivana Laciná a školní psycholog Mgr. Monika Štěrbová. Ze třídy 2.A se jí zúčastnilo všech 25 žáků, ze třídy 2.B také 25 žáků. Po vyhodnocení šetření s třídními učitelkami a seznámení rodičů s jeho výsledky bylo žákům, u kterých se objevilo nebo přetrvávalo percepční oslabení, doporučeno komplexní vyšetření v PPP. Ze třídy 2.A byl k vyšetření v PPP doporučen jen jeden žák, ukázalo se, že ostatní žáky s dílčím oslabením percepčních funkcí se podařilo vytipovat již v prvním ročníku. * V dubnu 2012 se v rámci kroužků DYS-klub na 1. stupni uskutečnil 7. ročník soutěže Dyslektická olympiáda. S velkým zájmem se jí zúčastnilo 43 dětí z 2. – 5. Tříd. Akci připravila a vyhodnotila Mgr. Ivana Laciná. 19. 4. 2012 nás 3 tříčlenná družstva z 3., 4. a 5. reprezentovala na olympiádě pro dyslektiky, kterou pořádala ZŠ Brno-Bosonožská. Družstvo z 4. třídy se umístilo na 1. místě, družstvo 3. třídy na 8. místě a 5. třída na 12. místě. * K 13. 6. 2012 proběhlo vyhodnocení péče o integrované žáky ve školním roce 2011/12. Péči vyhodnocovala výchovná poradkyně zodpovědná za tuto oblast - Mgr. Michaela Hantková. Jako podklady pro vyhodnocení sloužily: informace od konzultantů jednotlivých integrovaných žáků, závěry třídních učitelů doplněné v IVP, dotazníky pro rodiče, pohovory se žáky a učiteli, školní a prověrkové sešity žáků. Třídní učitelé hodnotí v naprosté většině případů práci podle IVP jako efektivní. Díky individuálnímu přístupu učitelů a množství speciálních přístupů mohli žáci, znevýhodnění svými obtížemi, lépe zvládat nároky školy. V letošní roce odevzdalo k dnešnímu datu dotazník 15 rodičů integrovaných žáků. Z vyhodnocení dotazníků pro rodiče vyplývá jejich spokojenost s prací podle IVP (15x Ano). Za největší přínos rodiče považují individuální přístup, podporu sebevědomí, nestresování dítěte, možnost pracovat s přehledy učiva, nechat se ústně přezkoušet, dostat zápis a mít dostatek času ke splnění úkolu. Plnění IVP ze strany školy hodnotili rodiče celkově známkou 1,38, což je mírné zhoršení oproti minulému roku (1,2), ze strany žáků známkou 2,31 (zde je velké zhoršení oproti minulému roku - 1,7) a ze strany rodičů známkou 1,67 (loni 1,3). Rodiče tedy stále vnímají jako „nejslabší článek“ v systému integrace samotné žáky. Speciální péči v nápravách poruch učení hodnotili známkou 1, v DYS-klubech známkou 1,78. Spokojenost se spoluprací s třídním učitelem je hodnocena známkou 1,33, s pomůckami 1,75. Objevila se zde připomínka, že by výběr pomůcek měl být cílenější, to však naráží na klesající objem finančních prostředků v posledních letech. Dva rodiče konzultovali IVP S Mgr. Lacinou, 7 s Mgr. Štěrbovou, 3 s Mgr. Hantkovou a 2 s Mgr. Ondráčkovou. Konzultace probíhaly individuálně. Připomínky měli rodiče 6 žáků. Jedenkrát se v rezervách objevila spolupráce s třídní učitelkou, jedenkrát rezerva v žákovi. Jedenkrát byl v připomínkách pochválen ŘŠ. Jedni rodiče by si přáli pro své dítě asistenta. Z dalších dvou připomínek cituji: „Práce na projektech odvádí žáka od učiva, raději je potřeba více času věnovat procvičování učiva.“ a „Velmi dobře zvažovat výběr asistenta a jeho schopnosti (jde o hodně!). Spolupracovat s rodiči = pochopit problém = snaha řešit! Větší informovanost pro rodiče žáků o možnostech pomoci jim.“ Do budoucna je třeba se stále zaměřovat na metody práce s jednotlivými žáky, kteří mají problémy. Je důležité jim nejen poskytovat úlevy, ale v rámci možností podporovat v rozvoj jejich schopností a dovedností. Důležitý je také častý kontakt s rodiči žáků, je třeba je přesvědčit, že nestačí podpora a pomoc ve škole, ale že je třeba se žákem intenzivně pracovat i doma. * V červnu 2012 byla ukončena a vyhodnocena práce ve všech kroužcích pro žáky s SPUCH. Mgr. Ivana Laciná měla ve své péči v průběhu školního roku 53 žáků, Mgr. Hana Stejskalová 9 žáků, Mgr. Michaela Hantková celkem 15 žáků a Mgr. Jana Odehnalová 3 žáky a Mgr. Martina Šrajtlová 9 žáků. ¨ Počet žáků vyšetřených v PPP/SPC k 6. 6. 2012: Třída Počet vyšetřených SPUCH Integrovaných 1.A 2 0 0 1.B 3 2 0 1.C 0 0 0 2.A 5 4 1 2.B 3 1 1 3.A 4 3 1 3.B 8 4 0 4.A 7 4 1 4.B 8 5 0 5.A 8 7 1 5.B 9 9 4 1. stupeň 57 39 9 6.A 8 8 1 6.B 11 9 2 7.A 11 7 1 7.B 17 15 3 8.A 10 7 1 8.B 7 6 1 9.A 8 7 1 9.B 8 7 1 2. stupeň 80 66 11 celkem 137 105 20 % 30,58 23,44 4,46 2. Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem Oblast péče o nadané žáky je v naší škole ošetřena předpisem „Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o nadané žáky“. Koordinátorem pro MNŽ se stala Mgr. Michaela Hantková. Stejně jako loni i v letošním roce pracovali podle IVP pro MNŽ 4 žáci (2 na každém stupni). Žákyně 4. třídy byla akcelerována v anglickém jazyce. S žákem 5. ročníku pracovala zejména vyučující matematiky PaedDr. Jaroslava Kroupová – tento žák se také úspěšně účastnil soutěží a olympiád. Žák 7. ročníku neměl zájem pracovat na speciálních úkolech. S žákem 8. ročníku pracovali individuálně pouze vyučující některých předmětů (zejména dějepis a český jazyk) – nejčastěji využíval možnosti pracovat na jiných typech úkolů než zbytek třídy, nebo si připravoval příspěvky pro spolužáky. Rodičům mimořádně nadaných žáků (ale i žáků šikovných) byla v tomto školním roce dvakrát nabídnuta přihláška do kroužku bystrých dětí (na prvních třídních schůzkách a na konzultačních hodinách v pololetí). Ani jednou však nebyl přihlášen dostatečný počet zájemců, abychom kroužek mohli otevřít. Plán byl takový, že by kroužek vedl každý měsíc jiný vyučující, a každý měsíc by tedy byl zaměřen na jiný předmět (oblast, téma). Ani ze strany vyučujících však nebyl velký zájem kroužek vést, aktivity pro děti by se musely plánovat až podle toho, jaká skupina by se sešla. 3 MNŽ pracují v redakční radě školního časopisu. S největším úspěchem se nakonec setkal kroužek tvůrčího psaní (který byl zamýšlen jako náplň na jeden měsíc v případě otevření kroužku pro nadané žáky), do kterého se přihlásili 2 ze 4 nadaných žáků; celkem jej navštěvovalo žáků 9. Kroužek pracoval od února do května; vyvrcholením činnosti členů je vydání sborníku textů a jeho prezentace ve spolupráci s knihovnou na nádvoří rosického zámku pro veřejnost 22. 6. 2012. Sborník bude také odeslán do soutěže literárních sborníků Nadílka našich dílek (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/nnd-2012-vyhlaseni). Otevření tohoto kroužku plánujeme i příští rok. Na základě zkušeností z letošního školního roku již nebudeme nadaným žákům s jejich rodičům nabízet otevření kroužku zaměřeného co nejšířeji – každý mimořádně nadaný žák se profiluje v jiné oblasti, je velmi vytížen mimoškolními aktivitami a o další oblasti nemusí zájem. Myslím si, že škola nabízí dostatečný počet nejrůzněji zaměřených kroužků pro široké spektrum nadání. O práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky na ZŠ Rosice vyšel článek také v místním zpravodaji Rosa. Práci nadaných žáků sleduje průběžně i školní psycholog průběžně sleduje práci nadaných žáků. S jedním mimořádně nadaným žákem proběhla na základě podnětu třídního učitele konzultace jeho individuálně vzdělávacího plánu tak, aby lépe odpovídal jeho potřebám. Jeden žák byl na základě vynikajících výsledků testu nadání v rámci profesní orientace odeslán na vyšetření do PPP. Na základě pozitivních zkušeností z předchozích let jsme se důsledně věnovali také prevenci školního neprospěchu a zajištění péče o žáky s neprospěchem. I v této oblasti jsme postupovali podle platné školní legislativy a pokud žák neprospíval na konci 1. nebo 3. čtvrtletí, vyvolal třídní učitel jednání se žákem a jeho zákonným zástupcem za přítomnosti vyučujícího daného předmětu a dohodli společně podmínky, které musí žák splnit, aby nebyl hodnocen na konci klasifikačního období nedostatečně (například přezkoušení z nějakého úseku učiva, doplnění sešitu a nesplněných úkolů, častější konzultace rodičů s vyučujícím předmětu, důslednější kontrola žáka ze strany rodičů, apod.). V 1. čtvrtletí bylo řešeno 18 případů, na konci 1. pololetí byli nedostatečně hodnoceni pouze 2 žáci. Ve 3. čtvrtletí bylo řešeno 11 případů a v závěru školního roku bylo nedostatečně hodnoceno 5 žáků, u kterých se projevili hlubší neznalosti a naprosté nezvládnutí nového probíraného učiva, především v matematice. 2 z těchto žáků jsou nedostatečně hodnoceni z více jak dvou předmětů a budou opakovat šestý ročník, 3 z těchto žáků budou dělat na konci měsíce srpna opravnou zkoušku Stejně jako v minulých letech se tak potvrdil předpoklad, že za neprospěchem žáků většinou není slabé nadání, ale nechuť se připravovat a plnit základní školní povinnosti. A že nejúčinnější prevencí je osobní společné jednání vyučujícího, žáka a zákonného zástupce. Do prevence neprospěchu je třeba zahrnout i sledování a řešení zvýšené absence. Tato oblast je vyhodnocena v následující kapitole. 3. Problémy spojené se školní docházkou Sledování a řešení problémů spojených se školní docházkou spadá do oblasti práce výchovné poradkyně Mgr. Lenka Ondráčkové. Lze ji rozdělit na dvě oblasti – neomluvená absence a zvýšená omluvená absence. a) Neomluvená absence V letošním školním roce jsme řešili pouze 1 případ neomluvené absence, což je nejméně za několik posledních let. Jednalo se o žáka 8. ročníku, který měl 58 neomluvených hodin, a to z toho důvodu, že byl ve škole téměř dva týdny nepřítomen, zákonný zástupce ho neomluvil a ani po návratu do školy přes opakované upomínání třídní učitelkou nepředložil omluvenku v žákovské knížce. Tento žák měl problémy s docházkou do školy už v předchozích letech. Případ projednala výchovná komise školy a přijatá opatření se ukázala jako účinná, protože další neomluvená nebo zvýšená omluvená absence se u žáka neobjevila. O případu byl informován odbor sociální prevence při MěÚ v Rosicích. Ve všech případech bylo postupováno podle metodického pokynu MŠMT o prevenci a postizích záškoláctví z roku 2002. b) Zvýšená omluvená absence V rámci prevence proti záškoláctví, skrytému záškoláctví a neprospěchu z důvodu velkého množství zameškaného učiva ve škole věnujeme dlouhodobě pozornost zvýšené omluvené absenci – přes 100 hodin za jedno pololetí. Bylo projednáno celkem 42 případů, z toho v 1. pololetí 17, ve 2. pololetí 25. Nejvíce zameškaných hodin mají žáci 9. ročníků. Počet projednání v posledních letech stagnuje. Všechny případy projednaly třídní učitelé se zákonnými zástupci žáků i žáky samotnými, v případě potřeby byla k jednání pozvána i výchovná poradkyně. Výstupem z jednání byl vždy plán na doplnění zameškaného učiva a návrh preventivních opatření, jejichž cílem bylo, aby se počet zameškaných hodin nezvyšoval a zvýšená absence neměla negativní vliv na prospěch žáka. Speciálním případem byla 1 žákyně 7. ročníku, která je vážně nemocná a její absence ve 2. pololetí přesáhla 400 hodin. Případ byl operativně řešen ve spolupráci s třídní učitelkou a její babičkou, opakovaně jí byl sestaven individuální plán přezkoušení a konzultací k probíranému učivu, učitelé se jí věnovali individuálně v odpoledních hodinách. Přesto se jí nepodařilo včas uzavřít klasifikaci a ze 6 předmětů bude přezkoušena na počátku příštího školního roku, do osmého ročníku postoupí pouze podmínečně. Pokud se přes prázdniny zvládne všechnu potřebnou látku doučit, bude v osmém ročníku pokračovat, pokud ne, bude opakovat sedmý ročník. Vzhledem k tomu, že se jedná o žákyni s výborným prospěchem, je předpoklad, že by přezkoušení měla zvládnout. 4. Profesní orientace žáků Poradenství v oblasti profesní orientace patří mezi hlavní oblasti činnosti výchovné poradkyně Mgr. Lenky Ondráčková. Školní psycholog zorganizoval pro žáky osmých tříd testy profesní orientace. Žáci 8. a 9. ročníků mají v rámci pracovních činností předmět volba povolání ten vyučovala metodička prevence Mgr. Eliška Špačková. V letošním školním roce ve měnila pravidla pro přijímání na střední školy v průběhu školního roku, což způsobilo velkou nejistotu u vycházejících žáků a jejich rodičů. Informace, které žáci a jejich rodiče obdrželi na začátku školního roku a na Veletrhu středních škol na naší škole, v lednu neplatily a bylo třeba vše znovu vysvětlit. Přesto se nám podařilo situaci zvládnout a přijímací řízení na střední školy dopadlo pro naše žáky velmi úspěšně. Přehled uskutečněných aktivit: * Na počátku školního roku se uskutečnila beseda výchovného poradce s žáky 9. tříd a byl proveden předběžný průzkum mezi žáky. Při tomto průzkumu již měla většina vycházejících žáků představu o tom, na jaký typ školy by se chtěli hlásit. Opět se nám potvrdilo, že je vhodné zaměřit aktivity spojené s volbou povolání i mezi žáky 8. tříd (např. beseda s výchovnou poradkyní, pozvání na veletrh středních škol, testy profesní orientace, apod.) * 7. 9. 2012 - první třídní schůzky - třídní učitelé vycházejících žáků a zájemců o studium na víceletých gymnáziích zprostředkovali rodičům připravené základní informace o volbě povolání, seznámili je s plánem připravovaných aktivit a předali jim leták s nejdůležitějšími informacemi, který připravila výchovná poradkyně. * Zákonní zástupci 7 vycházejících žáků požádali na třídních schůzkách zájem o kontrolní vyšetření svého dítěte v PPP před podání přihlášky na střední školu. Dotazníky s žádostí o vyšetření byly následně odeslány do PPP. Zprávy z vyšetření nebyly škole předány, rodiče se sami rozhodli, zda zprávu přiloží k přihlášce na střední školu nebo ne a budou žádat o zohlednění svých dětí u přijímacích zkoušek a při následném studiu. * 24. + 25. 10. 2011 – tradiční beseda výchovné poradkyně se žáky 8. tříd v rámci předmětu Volba povolání – představení možností studia po ukončení střední školy, typy středních škol, souvislost studia na střední škole s budoucím povoláním, pozvání na Veletrh středních škol na ZŠ Rosice. * 8. 11. 2011 – porada výchovných poradců na SOU zahradnické v Rajhradě. Tato porada proběhla v porovnání s předchozími roky později, protože stále nebyla dořešena situace kolem nové legislativy upravující přijímací řízení na střední školy. Později se ukázalo, že informace, které nám předala pracovnice krajského úřadu, nakonec neplatily, protože novela školského zákona byla přijata až v prosinci 2011. Nejdůležitější informace z této porady se proto týkaly stavu optimalizace středních škol v Jihomoravském kraji. Přestože došlo ke sloučení některých škol a změnily se počty volných míst na některých oborech, nabídka volných míst stále převyšuje poptávku o cca 3000 míst. * 15. 11. 2011 – Veletrh středních škol na ZŠ Rosice. Hlavním cílem této tradiční akce bylo nabídnout žákům i jejich rodičům co nejvíce informací pro jejich budoucí rozhodování a o organizaci přijímacího řízení. Veletrh jsme ve škole pořádali již po jedenácté a znovu se setkal s velkým zájmem jak u zástupců ze středních škol, tak u našich vycházejících žáků a jejich rodičů. Pozvánky na akci dostali žáci 5., 7., 8. a 9. ročníků. Pozváni byli zástupci 40 středních škol a učilišť. Akce se účastnily zástupci 25 středních škol a 90 % našich vycházejících žáků a jejich rodičů. I když byl v této době již k dispozici Atlas středních škol s přehledem nabízených oborů pro příští školní rok, výkony jednotlivých škol se stále měnily a informace, které výchovná poradkyně podala o organizaci přijímacího řízení na střední školy,v lednu neplatily. * Listopad 2011 – podávání přihlášek do oborů s talentovou zkouškou – škola potvrdila přihlášku dvěma žákům ze třídy 9.A, jeden z nich byl do tříletého oboru s talentovou zkouškou přijat, druhá žákyně přijata nebyla a podala si další přihlášku na střední školu v řádném termínu. * Všichni vycházející žáci se společně s třídními učiteli zúčastnili exkurze do informačního střediska ÚP Brno-venkov: 28. 11. 2011 - třída 9.B 29. 11. 2011 - třída 9.A * Od 1. 1. 2012 platí novela školského zákona, která mimo jiné upravuje přijímací řízení na střední školy. Proto zákonní zástupci vycházejících žáků a zájemců o studium na víceletém gymnáziu na konzultačních hodinách 11. 1. 2012 obdrželi od třídních učitelů nejen zápisový lístek, ale také leták s přehledem všech změn, které novela zákona přinesla. Učitelé vycházejících žáků přivítali zrušení povinnosti psát výstupní hodnocení, které stejně střední školy při přijímacím řízení nebraly v úvahu. * Každý zájemce o studium na střední škole obdržel 2 přihlášky společně s pololetním vysvědčením. Na přihláškách byl vytištěný prospěch z 8. ročníku a 1. pololetí 9. ročníku. Žáci si během měsíce února přihlášky vyplnili a dali je výchovné poradkyni zpět ke kontrole a potvrzení. Všichni žáci měli zájem o to, aby jim škola přihlášku potvrdila. * Na přelomu ledna a února 2012 se uskutečnily testy profesní orientace pro žáky 8. tříd, které připravil, vyhodnotil a konzultoval se žáky a jejich zákonnými zástupci školní psycholog. Nabídku využilo celkem 41 žáků, což je 91,1 % žáků 8. tříd. Ze třídy 8.A projevilo zájem 21 žáků (z celkového počtu 23), konzultace proběhla u 16 žáků, 2 žáci nedodali potřebné podklady pro vyhodnocení testů, 2 žákyně se nezúčastnily celého testování a nedostavily se na náhradní testování, 1 konzultace bude přesunuta na začátek příštího školního roku. Ze třídy 8.B projevilo zájem 20 žáků (z celkového počtu 22), konzultace proběhla u 14 žáků, dva žáci nedodali potřebné podklady, 1 žákyně se neúčastnila testování a nedostavila se na náhradní testování, dva žáci jsou objednaní do konce školního roku, 1 konzultace bude přesunuta na začátek příštího školního roku. Testy jsou zaměřeny na zjištění úrovně nadání, osobnostních charakteristik a struktury zájmů žáků. Na základě získaných informací je možné posoudit studijní předpoklady žáků a pomoci jim při výběru vhodné střední školy. Konzultace se uskutečnily v průběhu 3. a 4. čtvrtletí školního roku. Většina žáků měla již reálnou představu o možném typu střední školy a základní představu o možném budoucím směřování. Na čemž se opět potvrdil pozitivní efekt vyučovaného předmětu Volba povolání. * 21. 4. 2008 – proběhlo 1. kolo přijímacího řízení na střední školy. Všichni vycházející žáci byli v 1. kole přijímacího řízení přijati, což se stalo poprvé za 10 let, kdy se kariérnímu poradenství věnuji. Bohužel především ve třídě 9.A převažovaly obory typu Ekonomika a podnikání, perspektivní technické obory se mnohým žákům zdají zbytečně náročné a přihlášku si na ně nepodávají. Přehled umístění vycházejících žáků – viz níže uvedená tabulka. * Co se týká zájemců o studium na víceletém gymnáziu, přihlášku si podalo celkem 7 žáků, z toho 5 na osmileté gymnázium a 2 na šestileté gymnázium. Na osmileté gymnázium byli přijati 2 žáci. Jeden z nich odchází na Gymnázium Brno-Vejrostova, druhý se i přes přijetí rozhodl na základní škole zůstat. Na šestileté gymnázium byl přijat 1 žák, který byl integrovaný jako mimořádně nadaný, a odchází na gymnázium Brno-Křenová. Přehled umístění vycházejících žáků k 31. 5. 2012 (všichni byli přijati v 1. kole): Gymnázia SOŠ SOU neumístění celkem 9.A 4 11 3 0 18 9.B 2 12 4 0 18 8.A 0 0 1 0 1 celkem 6 23 8 0 37 % 16,2 62,2 21,6 0,0 100,0 Údaje o výsledcích přijímacího řízení na víceletá gymnázia: přihlášeno přijato 5.A 5 2 5.B 0 0 7.A 2 1 7.B 0 0 celkem 7 3 5. Prevence sociálně patologických jevů a závadového chování žáků Oblast prevence ve škole zajišťuje především školní metodik prevence, který v rámci školního poradenského pracoviště v letošním roce úzce spolupracoval se školním psychologem a výchovným poradcem, z dalších institucí pak s okresním metodikem prevence, MěÚ Rosice – odborem školským a sociálním, s kurátorem pro mládež, Krajským ředitelstvím Policie ČR i obvodním oddělením P ČR a SVČ Rosice. Hlavním úkolem školního metodika prevence je vypracování Minimálního preventivního programu, koordinace jednotlivých aktivit a vyhodnocení účinnosti tohoto programu. Vyhodnocení Minimálního preventivního programu je samostatnou přílohou této zprávy. Přehled aktivit školního metodika prevence: · Ve vlastních žákovských knížkách máme vytištěné výňatky ze Školního řádu, z „Vnitřního předpisu ZŠ Rosice pro postup v případě výskytu zneužívání, držení či distribuce návykových látek“ a výňatek z „Vnitřního předpisu ZŠ Rosice pro postup v případech souvisejících s krádežemi a vandalismem v prostředí školy“. Od 1. 9. 2011 mají rodiče tyto listy v žákovské knížce podepsané. Dne 5. 9. 2011, resp. 7. 9. 2011 na třídních schůzkách byli rodiče rovněž seznámeni s celým Školním řádem ZŠ Rosice a souborem Vnitřních předpisů ZŠ Rosice. S celým Školním řádem a souborem Vnitřních předpisů ZŠ Rosice byli žáci seznámeni na třídnických hodinách dne 1. a 2. 9. 2011. · 7. 9., 8. 9., 9. 9. a 12. 9. se uskutečnil ve spolupráci se školní psycholožkou a třídními učiteli dvoudenní Seznamovací program pro žáky prvních tříd. · 6. 9. 2011 – ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR a obvodním oddělením P ČR Rosice se pro žáky tří 1. tříd uskutečnila vycházka s policisty. Tato již tradiční akce byla velmi zdařilá. Policisté provedli prvňáčky po exponovaných přechodech v Rosicích, názorně si předvedli, jak silnici přecházet, jak se pohybovat po chodníku, zodpověděla spoustu dotazů. Akce se konala hned na začátku školního roku, prvňáčci si tak mohli nacvičit bezpečnou cestu do školy. · Po celý školní rok žáci 1. tříd pracují s pracovními listy „Dopravní výchova“, které jsme obdrželi od Besipu. Součástí těchto listů byly reflexní nášivky a přívěsky, které děti mohly používat zavěšené na aktovkách nebo oblečení. Datum předání materiálů 9. 9. 2011. · Celý školní rok žáci 2. tříd pracují s materiálem „Kapka prevence“, který nám byl poskytnut Krajským ředitelstvím Policie Jihomoravského kraje. S těmito pracovními listy pracujeme již několik roků, máme s nimi velmi dobré zkušenosti. Datum předání materiálů 9. 9. 2011. Na závěr školního roku pravidelně přijíždí zástupci Krajského ředitelství Policie ČR, oddělení prevence na shrnutí učiva nejen o dopravní výchově, ale prevenci celkově (neznámí lidé, poskytnutí pomoci,..) a odměňují všechny žáky – absolventy Kapky prevence drobnými odměnami. · 5. – 9. 9. 2011 se třídy na 1. i 2. stupni zúčastnily „Dne otevřených dveří“ na SVČ Rosice, kde se mohli žáci seznámit s nabídkou kroužků a dalších volnočasových aktivit tohoto střediska. · 7. 9. 2011 jsme se jako každoročně zapojili do celostátní akce „Světluška“ na pomoc nevidomým. Po zaškolení v SVČ Rosice se akce zúčastnilo 8 žáků 9. tříd. Po skončení akce jsme od p. ředitelky SVČ v Rosicích obdrželi děkovný dopis s vyjádřením díků svědomitým „světluškám“, poděkování p. ředitelky vyšlo i v časopise Rosa. · 11. 9. – 17. 9. 2011 proběhl Adaptační pobyt pro žáky 6. a 4. ročníků. Pobytu se účastnilo ve dvou skupinách celkem 48+44 žáků a akce se setkala stejně jako v předcházejících letech s velmi pozitivním ohlasem nejen od žáků, ale i od učitelů a rodičů. Pobyt se uskutečnil v rekreačním středisku Horácko na Třech Studních. Do projektu se kromě třídních učitelů, školního metodika prevence aktivně zapojili i výchovný poradce, školní psycholožka a ředitel školy. V rámci „peer programu“ s námi odjeli i 4 vyškolení žáci 9. tříd. · 22. 9. 2011 bylo uskutečněno školení ŠMP – Multikulturní výchova a zapojení se do postupové soutěže „Jednotná v rozmanitosti“ pro žáky 8. tříd. · 3. 10. 2011 – účast ŠMP v OPPP Brno – aktiv ŠMP · 13. 10. 2011 byl připraven pro žáky 2. stupně „Den zdraví“. Během tohoto dne si děti povídaly o správné výživě, připravily si ovocné saláty, sportovaly v přírodě, na školní zahradě i v tělocvičně, navštívily kuželnu, tancovali na podložce „Stepmánie“, zacvičili si s taneční skupinou „Mighty Shake“ Zastávka, měřily si index BMI, besedovali s pracovnicí marketingu firmy Always, která pro děvčata připravila besedu „Dospívám v ženu“ a předala jim drobné dárky, dále s kurátorkou pro mládež ze sociálního odboru při MěÚ Rosice – ta žáky seznámila s právními důsledky zneužívání alkoholu a cigaret mladistvými, beseda s Mgr.Štěrbovou o poruchách příjmu potravy pro dívky ze 7. tříd, dále besedovali o kyberšikaně žáci 6. roč. s Mgr. Procházkovou z Krajského ředitelství P ČR, apod. · 12. 10. 2011 proběhl „Den zdraví“ na 1.stupni, s obnými sportovními aktivitami jako na 2. stupni. Navíc žáci měli besedu s p. veterinářem, s nevidomým člověkem, viděli ukázku karate, relaxovali, tancovali na podložce, s Mighty shakem, cvičili aerobic apod. · 24. 10. 2011 školní psycholožka uskutečnila přednášku pro rodiče „Jak pomoci svému dítěti s domácí přípravou“ · 18. 11. 2011 se ŠMP účastnil jednání komise sociálně právní ochrany dětí při MěÚ Rosice – projednávána byla mimo jiné i dopravní výchova dětí na ZŠ. · 5. 12. 2011 – již tradičně žáci 9.A třídy připravili Mikulášskou besídku pro žáky 1. a 2. tříd. Tato akce se setkala s velkým ohlasem a tak skupina čertů, andělů a Mikuláše navštívila i další třídy na 1. stupni naší školy a navštívila Logopedickou mateřskou školu na Smetanové. · 7. 12. 2011 dopravní výchova ve 4. třídách ve spolupráci se SVČ a P ČR. · 9. 12. 2011 – zapojení všech žáků do Dne otevřených dveří a Vánoční prodejní výstavy na škole (ať již aktivní účastí nebo alespoň výrobky na výstavu) žáci se mohli inspirovat ke vhodnému trávení volného času. Pro přihlášené rodiče a děti proběhla v odpoledních hodinách keramická dílna . Zúčastnilo se 24 rodičů se svými dětmi. · 15. 12. 2011 byly podány projekty na MěÚ Rosice – Akce školy ke Dni dětí – Den dětí pro 1. stupeň, Sportovní den – pro 2. stupeň, Běh do rosických schodů – pro všechny žáky, a dále projekt Adaptační pobyt pro 6. a 4. ročník. · Během měsíce ledna o přestávkách byly dětem pouštěny v pracovně fyziky přírodovědné filmy – v rámci prevence proti závadovému chování o přestávkách. · Od 19. 1. – 30. 1. během přestávek byly pro žáky 4. a 5. ročníku uspořádány 2 soutěže – hod na terč a hod na koš. Vítězové byli odměněni diplomem a drobným dárkem, všichni účastníci obdrželi sladkou odměnu. Tato akce byla uskutečněna taky v rámci prevence proti závadovému chování žáků o přestávkách. · 12. 3. 2012 – článek pro učitele o šikaně na nástěnce ŠPP, článek „Aby vysvědčení bylo lepší“ a „ Co na soc. sítě nepatří“ pro žáky na nástěnce ŠMP · 15. 3. 2012 bylo pro žáky 8. tříd připraveno umělecké čtení z knihy „My děti ze stanice Zoo“ doplněné projekcí ukázek z tohoto filmu. Po poslechu a zhlédnutí ukázek bylo téma drogy a důsledky jejich užívání dále zpracováno ve škole. · 19. 3. 2012 se uskutečnilo školní kolo soutěže „Jednotná v rozmanitosti“ pro žáky 8. tříd. Tento projekt integrace a multikulturní výchovy byl původně vyhlášen jako postupová soutěž, ale vzhledem k tomu, že nebyl finančně podpořen, uskutečnili jsme alespoň školní kolo za účasti 5 družstev po 3 žácích + diváci. · V dubnu ve všech ročnících proběhla dotazníková akce na zjištění klimatu třídy. Se zpracovanými dotazníky byli seznámeni všichni třídní učitelé tak, aby mohli se třídou dále pracovat na zlepšování vztahů mezi sebou nejen v letošním roce, ale především v letech následujících. · 24. 4. 2012 – školní metodička prevence ve spolupráci se zástupkyní ředitele školy pro 1. stupeň vytypovaly děti do projektu Duhové dny. Tato spolupráce se SVČ a městem Rosice probíhá již několik roků a seznam dětí, které mají problémy se začleněním do kolektivu, je každoročně doplňován. · 26. 4. 2012 byl všem žákům 9. tříd předán materiál Všeobecné zdravotní pojišťovny „Životní styl závislost“. Tato brožura byla doporučena i rodičům žáků 9. tříd. · 10. 5. 2012 se vybraní žáci školy zúčastnili preventivní akce – okrskového kola cyklosoutěže. Starší žáci se umístili na 3. místě a mladší žáci na 1. místě, tedy postoupili do okresního kola, které se uskutečnilo 17. 5. 2012 v Oslavanech. Naše družstvo se umístilo na 4. místě. · 15. 5. 2012 a 23. 5. 2012 byla pro žáky 7. tříd uspořádána preventivní hodina s názvem „Než užiješ alkohol, užij svůj mozek“. Tato hodina byla zaměřena na prevenci rizik spojených s užíváním alkoholu a byla prezentována p. Tomáškem z organizace SANANIM. · 21. 5. 2012 se školní metodička účastnila pravidelné schůzky školních metodiků prevence v PPP Brno, Sládkova 45. · 24. 5. 2012 žáci 9. tříd shlédli časosběrný dokument Heleny Třeštílkové „Katka“. Po shlédnutí filmu bylo s žáky téma rozebráno a dále s ním pracováno. · 29. 5. 2012 školní metodička se účastnila jednání Komise pro sociálně právní ochranu dětí, kde byl schválen seznam doporučených dětí na projekt Duhové dny. Celkem bylo do projektu zařazeno 84 dětí z Rosic a blízkého okolí. · 31. 5. 2012 se konal Sportovní den pro žáky 2. stupně školy. Tato preventivní akce, zaměřená na sport, aktivní trávení volného času, nabídku volnočasových aktivit a oslavu Dne dětí byla realizována ve spolupráci se školním parlamentem. · 1. 6. 2012 žáci 1. stupně naší školy oslavili svůj svátek, zasoutěžili si, zkusili si hospodařit se svými penězi na akci Pohádková škola, rovněž i tato akce byla uskutečněna ve spolupráci se školním parlamentem. · 4. 6. 2012 se uskutečnila první schůzka skupinky žáků, kteří mají zájem pracovat ve vrstevnické skupině. Tato skupinka navštěvuje mladší žáky ve třídách o přestávce a snaží se jim nabídnout vhodnou alternativu trávení volného času o přestávkách. Z této skupinky žáků budeme vybírat spolupracovníky i na adaptační pobyt v září. · 14. – 15. 6. 2012 se na 1. stupni uskutečnilo sportovní dopoledne a miniolympiáda · 15. 6. 2012 – žáci 4. tříd završili dopravní výchovu splněním dopravních testů – tato akce je uskutečňována každoročně ve spolupráci se SVČ Rosice. · 20. 6. 2012 navštívila žáky 2. tříd por. Mgr. Z. Procházková, která s dětmi shrnula preventivní projekt „Kapka prevence“. Tento projekt na naší škole běží již několik roků a je uskutečňován ve spolupráci s Krajským ředitelstvím policie Jihomoravského kraje. · 25. 6. 2012 se na škole pro všechny žáky opět konal tradiční „Běh do rosických schodů“. · Průběžně na třídnických hodinách byl se žáky uskutečňován ve všech ročnících program „Etiketa“. Z aktivit plánovaných v Minimálním preventivním programu se nepodařilo připravit: · Preventivní programy proti závadovému chování o přestávkách na 1. stupni se uskutečnil pouze 1 program, ale se dvěma disciplínami. Na 2. stupni programy uskutečněny z časových důvodů nebyly vůbec · Na třídnické hodiny nebyl z časových důvodů zpracován program proti závadovému chování · Nebyl uskutečněn zájezd na muzikál, ani na filmové představení V letošním školním roce bylo řešeno 10 případů v oblasti podezření na šikanování žáků. Podněty byly zachyceny ve třídách 7.B, 1.A, 5.A a 6.A, 6.B. Řešení těchto případů proběhlo ve spolupráci členů školního poradenského pracoviště s třídními učiteli i rodiči žáků. V 9 případech se podezření nepotvrdilo, v 1 případě ano – žáci byly hodnoceni z chování v souladu se školním řádem. Všem případům bude potřeba v příštích letech věnovat zvýšenou pozornost, zejména ve třídě 6.B. Během celého školního roku školní metodik prevence doplňoval informační nástěnku, na které žáci mohli najít důležité adresy a telefony, ale i nabídky k aktivnímu využívání volného času ve škole i mimo ni. Součástí nástěnky byly i preventivní letáčky od P ČR, fotografické materiály z už uskutečněných akcí i děkovné listy. Na nástěnce je samozřejmě schránka důvěry pro žáky. Využilo ji však pouze několik žáků školy, dotazy se týkaly nevhodného chování spolužákům všechny byly zodpovězeny a konkrétně prošetřeny. Školní metodik prevence měl 15 pohovorů s rodiči žáků. Tyto se týkaly nevhodného chování žáků ve škole a podezření na šikanování nebo šikanování samotného.. Na oblasti prevence se stejně jako v minulých letech podíleli i školní psycholog a výchovný poradce. Se školním psychologem byla velmi dobrá spolupráce především v oblasti včasného zachycení, rozpoznání a řešení šikanování, prevence závadového chování vůči spolužákům a vytváření dobrého klimatu ve třídních kolektivech. Přehled aktivit školního psychologa v oblasti prevence: * preventivní práce s kolektivy 2. stupně – v souladu s hlavním cílem našeho školního poradenského pracoviště pro tento školní rok „posílení příjemné atmosféry ve škole“ proběhl v měsíci říjnu a listopadu ve všech třídách 2. stupně „Preventivní program na zvládání stresu“, který byl jednak zaměřen na mapování zátěžových situací v životě žáků a dále na příležitost vyzkoušet si několik relaxačních cvičení vhodných pro akutní zvládání stresových situací, na závěr byli žáci motivování k zamyšlení nad tím, co by mohlo pro ně přispět k příjemné atmosféře ve škole, podněty se týkaly spíše materiálního zázemí a prostředí (barevné stěny ve třídách, posezení pro žáky na chodbě), podněty byly předány školnímu parlamentu, kromě tohoto hlavního cíle byly kolektivy sledovány vzhledem k úrovni spolupráce a vzájemných vztahů, s třídními učiteli poté proběhlo vyhodnocení programu a pohovor o třídě a případné potřebě následné práce v rámci třídnické hodiny * preventivní práce s kolektivy 1.stupně – od března 2012 probíhaly ve třídách 1.stupně „hrací hodiny“, které se tematicky zaměřovaly na podporu sounáležitosti a sebepoznávání, řešení konfliktů a zvládání zátěžových situacích a nácvik relaxačních technik. Podle dohody a potřeby učitelů proběhly v každé třídě dvě nebo tři tyto hodiny. Kolektivy byly rovněž sledovány vzhledem k úrovni spolupráce, komunikace a vzájemných vztahů, s třídními učiteli poté probíhalo vyhodnocení programu a pohovor o třídě * dlouhodobější práce se třídními kolektivy na zakázku TU: - 7.B: mapování vztahů, zlepšování klimatu ve třídě, pohovor o aktivitách o přestávce (celkem 3 hodiny) - 7.A: mapování vztahů, zlepšování klimatu ve třídě (celkem 3 hodiny) - 6.B: pojmenování hlavních problémových oblastí třídou: vyrušování v hodině, nepozornost, potíže s dokončováním úkolů, zapomínání, nevhodné chování se k sobě navzájem; setkávání probíhalo se třídou od poloviny října do konce prosince 1krát za 14 po vyučování, každá hodina se zaměřovala na jednu z oblastí, byla vytvořena motivační tabulka pro zaznamenávání pokroků třídy jejími učiteli, ve společné hodině potom probíhalo vyhodnocení, tento systém se však ukázal jako neefektivní jednak pro nedostatek času učitelů během hodiny pravidelně zaznamenávat údaje do tabulky a pro nízkou motivaci žáků a neochotu scházet se po vyučování, další práce navázána v březnu 2012 v rámci třídnické hodiny: zpětná vazba na chování žáka, pohovor o vhodných aktivitách o přestávce * vedení třídnických hodin na zakázku TU - 8.A: Motivace k učení - 8.B: Podpora vzájemných vztahů: „Co nás spojuje“ - 1.B: Řešení konfliktů mezi sebou, vhodné chování o přestávkách - 3.A: Program na začlenění nového žáka - 4.A: Vztahy: respektování odlišností (vyčleňování žáka z kolektivu třídy) - 4.B: Vztahy k sobě navzájem: řešení drobných konfliktů (2 hodiny) - 5.A: Mapování atmosféry ve třídě a vzájemných vztahů v souvislosti s podezřením na šikanu ve třídě (která byla prokázána) Hlavním úkolem výchovného poradce v oblasti prevence je koordinovat řešení těch případů, kdy preventivní opatření selhala. Za přítomnosti výchovného poradce proběhlo 7 jednání, na kterých bylo řešeno především opakované neplnění školních povinností a nevhodné chování ve škole. Pokud nebyly závěry z těchto jednání dodrženy, zabývala se řešením případu pedagogická rada, případně byla svolána výchovná komise školy. Z podnětu třídních učitelů bylo řešeno 8 případů hrubého porušení školního řádu. Na jejich projednání se podíleli výchovný, školní metodik prevence a zástupce ředitele školy. Jednalo se o ublížení spolužákovi (šikanování), krádež, neomluvenou absenci a opakované neplnění školních povinností. Jednání se vždy účastnili nejen rodiče, ale i sami žáci. Účast žáků při jednáních se nám velmi osvědčila a stala se již pravidlem. Při projednávání případů byly hledány možnosti, jak do budoucna podobnému jednání předcházet. Kázeňské postihy za jednotlivé přestupky projednávala vždy pedagogická rada na konci klasifikačního období. Pokud bylo projednání problému neúčinné a chování žáka, které bylo v rozporu se školním řádem, se opakovalo, řešila případ výchovná komise za účasti ředitele školy. V letošním školním roce je uskutečnila 3 jednání výchovné komise, což je oproti minulým školním rokům pokles. Případ neomluvené absence byl předán k projednání sociálnímu odboru při MěÚ v Rosicích. V 6 případech nás požádal o spolupráci a zprávu o žákovi sociální odbor. V měsíci únoru řešila výchovná poradkyně ve spolupráci se sociálním odborem případ týrání dětí, dvou sourozenců, kteří byli následně zákonnému zástupci odebrány a žijí u svých příbuzných. 6. Další aktivity školního psychologa Školní psycholog nyní pracuje na naší škole na úvazek 0,8 a oproti loňskému roku rozšířil nabídku svých služeb. Jak je popsáno v kapitolách o jednotlivých oblastech činnosti, zapojil se aktivně do oblastí péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kariérního poradenství i prevence závadového chování. Uskutečnil však i několik dalších aktivit: · 7., 8. a 9 září 2011 – Adaptační program pro 1. třídy – realizace programu zaměřeného na vzájemné poznávání žáků, prostředí školy a jejich pravidel · 13. 10. 2011 – Přednáška na téma „Poruchy příjmu potravy“ pro žákyně 7. tříd v rámci Dne zdraví · Školní Parlament – návštěva schůzky školního parlamentu 19. 10. 2011, vyjádření podpory činnosti, předání podnětů pro další práci · 24. 10. 2011 – Přednáška pro rodiče prvňáčků na téma: „Jak pomoci dítěti s domácí přípravou“, přednášky se zúčastnilo 18 rodičů · 13. 2. 2011 – Přednáška pro rodiče předškoláků na téma „Školní zralost“, rodiče zároveň obdrželi informační leták, který jim mohl pomoci zorientovat se v otázce školní zralosti dítěte · Peer program – na základě vzrůstající potřeby řešit aktivity žáků o velkých přestávkách v některých třídách vznikla myšlenka o zapojení starších žáků do vytváření programu pro mladší žáky na tyto přestávky, dne 28. 5. 2012 byl v rámci ranní čtvrthodinky prezentován projekt Peer programu v 8. třídách, na základě této prezentace projevilo zájem o účast v programu 12 žáků, 7 z nich se zúčastnilo úvodního setkání, na kterém vytvořili dvojice, které společně přichystaly hrací program na velkou přestávku pro třídu 1. A, program ve třídě probíhal 1 krát týdně do konce školního roku · Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi zabývajícími se péčí o žáky – pravidelný telefonický kontakt s PPP Hybešova, spolupráce s SPC Štolcova - návštěva psycholožky na škole 8. 11. 2011 a 23. 4. 2012 2011, konzultace ohledně žáka s poruchou autistického spektra; spolupráce s dalšími odborníky (psychiatrie, klinická psychologie, klinická logopedie) · Konzultace pro učitele, rodiče a žáky během celého roku – nejčastější zakázkou ze strany učitelů byly potíže s chováním žáků, ze strany rodičů výchovné a výukové potíže (příprava žáka do školy, vhodné způsoby učení) a ze strany žáků řešení vztahů mezi vrstevníky a problematika učení (efektivní učení, styly učení). 7. DVPP a školení Do plánu činnosti si každý člen školního poradenského pracoviště vybral jednu oblast, ve které by se chtěl v průběhu školního roku vzdělávat. Ne pro všechny oblasti jsme našli vhodnou nabídku semináře. Vedoucí školního poradenského pracoviště se účastnila porad výchovných poradců zaměřených na změny v legislativě a v rámci celoživotního vzdělávání vedla semináře pro budoucí výchovné poradce na Pedagogické a Filosofické fakultě MU. Školní psycholog se účastnil pravidelných regionálních schůzek školních psychologů (PPP Brno). Dále absolvoval 29. 11. 2011 exkurzi na ZŠ Kotlářská, kde se zúčastnil a aktivně se zapojil do programu „Prevence šikany“ pod vedením psychologa ZŠ pro žáky 7. tříd. Na jaře 2012 začal studovat doktorandské studium na Fakultě sociálních studií MU. Dále absolvoval níže uvedený kurz (plánovaný kurz v oblasti kresby postavy nebyl otevřen): Přehled kurzů v rámci DVPP: a) Název kurzu: „Agrese a agresivita u dětí a mládeže“ Termín: 7. 12. 2011 (celkem 8 hodin) Místo konání: Brno Účastník: Mgr. Monika Štěrbová Zhodnocení: přínosný seminář, poznatky bude možné využít v praxi b) Název kursu: Psychohygiena učitele aneb Jak předejít vyčerpání Termín: 7. 3. 2012, 8 h. Místo konání: NIDV, Křížova 22, Brno Účastník: Mgr. Michaela Hantková Přínos: nulový, odcházela jsem vyčerpaná; už nikdy kurz vhodný i pro MŠ! 8. Prezentace na veřejnosti Všichni členové školního poradenského pracoviště se podíleli na prezentaci naší práce na veřejnosti. Kontakty pro rodiče byly zveřejněny v žákovské knížce, tradiční leták s nabídkou služeb dostali všichni rodiče žáků 1. a 2. tříd. Činnost školního poradenského pracoviště představil výchovný poradce i na úvodních třídních schůzkách rodičů prvňáků, na schůzkách s rodiči před Adaptačním pobytem a na Veletrhu středních škol na naší škole. Stejně jako v loňském školním roce jsme se snažili připravovat příspěvky do měsíčníku Rosa. V tomto měsíčníku vycházeli články, které širokou veřejnost informovali o naší činnosti. Přehled příspěvků členů školního poradenského pracoviště: 02/2012 – Změny v přijímacím řízení na střední školy (Ondráčková) – Prevence řečových vad u dětí (Stejskalová) 3/2012 – Mimořádně nadaní žáci v ZŠ Rosice (Hantková) 6/2012 – Tvůrčí psaní (Hantková) Prostředkem ke komunikaci se žáky ve škole jsou i nástěnky výchovného poradce a metodika prevence, informace pro učitele z oblasti poradenství jsou pravidelně na nástěnce školního psychologa ve 2. patře vedlejší budovy. Aktuální informace o akcích jsme zveřejňovali i na webových stánkách školy. Všichni členové školního poradenského pracoviště se podíleli na přípravě nových materiálů na webové stránky školy, rádi bychom změnili strukturu i obsah stránek věnovaných poradenským službám ve škole. Materiály jsou připravené a jejich doplnění na webově stránky školy by mělo proběhnout na začátku nového školního roku. Jsem přesvědčená, že stejně jako v minulých letech všichni členové školního poradenského pracoviště svoji práci prezentovali svým profesionálním přístupem i na každém jednání, které měli se zákonnými zástupci žáků. Podařilo se nám navázat spolupráci a získat důvěru naprosté většiny rodičů, což je jeden ze základních předpokladů pro úspěšné řešení výchovně-vzdělávacích problémů našich žáků. 9. Závěr Školní poradenské pracoviště má na ZŠ Rosice za sebou již 8 let svojí činností. Všechny hlavní úkoly, které jsme měly v plánu činnosti na letošní školní rok, se nám podařilo splnit. Přestože v posledních letech docházelo k personálním změnám z důvodu mateřské dovolené a také ke změně školního psychologa, je zachována kontinuita, kvalita poskytovaných se drží na velmi nadstandardní úrovni a školní poradenské pracoviště má svoje pevné místo v organizační struktuře školy. Na jeho členy se s žádostí o pomoc obracejí žáci, rodiče i učitelé. Po inspekčním rozhovoru s inspektorkou České školní inspekce inspektorka konstatovala, že se za dva roky své práce s úrovní poradenských služeb takovou, jaká je na naší škole, ještě nesetkala. Přestože společnost celkově hrubne, ve škole dlouhodobě klesá počet závažných kázeňských přestupků a vyučování probíhá v bezpečné a pohodové atmosféře. Jako ohrožení do budoucna vidím nepodpořenou inkluzi, problémy se začleňováním dětí se zdravotním postižením a znevýhodněním do běžných základních škol a nedostatek finančních prostředků k zabezpečení péče o ně. Přesto věřím, že všichni členové školního poradenského pracoviště budou ke své práci přistupovat se stejným elánem jako doposud a budeme platnou součástí školy při podpoře řešení všech problémů, které bude výchovně-vzdělávací proces přinášet. V Rosicích dne 28. 6. 2012 Mgr. Lenka Ondráčková vedoucí ŠPP