Možnosti prevence a intervence Intervence • Cílem je nevhodné chování zastavit; • Způsob zastavení nemá mít za následek pocit vyloučenosti (zvyšovali bychom motivaci nevhodné chování opakovat); • Fungují, pokud užíváme neutrální, neobviňující tón v komunikaci, nefungují, pokud zní jako trest (zejména u moci a pomsty). Získání pozornosti: intervence • Nereagujeme; • Neverbální komunikace – oční kontakt, přiblížení se, event. dotek; • Dohodnutý signál k ukončení rušivé činnosti; • Psané vzkazy (pozitivní instrukce „pracuj soustředěně“); • Snižující se limit (žetony, lístečky, drobné předměty) • Lekce ve špatném chování. Moc a pomsta: intervence Elegantní úniky: • Souhlas – Můžeš to tak vnímat. • Pojmenování stanovisek – Ty si myslíš, že ti to k ničemu nebude, já si myslím, že to využiješ. • Legitimizace moci – Nemám prostředky na to, abych tě donutila psát. • Jazyk volby – Buď si úkol vypracuješ nyní nebo to uděláš doma a zítra ráno mi ho odevzdáš. Rozhodni se. • Time out – místo, kde je možné zpracovat emoci (pravidly ošetřujeme následky). • Přirozené a logické důsledky. Vyhnutí se neúspěchu: intervence • Jazyk volby. Poznámka: U tohoto nevhodného cíle funguje zejména podpora a dodávání odvahy, intervence je málo účinná. Prevence Spočívá především: • V přípravě kooperativního prostředí; • Nastavení pravidel společně se žáky; • Důsledného uplatňování dohodnutých následků; • Funguje, pokud navazuje na podporu žáků a budování vztahu se žáky. Pozornost: prevence • Věnovat pozornost žákovi, když se chová žádoucím způsobem, oceňovat ho. • Učit žáky žádat o pozornost či podporu konstruktivně. Moc: prevence • Delegovat volbu a odpovědnost: dát možnost spolurozhodovat ; • Legitimizovat potřebu ovlivňovat; • Nastavit prostředí a pravidla tak, aby byl transparentní následek zvoleného chování; • Vyhýbat se přímé konfrontaci se žáky. Pomsta: prevence • Zaměřit se na budování vztahu se žákem; • Učit žáky konstruktivně vyjadřovat emoce a potřeby. Vyhnutí se neúspěchu: prevence Opakovaně oslovovat možnost, nabízet přístup: „můžeš“. Podporovat zapojení všech žáků. Nastavovat individuální cíle. Děkujeme za pozornost Mansio, v.o.s. Brožíkova 24, 63800 Brno www.mansio.cz info@mansio.cz +420 739 803 408