Nastavení pravidel pro hodnocení chování ve škole Jak začít nJe třeba si zhodnotit současný stav – vhodná je rychlá společná analýza SWOT. nVe škole musí být vůle postupovat jednotně. nJe třeba řešit společně jak kázeňské přestupky, tak pochvaly. nJe třeba si stanovit, za jaké přestupky budou jednotlivé kázeňské přestupky uděleny a jak budou se zákonnými zástupci a žáky projednávány – způsob řešení musí mít i preventivní charakter, s rodiči je třeba spolupracovat a ne jim pouze oznamovat, jaký přestupek žák udělal a jak za to bude potrestán. nVýsledkem analýzy by mělo být vymezení oblastí, ve kterých je největší poptávka na změnu, odkud proměnu poradenských služeb začít. Na co si dát pozor nPravidla je třeba nastavit a fungovat nějakou dobu ve „zkušebním provozu“, pak vyhodnotit, upravit a zapracovat do dokumentů školy. nDo nastavování pravidel je vhodné zapojit žáky. nS nastaveným pravidly je třeba všechny seznámit. nPravidla je třeba důsledně dodržovat. n Pravidla pro hodnocení chování v dokumentech školy nZákladní pravidla – Školní řád - příklad nPravidla pro sjednocení postupu při hodnocení chování – Vnitřní předpis - příklad nPřehled přestupků podle obtížnosti + bodové ohodnocení nPříklad nastavení řešení závadového chování: a)Udělení NTU, DTU – řeší třídní učitel, po udělení DTU je vhodné domluvit si s rodičem žáka pravidelnou komunikaci – např. stručný dotaz emailem, je vhodné přenést aktivitu také na rodiče b)Udělení DŘŠ – projednání za přítomnosti výchovného poradce, dohoda na tom, co přesně je třeba zlepšit, aby nedošlo k udělení sníženého stupně z chování; pokud k dodržení pravidel nedojde, bude snížený stupeň z chování udělen. Obecně je efektivnější se žákem a rodiči dojednat, co udělat pro odvrácení 2. stupně z chování, než pouze oznamovat jeho udělení; možnost předejít konfliktu s rodiči ¨ c)Výchovná komise školy - návrh na udělení 3. stupně z chování (důsledek nezlepšení chování žáka po návrhu na udělení 2. stupně z chování, velmi závažný kázeňský přestupek) – svolává ředitel školy, účastní se TU, VP, rodič a žák; v závěrech by mělo být, že výchovnou komisí škola vyčerpává všechny své možnosti k řešení chování žáka a předá případ k projednání OSPOD ¨