7. Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků a) Stupně hodnocení chování a prospěchu při použití klasifikace a jejich charakteristika, včetně předem stanovených kriterií Klasifikace chování Klasifikace chování na vysvědčení 1) Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a rozhoduje o ní ředitel po projednání v pedagogické radě. 2) Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel chování dle školního řádu během klasifikačního období. 3) Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka. K uděleným opatřením k posílení kázně se přihlíží pouze tehdy, jestliže tato opatření byla neúčinná. 4) Kritéria pro jednotlivé stupně klasifikace chování jsou následující: Stupeň 1 (velmi dobré) Žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Má kladný vztah ke kolektivu třídy a školy, přispívá k jeho upevňování a k utváření pracovních podmínek pro vyučování a pro výchovu mimo vyučování. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Stupeň 2 (uspokojivé) Chování žáka je v podstatě v souladu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu. Dopustí se buď závažnějšího přestupku, nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Narušuje činnost kolektivu. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. Za závažný přestupek se vždy považuje neomluvená absence 3 a více vyučovacích hodin, nošení, distribuce a zneužívání návykových látek v areálu školy a při akcích pořádaných školou, opakovaný podvod v žákovské knížce, hrubé slovní útoky žáka vůči zaměstnancům školy. Stupeň 3 (neuspokojivé) Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům chování nebo školního řádu, zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků, narušuje činnost kolektivu nebo se dopouští poklesků v mravním chování. Tento stupeň z chování bude vždy udělen za zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy. Výchovná opatření a) Pochvaly a jiná ocenění 1) Pochvaly a jiná ocenění navrhuje třídní učitel nebo ředitel školy. 2) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo z podnětu ostatních vyučujících udělit žákovi pochvalu za - příkladnou práci pro třídu, - aktivní účast v jednotlivých soutěžích celoroční soutěže tříd (umístění do 3. místa), - aktivní účast a reprezentaci třídy a školy v soutěžích a olympiádách z jednotlivých předmětů, - dlouhodobou úspěšnou školní práci (v oblasti prospěchu i chování). 3) Třídní učitel může udělit pochvalu kdykoliv v průběhu školního roku, pochvalu žákovi uděluje před kolektivem třídy. O udělených pochvalách si vede evidenci, informuje ředitele školy a pedagogickou radu. Zákonný zástupce žáka je o udělení pochvaly informován zápisem do žákovské knížky nebo deníčku. 4) Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu třídního učitele nebo jiné právnické či fyzické osoby udělit žákovi pochvalu za - dlouhodobou příkladnou školní práci a chování, - aktivní zapojení do všech soutěží celoroční soutěže tříd, - úspěšnou reprezentaci školy v druhém a dalším postupovém kole soutěží a olympiád (okresní, krajská a celostátní kola), - za mimořádný projev lidskosti a občanské nebo školní iniciativy, - za mimořádný čin ve školním i mimoškolním prostředí. 5) Ředitel školy může udělit pochvalu kdykoliv v průběhu školního roku a o jejím udělení informuje pedagogickou radu. Pochvalu žákovi uděluje před kolektivem třídy. O udělení pochvaly vede evidenci třídní učitel. Zákonný zástupce žáka je o udělení pochvaly informován dopisem ředitele školy. 6) Za mimořádné úspěchy a skutky může být žákovi udělena pochvala na vysvědčení. Návrh na udělení pochvaly na vysvědčení dává třídní učitel za - vynikající prospěch (samé výborné); žák musí být zároveň svým chováním a vystupování vzorem pro ostatní žáky, - mimořádný úspěch v soutěžích na okresní, krajské či celostátní úrovni (umístění na 1. až 3. místě), - mimořádné skutky ve školním i mimoškolním prostředí. 7) Třídní učitel navrhuje pochvalu na vysvědčení na pololetní nebo závěrečné pedagogické radě. O udělení pochvaly vede evidenci třídní učitel. Pochvala se zapíše v doložce na vysvědčení. 8) Ve zvlášť odůvodněných případech (např. statečný čin při záchraně lidského života či majetku značné hodnoty) mohou udělit žákovi pochvalu či jiná ocenění orgány samosprávy či ministr školství České republiky. 9) Udělení pochvaly či jiného ocenění se zaznamenává do dokumentace školy. Třídní učitel ji po pedagogické radě za každé čtvrtletí zapíše do katalogového listu žáka. b) Opatření k posílení kázně 1) Opatření k posílení kázně žáků se ukládá za závažné nebo opakované provinění proti školnímu řádu. Toto opatření předchází zpravidla před snížením stupně z chování. 2) Podle závažnosti provinění se ukládá některé z těchto opatření: napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele, důtka ředitele školy. 3) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo z podnětu ostatních vyučujících udělit žákovi napomenutí třídního učitele za - opakované drobné přestupky proti školnímu řádu (např. neplnění domácích úkolů, nenošení žákovské knížky a pomůcek do vyučování, rušení vyučování, pozdní příchody do vyučování apod.) - za jeden závažnější přestupek proti školnímu řádu 4) Třídní učitel může udělit napomenutí kdykoliv v průběhu školního roku, napomenutí žákovi uděluje před kolektivem třídy. O udělených napomenutích si vede evidenci, informuje pedagogickou radu. Zákonný zástupce žáka je o udělení napomenutí třídního učitele informován zápisem do žákovské knížky nebo deníčku. 5) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo z podnětu ostatních vyučujících udělit žákovi důtku třídního učitele za - opakované drobné přestupky proti školnímu řádu a to v případě, že udělení napomenutí třídního učitele nebylo účinné, - za jeden závažnější přestupek proti školnímu řádu. 6) Třídní učitel může udělit důtku kdykoliv v průběhu školního roku a neprodleně informuje ředitele školy. Udělení důtky třídního učitele nemusí předcházet udělení napomenutí třídního učitele. Důtku třídní učitel žákovi uděluje před kolektivem třídy. O udělených důtkách vede třídní učitel evidenci, informuje pedagogickou radu. Zákonný zástupce žáka je o udělení důtky třídního učitele informován zápisem do žákovské knížky nebo deníčku. 7) Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo z podnětu třídního učitele udělit žákovi důtku ředitele školy za - opakované drobné přestupky proti školnímu řádu a to v případě, že udělení napomenutí a důtky třídního učitele nebylo účinné - za jeden hrubý přestupek proti školnímu řádu (např. 1 – 2 neomluvené hodiny, podvod v žákovské knížce,nevhodné chování vůči spolužákům nebo pracovníkům školy apod.) 8) Ředitel školy může udělit žákovi důtku po projednání v pedagogické radě. Udělení důtky ředitele školy nemusí předcházet udělení napomenutí nebo důtky třídního učitele. Důtku ředitel školy uděluje žákovi před kolektivem třídy. O udělených důtkách ředitele školy vede evidenci třídní učitel. Zákonný zástupce žáka je o udělení důtky ředitele školy informován dopisem ředitele školy. 9) Za jeden přestupek se uděluje žákovi pouze jedno opatření k posílení kázně. 10) Udělení opatření k posílení kázně se zaznamenává do dokumentace školy. Třídní učitel je po pedagogické radě za každé čtvrtletí zapíše do katalogového listu žáka. 11) Při hrubém porušení školního řádu žákem je třídní učitel vždy povinen vyvolat jednání se zákonným zástupcem žáka za přítomnosti žáka. K jednání si může přizvat dalšího pracovníka školy. Z jednání vždy pořídí zápis, který podepíše třídní učitel i zákonný zástupce žáka. Originál zápisu předá do evidence vedoucímu ŠPP, jednu kopii vloží do katalogového listu žáka a jednu kopii dá zákonnému zástupce žáka. 12) Vzhledem ke sjednocení hodnocení a klasifikace chování žáků jsou vyučující povinní řídit se „Vnitřním předpisem ZŠ Rosice ke sjednocení hodnocení a klasifikace chování“.