Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke sjednocení hodnocení a klasifikace chování Článek I - Úvod Tento vnitřní předpis zabezpečuje jednotný postup při hodnocení a klasifikaci chování žáků. Je v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a s vyhláškou MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vychází ze „Školního řádu ZŠ Rosice“. Článek II – Kázeňský deník 1) Na začátku každého pololetí školního roku zavede třídní učitel kázeňský deník. Tento deník bude po celou dobu vyučování uložen v třídní knize. 2) Do kázeňského deníku se zapisují pochvaly, kázeňské přestupky a zapomínání. 3) Zápisy do kázeňského deníku provádí výhradně vyučující dané hodiny nebo pedagogický dozor. Zápis potvrdí svým podpisem. 4) Třídní učitel zápisy v kázeňském deníku pravidelně vyhodnocuje – nejméně jedenkrát týdně. Vyhodnocování kázeňského deníku třídní učitel využívá jako jeden z podkladů pro udělování výchovných opatření, která jsou v jeho pravomoci (pochvala třídního učitele, napomenutí a důtka třídního učitele). Dále vyhodnocování využívá k podání návrhů na výchovná opatření, jejichž udělení není v jeho pravomoci a která projednává pedagogická rada (pochvala ředitele školy, pochvala na vysvědčení, důtka ředitele školy, snížená známka z chování). 5) Je důležité, aby třídní učitel při vyhodnocování zápisů v kázeňském deníku posoudil závažnost přestupků a při následném udělování výchovných opatření se neřídil pouze jejich počtem. 6) Třídní učitel ve třídě se žáky projedná, jakým způsobem budou zápisy v kázeňském deníku vyhodnocovány a kdy budou udělována jednotlivá výchovná opatření. Z důvodů sjednocení těchto pravidel v jednotlivých třídách tento vnitřní předpis doporučuje: - udělení pochvaly třídního učitele za 5 pochval, - návrh na udělení pochvaly ředitele školy za dalších 5 pochval, - udělení napomenutí třídního učitele za 5 zápisů za kázeňské přestupky (2 zapomínání mohou být brány jako jeden kázeňský přestupek), - udělení důtky třídního učitele za dalších 5 zápisů za kázeňské přestupky, - návrh na udělení důtky ředitele školy za dalších 5 zápisů za kázeňské přestupky, - návrh na sníženou známku z chování za dalších 5 zápisů za kázeňské přestupky. 7) Udělení výchovného opatření třídní učitel do kázeňského deníku zapíše. 8) Z důvodů možné ztráty kázeňského deníku si třídní učitel vede vlastní evidenci o zápisech v kázeňském deníku. Článek III – Zápis pochval do kázeňského deníku 1) Pochvalu do kázeňského deníku může zapsat kterýkoliv pedagogický pracovník školy. 2) Pochvalu může navrhnout i nepedagogický pracovník školy, v tomto případě pochvalu zapíše třídní učitel. 3) Pochvaly se zapisují do kázeňského deníku například za: - aktivní práci ve vyučovací hodině, - pomoc při přípravě pomůcek do vyučování, - práci ve třídní samosprávě, - za aktivní účast ve sběrových soutěžích, - za příkladné morální jednání, apod. Článek IV – Hodnocení zapomínání 1) Žák, který nenosí do školy potřebné učební pomůcky a neplní domácí úkoly, porušuje Školní řád ZŠ Rosice. 2) O zápisu do kázeňského deníku za zapomínání rozhoduje vyučující dle závažnosti přestupku. 3) Do kázeňského deníku vyučující vždy zapíše: - zapomenutí žákovské knížky, - zapomenutí domácího úkolu nebo sešitu s domácím úkolem, - zapomenutí pomůcky, bez které se nemůže žák zapojit do činnosti v hodině (např. materiál do výtvarné výchovy nebo pracovních činností, do laboratorních prací, cvičební úbor, pracovní oděv, apod.) - opakované zapomínání učebnice, sešitu, rýsovacích potřeb apod. Článek V – Hodnocení kázeňských přestupků 1) Za kázeňské přestupky se považuje neplnění povinností žáků uvedených ve Školním řádu ZŠ Rosice. 2) Je důležité, aby byl každý kázeňský přestupek řešen. Vyučující nebo pedagogický dozor zváží, jakým způsobem přestupek proti školnímu řádu řešit. Zápis do kázeňského denníku je pouze jednou z možností. Další možnosti jsou například domluva nebo zadání smysluplného zvláštního úkolu Vždy je však důležitý rovný přístup ke všem žákům s respektováním jejich individuality. 3) O zápisu do kázeňského deníku za kázeňský přestupek rozhoduje vyučující nebo pedagogický dozor dle závažnosti přestupku. 4) Do kázeňského deníku vyučující může zapsat například: - pozdní příchod do vyučovací hodiny, - používání obhroublých či vulgárních výrazů, - poklesky v mravním chování, - opakované nepřezouvání se, - napovídání, opisování, používání nedovolených pomůcek při prověřování učiva, opisování domácích úloh ve škole, - používání mobilního telefonu ve vyučování, - nerespektování pokynů pedagogického dozoru o přestávce nebo ve školní jídelně, - svévolné opuštění vyučovací hodiny apod. Článek VI – Zásady při udělování výchovných opatření 1) Třídní učitel může pochvalu třídního učitele udělit žákovi v průběhu jednoho pololetí opakovaně, návrh na udělení pochvaly ředitele školy žákovi může podat pedagogické radě na konci každého čtvrtletí. 2) Jednotlivá opatření k posílení kázně může třídní učitel udělit nebo navrhnout žákovi v průběhu jednoho pololetí pouze jednou. Opatření k posílení kázně se udělují v pořadí: napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele, důtka ředitele školy, snížená známka z chování.