15.11.2010 1 Seminář k pedagogické diagnostice rozhovor je diagnostiká metoda umožňuje získávat informace na základě bezprostředního verbálního kontaktu se zkoumanou osobou (žák, rodič) když chceme zkoumat stránky žákovy osobnosti, které nejsou dostupné přímému pozorování nebo jiným metodám; umožní nám zachytit nejen fakta, ale i hlouběji proniknout do motivů a postojů žáka (vnitřního světa); rozhovorem zkoumáme implicitní stránky osobnosti žáka zájmy, postoje, hodnoty, přesvědčení, přání, obavy, názory, myšlenkové pochody, prekoncepty, příčiny jednání, způsob učení, podmínky pro učení, znalosti a vědomosti, vztahy ke spolužákům, kamarádům, dospělým… volný x řízený strukturovaný x nestrukturovaný x polostrukturovaný individuální x skupinový otevřené (jak, co, není vhodné proč) uzavřené (ano x ne) přímé nepřímé projektivní (děti většinou… co ty?) 15.11.2010 2 jednoduché formulace jasné, srozumitelné otázky postupné kladení otázek vyhýbáme se sugestivním otázkám průběžný záznam záznam po doznění odpovědi magnetofon, diktafon, telefon záznam pořizuje jiná osoba fáze přípravná fáze realizační fáze hodnotící cíl rozhovoru typ rozhovoru strategie rozhovoru (pokud je řízený) místo čas informace o zkoumané osobě navození atmosféry kladení otázek, získávání informací závěr rozhovoru nepřipravenost autoritativní zacházení důvěrné zacházení rychlé střídání otázek a odpovědí usměrňování odpovědí předčasné závěry délka rozhovoru subjektivně zabarvené závěry 15.11.2010 3 systematická analýza výpovědí kategorizace hledání hlubších souvislostí zobecnění pracovní list Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996, s. 65–71. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 41–44. Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 53–55.