Vzdělávání pro 21. století – základní tendence: 1. Orientace na dítě – dítě v osobnostním pojetí. Humanizace školy (humanistická psychologie - potřeby, reformní pedagogika – pedocentrismus, Pomoz mi, abych to dokázal sám…) 2. Konstruktivistické pojetí vyučování (Piaget, psychodidaktika, ITV – mozkově kompatibilní výuka) 3. Důraz na aktivitu dítěte (reformní pedagogika – činná škola; Komenský – činnostní učení) 4. Důraz na integraci vzdělávacích obsahů (projektová výuka, spojení školy se životem; ITV; Začít spolu,…) 5. Orientace na základní učivo (reformismus, Chlup) 6. Důraz na rozvoj celé osobnosti dítěte, orientace na osobní maximum (rozvíjející vyučování – Zankov, Vygotskij, Amonašvili; Začít spolu; Angažované učení – PAU – Červenka 7. Škola pro všechny – vzdělávací individualizace a diferenciace. Inkluzivní vzdělávání. Škola 21. století (M. Váňová 1997, s. 7): úkolem školy ve společnosti 21. století bude (jako jedno z východisek tvorby RVZ ZV): Ø přispívat k utvoření evropské identity svých žáků, avšak brát při tom v úvahu jejich vlastní národní identitu, Ø rozšířit svoji socializační a poradenskou roli se zvláštním zřetelem na “žáky v ohrožení”, Ø zajišťovat stejné příležitosti pro všechny žáky, včetně žáků handicapovaných, Ø stimulovat ve větším měřítku participaci žáků, učitelů a rodičů na své práci, Ø vytvořit atmosféru kolegiality mezi učiteli, kteří společně odpovídají za kvalitu vzdělávání, Ø vytvořit užší kontakty mezi všemi partnery v rámci místního společenství a realizovat tak skutečné výchovné a vzdělávací společenství, Ø rozvíjet výchovu environmentální, zdravotní, interkulturní a výchovu k evropskému občanství, Ø rozpracovávat evropskou a internacionální dimenzi tak, aby byla opravdu aktivní silou, na jejímž základě by bylo možno uskutečňovat konkrétní cíle a projekty, Ø posílit rozvoj učitelského sboru, aby byl schopen plnit výše uvedené úkoly, Ø přispět ke zvýšení statusu učitele tím, že mu umožní, aby se v průběhu své kariéry stal skutečným profesionálem, Ø zvýšit atraktivitu učitelské profese nejen zvýšením platů učitelů, ale zvláště realizací různých druhů mobility a změn odpovědností v různých etapách jejich kariéry.