OKRUHY KE STÁTNÍ ZKOUŠCE Z DIDAKTIKY NJ PRO 1. STUPEŇ ZŠ 1. WORTSCHATZVERMITTLUNG / ZPROSTŘEDKOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY - Pozice práce se slovní zásobou na prvním stupni / der Stellenwert des Wortschatzes auf der Primarstufe - Principy / Prinzipien: mehrkanaliges (učení více smysly, multisenzorické učení) a vernetztes (učení v souvislostech) Lernen - Hravé postupy pro zprostředkování slovní zásoby /spielerischer Unterricht bei der Wortschatzvermittlung 2. GRAMMATIKVERMITTLUNG / NÁCVIK MLUVNICE - Pozice a cíle výuky mluvnice na prvním stupni / der Stellenwert und Ziele der Grammatikunterrichts auf der Primarstufe - Induktivní a deduktivní učení / induktives und deduktives Lernen - Vizualizace a kreativní úkoly/ Visualisation und kreative Aufgaben 3. PHONETIKVERMITTLUNG / FONETIKA AVÝSLOVNOST - Zdroje výslovnostních chyb / Quellen der Aussprachefehler - Poslechová cvičení jako první fáze nácviku správné výslovnosti /Hörübungen als die erste Phase der Ausspracheschulung - Typy cvičení, písně a říkadla / Typen von Übungen, Lieder und Abzählreime - Intonace a artikulace / Intonation und Artikulation - Názorná cvičení vhodná pro mladší žáky / Anschauliche Übungen für jüngere Schüler 4. SCHREIBEN / DOVEDNOST PSANÍ - Argumenty pro nácvik psaní jako dovednosti u mladších žáků / Argumente für die Einübung der Schreibfertigkeit bei jüngeren Schülern - Reproduktivní, reproduktivně-produktivní, produktivní psaní / reproduktives, reproduktiv-produktives und produktives Schreiben - Podněty pro kreativní psaní / Impulse für das kreatine Schreiben - Nácvik pravopisu / Rechtschreibungvermittlung 5. HÖREN / POSLECH S POROZUMĚNÍM - hravé postupy bez technických pomůcek (např. magnetofonu, CD-přehrávače) pro nácvik poslechu s porozuměním spielerische Aufgaben ohne technische Mittel für die Einübung des Hörverständnisses - cvičení před /během /po poslechu / Übungen vor, während und nach dem Hören - zavřené typy úloh jako vhodnější varianta k otevřeným úlohám/ geschlossene Aufgaben als eine geeignete Variante zu den offenen Aufgaben - globální / selektivní porozumění / globales und selektives Verstehen 6. LESEN / ČTENÍ S POROZUMĚNÍM - Styly čtení (globální / selektivní / detailní) / Lesestile - Typy cvičení / Übungstypen - Nácvik hlasitého čtení / Einübung des lauten Lesens 7. SPRECHEN / DOVEDNOST MLUVENÍ - pojmy: mluvní situace, mluvní záměr, řečové prostředky / Begriffe erklären wie Sprechsituation, Sprechabsicht, Redemittel - reprodukce / rekonstrukce / konstrukce / Reproduktion, Rekonstruktion, Konstruktion - oprava chyb při volném mluvení / Fehlerkorrektur beim freien Sprechen 8. TESTEN UND PRÜFEN / TESTOVÁNÍ A ZKOUŠENÍ - Hlavní funkce testů / Hauptfunktion der Teste - Typy úloh (otevřené / polootevřené / zavřené / Aufgabentypen (Orfeje, halboffene, geschlossene) - Kriteria hodnocení pro jednotlivé dovednosti / Bewertungskriterien für einzelne Fertigkeiten - Principy hodnocení u mladších žáků / Prinzipien der Bewertung bei jüngeren Schülern