Literatury, učební texty na IS :historie a Thinking G.,), zápisy z přednášek, cvičení Vysvětlete pojem primární data a napište hlavní zdroje primárních dat pro geografický výzkum Vysvětlete pojem sekundární data, napište hlavní zdroje sekundárních dat pro geografický výzkum Čím se geografové zabývají?( Na jakých pracovních pozicích a s jakým obsahem pracovní činnosti.)Udejte min dva konkrétní příklady a vysvětlete, jak využívají své odbornosti geografa a znalosti geografických konceptů. Jmenujte základná fáze vědeckého výzkumu a stručně je popište Jmenujte vědecké metody. Jednu vybranou metody vysvětlete. Definujte teorii. Čím se liší od hypotézy? Jmenujte některou současnou vědeckou teorii, která se využívá i v geografii. Definujte systém, objasněte s využitím náčrtu. Které dovednosti patří pod pojem „geografické myšlení“? Jmenujte typické geografické otázky, které jsou potřebné pro správnou výuku zeměpisu a rozvoj geografického myšlení. Definujte geografii Zařaďte geografii do souboru věd. Definujte objekt studia geografie a předmět studia geografie. Definujte a vymezte objekt studia geografie a předmět studia geografie. Dejte do souvislosti předmět studia geografie a typické geografické otázky. Systém geografických věd – napište strukturovaný výčet či nakreslete schéma. Stručně popište nejstarší etapu vývoje statistiky. Kdy se o statistice objevují první zprávy? Které činnosti se k ní vztahovaly? Co bylo obsahem politické aritmetiky? Definujte statistiku Definujte Hromadný jev, udejte min. dva konkrétní příklady Jmenujte a následně definujte či vysvětlete dvě základní pojetí statistiky Napište základní etapy statistického zpracování dat Definujte statistickou jednotku včetně vymezení. Uveďte jeden konkrétní příklad vymezení statistické jednotky Definujte statistický znak, napište základní členění st. znaků, uveďte vždy u každé dílčí skupiny min. jeden příklad Definujte statistický soubor, napište základní typy st. souborů, uveďte k nim vhodné příklady. Na konkrétním příkladu objasněte termíny: statistický soubor jednorozměrný a vícerozměrný. Na konkrétním příkladu objasněte termíny: statistický soubor základní a výběrový. Na konkrétním příkladu objasněte termíny: statistický soubor základní a reprezentativní. jmenujte základní typy grafů. Načrtněte trojúhelníkovou síť pro hodnocení nejvyššího dosaženého vzdělání a vyznačte v ní obec A s podíly obyvatel se základním vzděláním 30 %, se středním 50,% a vysokoškolským 20% a obec B s podíly (10 %, 60 %, 40%). Vysvětlete, pro které jevy lze použít kruhovou siť. Uveďte min. dva příklady. Načrtněte kruhovou síť pro znázornění průměrných srážek na met. stanici. Kartogram a kartodiagram, uveďte vhodné příklady pro jejich využití , objasněte, kdy je vhodné použít kartogram a kdy kartodiagram. Komplexní, bc otázky Popište vývoj a pojetí statistiky. Objasněte základní kroky statistických šetření a vymezte následující pojmy: hromadný jev, statistický soubor, statistická jednotka, statistický znak. 16) Popište a vysvětlete rozdělení četností (absolutní, relativní, kumulované) statistických jevů jejich grafické znázornění a uveďte příklady geografických aplikací. 17) Uveďte příklady grafické znázornění statistických informací (grafy, sítě, statistické mapy) a na konkrétních příkladech doložte jejich náležitosti. 18) Přehledně představte základní míry úrovně (střední hodnoty), variability, asymetrie a špičatosti. Vysvětlete jejich význam a doložte nákresy. 19) Popište teoretická rozdělení náhodných veličin (Gaussovo, binomické a Pearsonovo rozdělení). S využitím nákresů popište a interpretujte význam normálního rozdělení. Uveďte další příklady jiných rozdělení. 20) Vysvětlete a popište statistické závislosti náhodných veličin (korelace regrese, korelační koeficient). Uveďte konkrétní příklady geografických aplikací. 21) Popište obecné principy statistického testování (základní kroky, hypotézy, teorie a druhy testů) a uveďte příklady geografických aplikací. Vysvětlete, proč se formuluje nulová hypotéza, co je hladina významnosti a jak se nulové hypotézy mohou ověřit. 22) Vysvětlete pojem časové řady a uveďte jejich hlavní rysy. S pomocí náčrtu objasněte tendence časových řad. Uveďte příklad využití řetězových a bazických indexů – doložte příkladem výpočtu.