Cvičení 2 – práce v prostředí ArcMap 1. Změna symbolu Pod názvem vrstvy je zobrazen symbol, kterým je vrstva zobrazována v mapě. Chcete-li tento symbol změnit, klikněte pravým tlačítkem myši na název vrstvy, zvolte Properties → Symbology a v záložce symbol kliknete na obdélník, kde je daný symbol zobrazen. Poté si už vyberete tvar, barvu, velikost a obrys symbolu, dáte OK → Použít → OK. Symbol lze také změnit levým kliknutím na obrázek symbolu v Obsahu. 2. Formulář Symbol Selector Zobrazí se následně: v záložce Symbology po kliknutí na objekt symbolu nebo na symboly v tabulkách hodnot a škál. Nebo dvojitým poklikáním na barevný symbol u vrstvy v Table Of Contents. Hlavní okno slouží k výběru symbolu. V pravé části pak mění barva jeho výplně (Fill Color), barva a tloušťka ohraničení (Outline Color, Outline Width). Tlačítko Edit Symbol zobrazí formulář Symbol Property Editor pro další možnosti nastavení symbolu od čerchování čar až po nastavení symbolu na obrázek z externího souboru. V prostřední části Properties se v nabídce Type vybere druh symbolu, který lze ještě dále zeditovat pomocí nastavení v jednotlivých záložkách. V levé části potom vidíte náhled. Symboly lze i skládat z více částí (vrstev) – okno Layers vlevo. 3. Vizualizace vrstev Formulář Layer Properties se zobrazí kliknutím pravé myši na vrstvu v Table Of Contents a výběrem Properties. Zvolte záložku Symbology. V okně Show se volí, zda se použije nastavení symboliky vrstvy stejné pro všechny prvky nebo se bude lišit pro různé hodnoty zvolených atributů: Features – jednotná symbolika pro celou vrstvu Categories – nastavení symboliky pro konkrétní hodnoty jednoho atributu nebo více atributů Quantities – nastavení symboliky pro stanové škály hodnot odstíny barev (graduated colors), různou velikostí symbolů (graduated symbols) nebo proporcionální velikostí symbolů (propotional symbols). Charts – tvorba kartodiagramů Multiple Attributes – nastavení symboliky podle kombinací unikátních hodnot až tři atributů V okně Fields se vybírají hodnoty atributů (sloupce v tabulce), na jejich základě se bude symbolika nastavovat. Ve zbývajícím okně se po výběru konkrétního atributu ve Fields načtou unikátní hodnoty nebo vytvoří škály – záleží na zvolené metodě symboliky. Po kliknutí pravou myší na toto okno se mohou zobrazit další možnosti úprav hodnot. Vyzkoušejte také nastavení volby hodnot škál u metody Quantities v okně Classification. 4. Možnosti vykreslení symbolů – mapa administrativního členění Pokud chcete, aby každý kraj, stát či okres měl jinou barvu, stačí, když si otevřete vlastnosti dané vrstvy (kliknete pravým na název vrstvy a zvolíte možnost Properties). V záložce Symbology (viz obrázek 9), zvolte v levé části možnost Categories a Unique values. Ve Value Field (hodnota pole) zadejte jeden z atributů vrstvy (např. název). Pomocí tlačítka Add All Values přidáte všechny hodnoty, tlačítkem Add Values pouze vybrané hodnoty. Pomocí tlačítka Remove odstraníte vybrané hodnoty, tlačítkem Remove All odstraníte všechny hodnoty. V záložce Color Ramp lze navolit barevné složení okresů. Barevné složení lze však později upravovat v obsahu změněním symbolu. Jakmile budete mít vše vybráno, kliknete na Použít. V Obsahu se pak následně na prvním řádku zobrazí . To se v Obsahu nezobrazí, není-li to označené. Na druhém řádku se objeví NAZEV. Ten odstraníte, pokliknete-li na něj dvakrát, jako při přepsání názvu, ale místo přepsání jej smažete. Úkol: Nastavte pro vrstvy vodní toky, vodní plochy, lesy a železnice vhodné barvy a tipy linií. Nezapomeňte dodržet základní pravidla pro barevnost v mapách a pravidla pro vykreslování některých prvků. Rozdělte silnice podle tříd a následně jim taktéž nastavte vhodnou barvu. 5. Klasifikace bodu Pro tvorbu některých map je zapotřebí umět klasifikovat body podle velikosti (např. klasifikace sídel podle velikosti). Tuto funkci naleznete stejně jako kartogram v záložce Layer Properties → Symbology → Quantities → Graduated Symbols. V poli Value zvolíte, jaké hodnoty chcete vykreslit. Nastavení intervalů se provádí opět pomocí Classification → Classify. Na rozdíl od kartogramu zde nastavujete ještě velikost symbolu pomocí pole Symbol size from to (velikost symbolu od do). Do prvního políčka napíšete velikost nejmenšího zobrazeného symbolu a do druhého políčka velikost největšího zobrazeného symbolu. V poli Template (šablona) měníte barvu, tvar, velikost a ohraničení symbolu. 6. Tvorba nového sloupce v Atributové tabulce, editace Atributové tabulky Editace Atributové tabulky umožňuje vložit vlastní data a zpracovat je do podoby mapy. Pro vložení vlastních dat je nutné nejprve v Atributové tabulce vytvořit nový sloupec. Ten vytvoříte tak, že si otevřete Atributovou tabulku příslušné vrstvy, kterou chcete editovat. Kliknete na ikonu Table Options a zvolíte Add Field. Do pole Name napíšete název nového sloupce a v poli Type zvolíte typ sloupce podle toho, jaké data přidáváte. Může se jednat o celá, reálná čísla či text. Nejpoužívanější datové typy: Rozsah Poznámka Short integer - 32 768 až 32 767 celá čísla Long integer - 2 147 483 648 až 2 147 483 647 celá čísla Float - 3,4 * 1038 až 1,2*1038 reálná čísla Double - 202 * 10308 až 1,8 *10308 reálná čísla Text Do 64 000 znaků text V poli Field Properties – Precision lze nastavit přesnost. Budete-li chtít sloupec z Atributové tabulky vymazat, kliknete pravým tlačítkem na název sloupce a zvolíte Delete Field. Nyní, když máte připravený sloupec, můžete zahájit editaci. Kliknete v Hlavním menu na Customize → Toolbars→ Editor. Zobrazí se vám nástrojová lišta pro editaci. Zde zvolíte Editor → Start Editing. Máte-li v projektu více vrstev, z různých složek, objeví se okno, kde musíte upřesnit, která data chcete editovat. Po zahájení můžete v Atributové tabulce psát do jednotlivých polí. Jakmile budete s editací hotovi, můžete si ji uložit buďto kliknutím na Editor a zvolením Save Edits, editaci vypnete zvolením Stop Editing. Nebo rovnou po dokončení editace kliknete na Editor → Stop Editing a v novém okně se vás ArcMap zeptá, chcete-li editaci uložit. Pokud svou editaci nebudete chtít uložit, vrátí se tabulka do stavu před zahájením editace. Úkol: Pro vrstvu sídel si otevřete atributovou tabulku a přidejte nový sloupec, do kterého následně (po zahájení editace) přidejte data o aktuálním počtu obyvatel v daných obcích. Vykreslete tuto vrstvu pomocí předem vytvořené škály, dle počtu obyvatel. 7. Popisky v ArcMap Pro zobrazení popisků k jednotlivým objektům v mapovém okně slouží záložka Labels v Layer Properties. Na vrstvu v Table Of Contents klikněte pravou myší a vyberte Properties. Popisky se zobrazí po zakliknutí zaškrtávátka Label fearures in this layer. V okně Label Field vyberte atribut shapefilu, jehož hodnota se má použít jako popisek. Tlačítkem Expresion můžete nastavit text popisků pomocí kódu. Část Text Symbol umožňuje nastavit formátování písma popisků. Placement properties umožňují nadefinovat, jak se mají popisky umísťovat. Ve Scale Range se nastavuje viditelnost popisků pro různá měřítka. Label Styles nabízí k výběru z přednastavených formátů popisků. V záložce Text String – Label Field si zvolíte sloupec Atributové tabulky, který bude pro popis využit (např. názvy obcí). Dále zde můžete nastavit typ písma, velikost či barvu. Nastavení polohy (umístění) popisu v mapě se provádí v poli Other options (další možnosti) → Placement Properties (viz obrázek 10). Otevře se okno se dvěma záložkami. V první záložce Placement (umístění) upravujete nastavení polohy popisku v mapě. Podle druhu vrstvy (bodová, liniová, plošná) se mění geometrie pro popis. Ve druhé záložce Conflict Detection nastavujete důležitost popisků při jejich vykreslování. Slouží to k tomu, aby důležité prvky nebyly v mapě překryty méně důležitými prvky. Zatržením políčka Place overlapping labels se do mapy umístí i překrývající se popisky. Pokud zmíněné políčko nezaškrtnete, překrývající popisky se v mapě nezobrazí. Úkol: Nastavte ve vašem dokumentu popisky pro vodní toky a vodní plochy. Vodní toky popište tak, aby se popisky zobrazovaly podél vodního toku. Nastavte ve vašem projektu popisky k jednotlivým obcím, které v mapě máte.