Modelová příprava – Field work (Spielberk Office Centre) Ročník: 9. Tématický celek: Socioekonomická geografie ČR – Město a venkov Téma hodiny: Znáte Špilberk Office Centre? – Administrativní funkce města Brna Špilberk Office Centre – terénní výuka Hlavní cíl: Poznat své okolí Poznat funkce, které může plnit město Dílčí cíle: Zkoumání ŠOC (viz výše) Náčrt areálu (rozlišení budov) Zhodnotit rozdíly Shrnutí kladů a záporů Návrh změn Po skončení terénní výuky budou žáci schopni: - Vyjmenovat jaké rozdílné funkce plní město a proč? - Vysvětlit, z jakých důvodů bylo toto centrum umístěno právě do města Brna. - Popsat jednotlivé typy budov a zhodnotit jejich charakter a vzhled. - Uvést výhody a nevýhody vysokých budov. Dovednosti: Vyhledávání,třídění, sběr informací Formulace vlastní myšlenky a názoru Spolupráce ve skupině - Vytvořit topografický náčrt určitého místa a popsat jej - Pomocí různých metod odhadnout výšku budov v areálu centra. - Navrhnout způsob zjištění a výpočtu rozlohy vodních ploch v areálu OC. - Vybrat vhodný mapový podklad pro popis topografického náčrtu. Náměty pro terénní výuku: Fyzická geografie: Máme v Brně Mont Everest? Měnící se svět – změna místa Očekávané výstupy 1. Geografické zdroje dat, kartografie a topografie Z-9-1-02 Žák používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii 4. Společenské a hospodářské prostředí Z-9-4-02 Žák posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel Indikátory (Doporučené očekávané výstupy): 1. okruh - žák rozpozná geografické informace - žák zhodnotí a použije odpovídající geografické informace z terénní výuky - žák vyjádří svými slovy požadované geografické informace o vybrané lokalitě 4. okruh - 2. žák rozliší na příkladech sídla různé hierarchické úrovně a různých funkcí - Širší rámec: Hodinu: Znáte ŠOC? Zařazujeme do šiřšího rámce téma: Město Brno (územní plán) Mezipředmětové vazby: Přírodopis, Matika, Čeština Pomůcky: Pracovní list, propiska Příprava učebny: Není Individuální přístup: V případě přítomnosti znevýhodněných jedinců, přítomnost asistenta. Důležitá příprava a prozkoumání terénu. Činnost žáků: Skupinová s pomocí pracovních listů. Činnost učitele: Kontrolní Hodnocení aktivit žáků, hodnocení výuky: Pomocí zpětné vazby ve třídě.